تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۵۲۵
کد خبر: ۷۱۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

توسعه صادرات نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت

می متالز - محمد کشانی مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان در حاشیه برگزاری مراسم روز ملی صادرات تبادلات بانکی را بزرگترین مشکل برسر راه توسعه صادرات دانست.
توسعه صادرات نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت

به گزارش می متالز، فولاد خوزستان بزرگترین تولیدکننده محصولات شمش فولاد در کشور است و حجم بالایی از تولید خود، شامل شمش و بیلت را صادر می‌کند. در پایان سال 1395، شرکت فولاد خوزستان بالغ بر یک میلیون و 900 هزار تن صادرات داشته است. در 6 ماه ابتدایی سال جاری  میزان صادرات این شرکت رشد داشته و به حدود 1 میلیون و 400 هزار تن رسید و بنا بر، برنامه، میزان صادرات این شرکت تا پایان سال بالغ بر 2 میلیون و چه‌ بسا به 2 میلیون و 400 هزار تن خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت ملی فولاد در ادامه بیان کرد صادرات فولاد خوزستان را عمدتا به کشورهایی نظیر اندونزی، ویتنام، امارات، سنگاپور، پاکستان، هند، چین بوده است. بنابر تصمیم‌های گرفته شده بنا است که کشورهای دیگری هم به‌عنوان بازار هدف محصولات تولیدی این شرکت در سال 1397 اضافه شوند.  

وی در ادامه به بحث تکمیل زنجیره تولید در فولاد خوزستان اشاره کرد. این شرکت در تکمیل زنجیره تولید خود، تکمیل تولید بالادستی و پایین‌دستی را دارد.  در بالا دست این شرکت قصد تامین ماده معدنی خود را از معدن و کنسانتره را دارد. در پایین‌دست نیز این شرکت قصد تولید محصولات نهایی را دارد و با توجه به گرفتن مصوبات لازم، امید است هرچه زودتر محقق شود.

در حال حاضر فولاد خوزستان، ماده اولیه مورد نیاز خود را از معادن موجود در کشور تامین می‌کند، اما این شرکت باید به‌جایی برسد که دارای معدن باشد. تا به‌حال با چند شرکت در این زمینه مذاکره شده، اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. اما پی‌گیری این‌کار ادامه دارد. از آنجاییکه این شرکت، بخش زیادی اسلب تولید می‌کند، بحث احداث کارخانجات ورق، نورد و در موازات آن میلگرد نیز وجود دارد. اما هنوز زمان تحقق این امر مشخص نیست.

در ادامه محمد کشانی به بیان مشکلات موجود بر سر راه توسعه صادرات فولاد پرداخت. صادرات امری بلند مدت است. در مرحله اول باید دولت برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد تا شرکت‌های تولیدی بتوانند خود را در قالب آن بگنجانند. نکته بعدی در توسعه صادرات، تعامل با سایر کشورهاست. با محدودیت‌های بیرونی  طبیعتا صادرات کاهش پیدا می‌کند. موضوع مورد اهمیت بعدی در توسعه صادرات تبادلات بانک‎‌های کشور با بانک‌های دنیا است. در شرایط فعلی از بزرگترین مشکلات صادرات سیستم بانکی کشور است. باید با برقراری روابط بین بانکی امکان نقل‌وانتقال پولی و ارزی به‌وجود آید.

عناوین برگزیده