تاریخ: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۴۸
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۷۱۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مسئله اصلی بهره‌وری؛ فناوری و نوآوری است

جذب سرمایه‌گذار معدنی با برگزاری فستیوال‌های تخصصی

می متالز - چندی پیش نخستین فستیوال نوآوری‌های صنعت سنگ، برگزار و در آن روش‌های اکتشاف، استخراج سنگ و روش‌های نوین فرآوری سنگ و اختراعات دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف ارائه شد. در واقع این فستیوال به منظور تجاری‌سازی نوآوری‌های صنعت سنگ از طریق معامله،جذب سرمایه‌گذار در بازار دارایی فکری و با حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان صنعت سنگ برگزار شد.
جذب سرمایه‌گذار معدنی با برگزاری فستیوال‌های تخصصی

ارائه ۶ طرح منتخب

به گزارش می متالز، در نخستین فستیوال نوآوری‌های صنعت سنگ، اکبر قنبرپور، رئیس مرکز فن بازار ملی ایران اظهار کرد: پیش از اینکه موجودیت جدیدی به نام بازار دارایی فکری در کشور تعریف شود، مکانیسم امن و مطمئنی برای عرضه اختراعات برای صنعت و سرمایه‌گذاران وجود نداشت. البته نمی‌توان گفت هیچگونه تبادل اختراعی انجام نمی‌شده اما همیشه مخترعان و کسانی که مشتری این اختراعات بودند به نوعی با نبود اطمینان و اعتماد روبه‌رو شده‌اند. رئیس مرکز فن بازار ملی ایران درباره تاسیس بازار دارایی فکری نیز اینگونه پاسخ داد: این بازار با همکاری پارک فناوری پردیس و سازمان بورس در شرکت فرابورس ایران برگزار شد. راه‌اندازی بازار دارایی فکری به منظور ایجاد فضای مناسب و هرچه بهتر در بستری امن، سریع و با اطمینان بالا بین طرفین ایجاد شده و امید است بتواند به تبادل اختراع و مصادیق مالکیت فکری بپردازد. به عقیده وی، معاملات بسیاری را می‌توان در بازار دارایی فکری انجام داد. به عنوان نمونه یک اختراع می‌تواند در انواع مختلف در این بازار معامله شود. حال ممکن است یک اختراع به‌طور کامل واگذار شود و مخترع، دانش فنی خود را به کامل عرضه کند و صنعت نیز آن را کامل خریداری کند یا این واگذاری به شکل زمان مشخص و تعداد مشخص در بازار عرضه شود. قنبرپور افزود: در خرداد ۹۳ همزمان با راه‌اندازی بازار دارایی فکری این کار انجام شد و اختراعات به طور تدریجی به تابلویی که به منظور ثبت اختراعات تهیه شده اضافه شد. تاکنون حدود ۲۳۰ اختراع، ارزیابی فنی شده و مطالعات بازار آن نیز شکل گرفته و در بازار موجود است. بنابراین افراد علاقه‌مند می‌توانند به این تابلو مراجعه کرده و تک‌تک اختراعات را ارزیابی کنند. رئیس مرکز فن بازار ملی ایران گفت: با توجه به اینکه تابلوی اختراعات مانند تابلوی سهام شرکت‌ها نیست که افراد هر روز به آن مراجعه کنند، نیاز به ایجاد یک فضای مشخص احساس شد تا بتوانیم عرضه و تقاضای این اختراعات را در آنجا در کنار هم قرار دهیم. بر همین اساس مدل‌هایی در قالب فستیوال‌های عرضه نوآوری در حوزه‌های مختلف تدوین شد. وی با اشاره به اینکه این مرکز از دی ۹۴ تاکنون ۷ فستیوال در حوزه‌های تخصصی مختلف برگزار کرده، افزود: در این فستیوال‌ها بیش از ۵۰ اختراع به سرمایه‌گذاران و صنعتگران معرفی کرده‌ایم که از این میان ۱۶ مورد به مرحله تبادل و سرمایه‌گذاری رسیده و امیدواریم این میزان در آینده رشد یابد. رئیس مرکز فن بازار ملی ایران عنوان کرد: ما در رویدادهای‌مان از یک کارگزار تبادل فناوری استفاده خواهیم کرد که سمت عرضه و تقاضا را با یکدیگر هماهنگ کند و آنها را به یک نقطه مشترک برساند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مکانیسم تشویقی را برای انجام معامله در این بازار در نظر گرفته است. به گفته قنبرپور، ۱۰اختراع نخستی که در این بازار معامله شدند ۸۰ درصد به شکل اعطای تسهیلات تشویق شده و اختراع یازدهم تا بیستم ۶۰ درصد و اختراع بیستم و یکم تا سی‌ام ۴۰ درصد در حمایت تسهیلات خواهند بود.وی ابراز امیدواری کرد نخستین فستیوال نوآوری‌های صنعت سنگ مانند رویدادهای گذشته فرصت‌های خوبی را در اختیار سرمایه‌گذاران و صنعتگران قرار می‌دهد و شاهد رقم خوردن معاملات خوبی در این فستیوال باشیم.


توجه به نیروی انسانی

رئیس انجمن سنگ ایران که در این فستیوال حضور داشت برگزاری این رویدادها را زمینه شکوفایی استعدادهای نو دانست و افزود: نیروی انسانی جایگاه بسیار مهمی دارد، در فرهنگ ما از هزاران سال گذشته تعریف شده است و می‌توان گفت نیروی انسانی ثروت امروز کشور به شمار می‌آید. ابوالقاسم شفیعی ادامه داد: با توجه به تجربه‌های خود در صنعت سنگ، باید بگویم هیچ کدام از موارد ارائه شده را اختراع نمی‌بینم؛ البته این نظر به معنای کم شدن ارزش فعالیت و تلاش مخترعان نیست بلکه در مقایسه با اختراعات جهانی کار جدیدی به شمار نمی‌آید. با این حال، کار بسیار باارزشی است. وی با انتقاد از حضور کمرنگ فعالان این بخش در نخستین فستیوال نوآوری‌های صنعت سنگ گفت: متاسفانه مخاطبان ما در این فستیوال حضور ندارند. انتظار داشتم استقبال خوبی از این فستیوال شود اما متاسفانه حضور افراد در این فستیوال بسیار کمرنگ بوده و شاید دلیل آن کم‌کاری انجمن سنگ و عوامل برگزارکننده این فستیوال باشد که اطلاع‌رسانی مناسبی انجام ندادند. در این فستیوال طرح‌های بسیار خوبی ارائه شده که برطرف‌کننده مشکلات صنعت سنگ است. امیدوارم در آینده دوباره این فستیوال برگزار شود و فعالان صنعت سنگ حضور فعال‌تری در آن داشته باشند. وی گفت: می‌توان این فستیوال را در شمس‌آباد تهران یا محمودآباد اصفهان برگزار کرد و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در این زمینه انجام داد زیرا تمام طرح‌ها و اختراعاتی که امروز در این فستیوال ارائه می‌شوند مورد نیاز این بخش بوده و می‌توانند سودآور باشند.


خروج غیر تورمی از رکورد

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این همایش گفت: برگزاری این فستیوال‌ها حلقه گمشده بخش معدن و صنایع معدنی کشور است. وی با بیان اینکه کارآفرینی در بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند نوآوری، تغییرات و نوسازی فناوری است در ادامه گفت: باید تلاش کنیم این فستیوال توسعه یابد و در آینده با برگزاری این نوع فستیوال‌ها افراد مرتبط و ذی‌نفع استقبال بیشتری از این برنامه‌ها داشته باشند. شمس‌الدین سیاسی‌راد با بیان این مطلب افزود: بنده به عنوان نماینده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) در حضور نمایندگان انجمن سنگ ایران، خانه معدن ایران و سایر دوستان اعلام آمادگی می‌کنم برای توسعه این نوع برنامه‌ها از هیچ همکاری فروگذار نیستیم. به عقیده وی، وضعیت اقتصاد ایران بر مبنای گزارش رقابت‌پذیری که مجمع جهانی اقتصاد طراحی کرده، نشان می‌دهد بین ۱۴۰ کشور دنیا دارای رتبه ۷۶ هستیم. این در حالی است که رقابت‌پذیری بر مبنای مفهوم بهره‌وری است و اندازه‌گیری و مشخص شدن جایگاه اقتصادی هر کشوری به مجموعه سیاست‌ها و عواملی که سطح بهره‌وری و رفاه اقتصادی کشورها را تغییر می‌دهد وابسته است اما نوسانی در این بین وجود دارد که ناشی از عواملی چون تحریم‌ها حتی بعد از برجام است. به گفته وی، مجمع جهانی اقتصاد، کشورهای دنیا را بر اساس توسعه‌یافتگی‌شان به۳ دسته اصلی یعنی تولیدزا، کارایی و نوآوری تقسیم کرده است. خوشبختانه ما درحال‌حاضر در نیمه راه هستیم و وارد مرحله‌ای شده‌ایم که اقتصاد کشور مبتنی بر کارایی است اما هنوز وارد مرحله نوآوری نشده‌ایم و این موضوع به دلیل سطح فناوری موجود در کشور است. سیاسی‌راد یکی از دلایل تاخیر ورود ایران به جمع کشورهای نوآور را کاهش ارتباطات جهانی دانسته و معتقد است: یکی از معیارهای شاخص برای رقابت‌پذیر بودن، آمادگی در حوزه فناوری است. این موضوع نیز شامل ۳ بخش می‌شود و مواردی همچون دسترسی به آخرین فناوری، جذب فناوری در سطح بنگاه‌ها و انتقال فناوری از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در بر می‌گیرد. این درحالی است که در بخش فناوری مشکلات بسیاری وجود دارد و نیازمند برنامه‌ریزی برای رفع آنها هستیم. به گفته مدیر آموزش، پژوهش و فناوری درحال‌حاضر بحث دولت و بنگاه‌ها روی جذب سرمایه‌گذاری است اما برای رسیدن به رشد باید به سمت بهره‌وری بریم و چاره‌ای جز این نداریم. این در حالی است که بسیاری از ظرفیت‌های ما بدون استفاده باقی مانده است. وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۱۹۰۰ پروانه بهره‌برداری برای معادن صادر شده که برخی از این معادن هیچ تولیدی ندارند. همچنین دارای ۶۵۰۰ واحد فرآوری هستیم که بسیاری از آنها ظرفیت تولید بسیار کمی دارند. وی راه نجات اقتصاد کشور را خروج غیر تورمی از رکورد دانست و توضیح داد: باید بتوانیم بر ظرفیت‌های موجود و پروژه‌های نزدیک به بهره‌وری تمرکز کنیم. سیاسی‌راد تاکید کرد: خیلی نباید به دنبال تعریف پروژه‌های جدید باشیم و باید روی بهره‌وری تمرکز کنیم که مسئله اصلی در این میان، فناوری و نوآوری است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده