تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۲
بازدید: ۱۱۹۸
کد خبر: ۷۱۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آیا افزایش قیمت فولاد، سنگ آهن را نیز نجات خواهد داد؟

می متالز - اخیرا به‌علت تمهیدات زیست‌محیطی چین، تولید فولاد این کشور کاهش داشته که سبب افزایش قیمت آن شده است. علی‌رغم افزایش تقاضا برای فولاد، به‌دلایلی نظیر پر بودن انبارهای بنادر و کم نشدن میزان تولید سنگ آهن توسط تولیدکنندگان بین‌المللی، به‌نظر نمی‌رسد قیمت این ماده خام رشد چندانی داشته باشد.
آیا افزایش قیمت فولاد، سنگ آهن را نیز نجات خواهد داد؟

به گزارش می متالز، سنگ آهن که به عنوان مهمترین ماده اولیه فولاسازی شناخته می‌شود در چند ماه اخیر قیمت  آن در بازار چین دچار تغییرات زیادی شده است. برای بررسی بهتر، نمودار 1، تغییرات قیمت سنگ آهن حاوی 62 درصد آهن در سال جاری را نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، قیمت سنگ آهن در چند ماه اخیر دچار افت و خیزهای فراوانی بوده است. کاهش قیمتی که از مارس شروع شده بود، در ژوئن پایان گرفت و از این ماه رونق به بازار سنگ آهن بازگشت. افت دوباره قیمت این ماده خام از اواخر آگوست شروع شد و به‌نظر می‌رسد همچنان ادامه یابد.

عامل اصلی نوسانات قیمتی سنگ آهن در هفته‌های اخیر، سیاست‌های دولت چین بوده که اثر مهمی بر بازارهای آهنی داشته است. تولید فولاد در شمال چین تحت محدودیت‌های زیست‌محیطی فراوانی قرار دارد و بخش ساخت‌و‌ساز در پکن و تیانجین به‌دلیل برگزاری نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، در حالت تعلیق قرار دارند.

در تانگشان، بیلت فولادی طی روز 17 اکتبر، به افزایش قیمت خود ادامه داد و هر تن از این محصول در روز 17 اکتبر، حدود 6 دلار بالاتر از روز قبل معامله شد و به 549 دلار بر تن رسید. ترکیبی از عوامل ذکر شده، سبب شد که فولادسازان شمال چین، در خرید سنگ آهن به‌صورت انتخابی عمل کنند. ترجیح کلی فولادسازان همچنان بر خرید کلوخه، گندله و کنسانتره زینترشده (درشت‌دانه) است. این در حالی است که سنگ آهن ریزدانه معیار (62 درصد آهن)، علی‌رغم قیمت پایین‌تر خود همچنان مورد استقبال خریداران نیست. به‌طور مثال، محموله‌های سنگ آهن شرکت بزرگ گلوبال‌اور (Global Ore) که از بندر استرالیایی پیلبارا (Pilbara) راهی بنادر چین می‌شوند، به‌دلیل همین ریزدانه بودن و خلوص 62 درصد، با پریمیوم کمتری معامله شدند. بازه پریمیوم سنگ آهن 62 درصد این شرکت از 1.7 تا 1.8 دلار بر تن در معامله قبلی، با 2 سنت کاهش، به 1.5 تا 1.6 دلار بر تن رسید.

بر اساس نظر تحلیل‌گران شانگهای، قیمت‌ سنگ آهن با عیارهای مختلف، ممکن است که از روند صعودی بازار فولاد در 3 ماهه آخر سال پیروی کند. به‌علت محدودیت‌های زیست‌محیطی اعمال شده برای بخش فولاد، پیش‌بینی می‌شود که حجم تولید فولاد در 3 ماهه آخر سال، کاهش یابد که باعث بالا رفتن قیمت فولاد خواهد شد.

با افزایش قیمت فولاد، فولادسازان در پی افزایش تناژ تولید برخواهند آمد و تقاضا برای سنگ آهن نیز افزایش خواهد یافت اما پیش‌بینی تحلیل‌گران حاکی از آن است که تحرک بازار آن ضعیف خواهد بود. از جمله دلایل اصلی دور شدن روند قیمت فولاد از ماده اولیه خود (افزایش قیمت فولاد و در عین حال کاهش قیمت سنگ آهن)، این است که تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن نظیر شرکت‌های بی.اچ.پی (BHP) و واله (Vale) با کاهش قیمت سنگ آهن، نه تنها حجم تولیدات خود را کاهش نداده، بلکه در راستای اهداف پیش‌بینی شده قبلی، در پی افزایش تولید سالیانه خود هستند. از سوی دیگر حجم واردات سنگ آهن در بنادر چین از مرز 100 میلیون تن گذشته است. همین عوامل، سبب مازاد عرضه سنگ آهن در بازار چین شده و علی‌رغم افزایش قیمت فولاد و تقاضای بیشتر برای ماده اولیه فولادسازی، قیمت این ماده خام پایین خواهد ماند.

عناوین برگزیده