تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۷۱۶۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
کرباسیان در مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مهندسی مواد و متالورژی(2):

سمت تولید و صادرات فولادهای با ارزش افزوده بالا برویم

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: باید به سمت تولید و صادرات فولادهای با ارزش افزوده بالا رویم.
سمت تولید و صادرات فولادهای با ارزش افزوده بالا برویم

به گزارش می متالز، مهدی کرباسیان در مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مهندسی مواد و متالورژی (iMat) ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: نقشه خوبی برای رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد در دستور کار دولت و وزارتخانه قرار داده شده و حرکت مناسبی نیز در عمل اتفاق افتاده است. خوشبختانه با وجود ذخایر سنگ آهن و گاز، می توانیم به این هدف دست یابیم.

وی ادامه داد: با نظر آقای شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ستاد زنجیره فولاد تشکیل شد تا هم طرح های نیمه تمام و هم طرح های جدیدی مورد حمایت قرار گیرد تا درنتیجه به جایگاه مناسبی در صنعت فولاد دست یابیم. در واقع هم بتوانیم سرانه مصرف فولاد را از حدود 220 کیلوگرم فعلی به 350 کیلوگرم برسانیم و هم به سمت تولید و صادرات فولادهای با ارزش افزوده بالا و خاص پیش رویم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده طی دولت یازدهم، تصریح کرد: ظرفیت تولید کنسانتره 30 درصد (44 میلیون تن)، گندله 23 درصد (32 میلیون تن)، آهن اسفنجی 11 درصد (25 میلیون تن) و فولاد خام 30 درصد (30 میلیون تن ) افزایش یافت.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم اینکه در به کارگیری ظرفیت های کشور، از فناوری های روز استاده کنیم.

کرباسیان با بیان اینکه در حوزه اکتشاف باید ذخایر ناشناخته را کشف کنیم، گفت: تا قبل از دولت یازدهم، در این حوزه کم کار شده بود و از سال 93، برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربعی را شروع کردیم و الان به 400 محدوده امید بخش رسیده ایم. این اقدام تنها در معادن روباز اتفاق افتاده و در معادن عمیق هنوز اکتشافی صورت نگرفته، البته فناوری آن را هم نداشته ایم.

وی ادامه داد: اکنون 1500 متر حفاری عمیق صورت گرفته و حدود 3 میلیارد تن ذخیره قطعی افزوده شده است. الان در دنیا ذخایر معادن کاهش یافته به طوری که به سمت اکتشاف اقیانوس ها رفته است. این در حالی است که کشور ما و برخی کشورهای اطراف هنوز بکراند و جای کار وسیع دارند.

 

مشکل بودجه دولتی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه دستیابی به نرخ رشد توسعه 8 درصدی، کار بسیار مشکلی است، گفت: اگر به سمت حمایت از پژوهش و دانش بنیان کردن علوم نرویم نرویم، کشور نمی تواند رشد و توسعه مناسب را کسب کند. در حال حاضر دانشگاه ها با بودجه دولتی کار می کنند که این خود مشکلی است که وجود دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، دانشگاه ها هیچ پولی از دولت دریافت نمی کنند و خود از دولت پروژه می گیرند و درآمدزایی می کنند.

کرباسیان با بیان اینکه از نظر ساختاری در دولت، دانشگاه و بخش خصوصی مشکل داریم، گفت: اگر تفکرات موجود را اصلاح نکنیم و 3 درصد بودجه پژوهش به سمت صحیح پیش نرود، توسعه سریع اتفاق نمی افتد.

وی افزود: در دانشگاه های ایران به رغم وجود هیات امنا و هیات علمی، اما آنها نمی توانند رئیس دانشگاه و هیات رئیسه ر ا انتخاب کنند که نیاز است برای این مساله فکر اساسی کرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: برگزاری کنفرانس ها یک گام به جلو است چرا که دانشگاهیان و فعالات صنعت فولاد حرف یکدیگر را درک می کنند و به سرعت آن را اصلاح می کنند. تکنولوژی پِرِد برای تولید آهن اسفنجی، به عنوان شاهکار صنعت فولاد ایران، نشان دهنده این است که خودباوری و علم با ممارست نتیجه می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 2 طرح پرد در حال تولید است و طرح نی ریز نیز در آذرماه به تولید می رسد.

 

سازمان های توسعه ای خطرپذیر باشند

کرباسیان با بیان اینکه اعتقاد دارم ساختار اقتصادی کشور دچار اشکال اساسی است و نمونه آن خصوصی سازی شرکت در اراک است. بخش خصوصی گرفتار مسائل بانکی است و ورود و خروج سرمایه در کشور با مشکل مواجه است.

وی افزود: سازمان های توسعه ای مثل ایمیدرو و ایدرو باید خطر پذیر باشند تا بتوانند توسعه ایجاد کنند. این در حالی است که در دولت های قبل، ایمیدرو را به اسم خصوصی سازی رد دیون کردند و تهی از سرمایه شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: کوچک سازی شرکت ها لطمه زد در حالی که باید به سمت ایجاد شرکت های بزرگ رویم تا آنها بتوانند توان حمایت داشته باشند. ادغام شرکت های فولاد سازی باید از جمله سیاست های ما باشد.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده