تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۷
بازدید: ۵۴۶
کد خبر: ۷۲۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اعلام دلیل انفجار معدن زمستان‌یورت باز هم به تعویق افتاد

می متالز - ایمنی معادن زغال‌سنگ در کشور یکی از اولویت‌های بخش معدن امروز کشور به شمار می‌آید.
اعلام دلیل انفجار معدن زمستان‌یورت باز هم به تعویق افتاد

به گزارش می متالز، گروه‌های مختلف برای بررسی و حل مشکلات معادن زغال‌سنگ از سوی سازمان‌ها و بخش‌های مختلف ایجاد شده‌اند و سعی بر ایجاد فضای ایمن در معادن زغال‌سنگ دارند. این تلاش و توجه به معادن زغال‌سنگ کشور به طور طبیعی بعد از حادثه انفجار معدن زمستان‌یورت ایجاد شده است. در این‌باره نادعلی اسماعیلی دهج، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور اعلام کرده است به دلیل مسائل فنی تاکنون دلیل انفجار معدن اعلام نشده است. در حاشیه بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات در این باره گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:


دلیل انفجار معدن زمستان‌یورت قرار بود بعد از خارج کردن لکوموتیو دوم اعلام شود ولی نزدیک به یک ماه... از این ماجرا چرا دلایل آن را اعلام نکرده‌اید؟

بررسی دلایل انفجار معدن زمستان‌یورت کار پیچیده‌ای بود و اکنون مراحل آخر کار را می‌گذراند. کارشناسان متخصص در حال کار روی این موضوع هستند و جلسه‌ای نیز هفته گذشته با حضور اعضای کمیته حقیقت‌یاب برگزار شد اما هنوز نمی‌توان دلیل انفجار را قطعی اعلام کرد. البته ما در مراحل گذشته اعلام کردیم انفجار در اثر تجمع گاز متان در معدن بوده است.
 با این حال دلایل این حادثه تلخ، نیازمند بررسی بیشتری است و باید برخی مسائل ریز و جزئی قطعی نیز مورد بررسی قرار گیرد. متخصصان فنی روی این موضوع در حال کار هستند و صلاح نیست درحال‌حاضر به جزییات بیشتری از این معدن بپردازیم.


چرا صلاح نیست دلایل آن را اعلام کنید؟ موضوع سیاسی شده است؟

همانگونه که می‌دانیم این معدن حدود ۶۰متر ریزش کرده، بازسازی آن با آرک‌بندی و خاکبرداری انجام شده است و حدود ۳ هفته است که معدن پاکسازی شده و آماده بازدید است. تاکنون نیز ۲مرحله بازدید و بازرسی انجام شده و به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود. میان کارشناسان و بازرسان بعد از بازدید معدن نیز جلسه‌ای برگزار شده است. اینکه تاکنون دلیل انفجار مطرح نشده سیاسی نیست زیرا ما تنها به دنبال این هستیم که مسائل را به شکل فنی و ریز به ریز مورد بررسی قرار دهیم. گفتنی است تجمع گاز قطعی است و در مرحله نخست نیز این نتیجه اعلام شده اما اعلام نتیجه از بازرسی معدن و انفجار را به برگزاری جلسه نهایی موکول کرده‌ایم ضمن اینکه این امر باید از سوی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شود.درباره تفاهمنامه‌ای که با کنسرسیوم روسی برای ایمنی معادن زغال‌سنگ بسته شده توضیح دهید.چندی پیش نمایشگاه ماینکس برگزار شد و دیداری با کنسرسیوم روسی انجام دادم. در آنجا متوجه شدم تفاهمنامه‌ای میان این کنسرسیوم با دانشگاه شاهرود برای ایمنی معادن و استفاده از تجهیزات روسی در معادن بسته شده است. از آنجایی که سازمان نظام مهندسی معدن نیز در تمامی استان‌ها فعال است قرار شد جلسه‌ای با سازمان نظام مهندسی معدن استان سمنان( شاهرود) برگزار شود و سازمان نظام مهندسی معدن نیز به عنوان طرف سوم این تفاهمنامه، بخشی از امور را در دست گیرد. نکته مهم اینجاست که پایه معادن زغال‌سنگ ما هنوز روسی است. این کنسرسیوم نیز مدعی است بعضی از دستگاه‌های گازسنج‌شان را روزآمد کردند که نتیجه بهتری دارد و می‌توان با استفاده از آن زمینه را برای بهبود شرایط معادن زغال‌سنگ فراهم کرد.اکنون حساسیت بسیاری روی ایمنی معادن زغال‌سنگ داریم و استان سمنان نیز یکی از استان‌های زغالی کشور است بنابراین با انعقاد تفاهمنامه یادشده و اجرایی کردن آن می‌توان به بهبود شرایط معادن زغال‌سنگ کشور امید داشت. آبان امسال نیز شاهد برگزاری همایشی در کرمان برای معادن زغال‌سنگ کشور خواهیم بود که مسئولان فنی معادن زغال‌سنگ کشور و مدیران زغال‌سنگ نیز به این همایش دعوت می‌شوند و می‌توانیم بحث و تبادل نظر درباره زغال‌سنگ داشته باشیم. دکتر مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز گروهی درباره ایمنی معادن زغال سنگ تشکیل دادند و دکتر جعفر سرقینی، رئیس انجمن زغال‌سنگ و... نیز در این گروه حضور دارند و ماهیانه جلسه برگزار می‌کنند. در این میان به سازمان نظام مهندسی معدن نیز ماموریتی داده شده که در استان‌های دارای معادن زغال‌سنگ کمیته تشکیل دهیم. همچنین قرار است نشستی با رئیس انجمن زغال‌سنگ داشته باشیم و نیازهای ایمنی و مواردی از این دست را مورد بررسی قرار دهیم.


برنامه‌های سازمان نظام مهندسی معدن کشور در نیمه دوم امسال چیست؟

سازمان نظام مهندسی معدن کشور، بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی این وزارتخانه است و برای اینکه در همه استان‌های کشور نیروهای متخصص داشته باشد در رشته‌های مختلف معدن، نقشه‌برداری، زمین‌شناسی و... نیروهایی را پرورش داده است. حال از آنجایی‌کَه دولت دیدگاهی مبنی بر چابک‌سازی دارد می‌تواند از این ظرفیت سازمان نظام مهندسی معدن برای انجام هرچه بهتر امور به معاونت معدنی وزارتخانه استفاده کند. سازمان نظام مهندسی، یک سازمان دارای قانون و شناسنامه است و من به عنوان مسئول شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و رئیس سازمان تاکید دارم زمانی‌که وظایفی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به افراد فعال در سازمان محول می‌شود باید آن را به بهترین شکل انجام دهند تا نظام مهندسی در معدن خوشنام باشد.


برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حضور شرکت‌های معدنی در نمایشگاه‌های تخصصی در ایران می‌تواند منجر به رشد و توسعه بخش معدن شود. در این میان حضور خارجی‌ها در این نمایشگاه‌ها می‌تواند به سود بخش معدن کشور باشد اما اگر نمایشگاه‌ها به شکل یکپارچه برگزار شوند و در یک مکان مشخص باشند، بهتر است. این در حالی است که ما در یک ماه چندین نمایشگاه را در حوزه‌های مختلف معدن، صنایع معدنی، فرآوری و... برگزار می‌کنیم و این اتفاق باعث می‌شود دعوت از فعالان بخش معدن و صاحبان فناوری به ویژه کشورهای خارجی سخت شود. من اعتقاد دارم اگر نمایشگاه به شکل یکجا برگزار شود نتیجه بهتری خواهد داشت.

منبع: صمت
عناوین برگزیده