تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۷۳۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

آخرین وضعیت پروژه‌های در حال اجرای برسو

می متالز - رئیس هیات مدیره و مدیر فنی شرکت مهندسی برسو شرکت مهندسی برسو بیان کرد: مینی میل‌ها مفهوم خوب و درستی است که مطرح می‌شود، اما شاید در هر منطقه‌ای صادق نباشد.
آخرین وضعیت پروژه‌های در حال اجرای برسو

به گزارش می متالز، ایرج صالحی درباره چهارمین گردهمایی دانیلی که اخیرا برگزار شد، گفت: سمینار با ارزش و خوبی برگزار شد و درمجموع با طرح مسائلی که به استفاده تکنولوژی‌های نوین و بحث اتوماسیون و دیجیتال کردن تجهیزات مربوط می‌شود اشاره و بیان شد باید مورد استفاده قرار بگیرد به‌خصوص برای ایران که از این فضا خیلی عقب است. در حاشیه نیز صحبت‌هایی درباره پروژه‌هایی که در حال حاضر در ایران چه به‌وسیله دانیلی و یا دیگران در حال اجرای است بحث هایی ‌شد. بحث‌ها درباره محقق شدن آنها بود زیرا، معضل عمده بحث عدم شکل گرفتن تامین مالی است. متاسفانه طی 4 سال گذشته خط‌های اعتباری برای شرکت‌هایی همچون دانیلی در قبال تحقق فاینانس پروژه‌هایی که خودشان برنده‌شده اند، شکل نگرفته و هنوز این نگرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه با بحث‌های اخیری که بر سر رد برجام پیش‌ آمده است، نگرانی‌ها بیشتر شده است. امیدواریم یا آمریکا وارد این بحث‌ها نشود و یا اگر هم بشود اروپا مقابل این موضوع ایستادگی کرده و فاینانس‌ها محقق شده و بتوان در ایران پروژه اجرا کرد و اهداف پیش‌بینی‌ شده برای توسعه کشور محقق شود که نتیجه آن ارتقا رونق و اشتغال باشد که نیاز مسلم کشور است.

صالحی درباره موضوع پایداری محیط‌ زیست و استفاده از تکنولوژی‌هایی که نیروی انسانی دخیل را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: به‌هرحال این‌یک الزام جهانی است که برای ایران نیز مطرح است. خوشبختانه همه، چه مسئولان که باید مجوزهای زیست‌محیطی طرح‌ها را صادر کنند و چه مسئولان دولتی و یا شرکت‌های مشاور و خصوصی بر این موضوع تاکید داشته و باید در انتخاب تکنولوژی ها این نگرانی‌ها وجود داشته باشد. این موضوع یک الزام بوده و قابل‌اجرا است و با پیشرفت‌های صورت گرفته در تکنولوژی کار دشواری نخواهد بود؛ البته تنها در شرایط ایران درزمینه بحث آب کمی بحرانی است اما سایر بحث‌ها قابل‌حل است.

وی افزود: بحث دیگر در این همایش، در مورد تکنولوژی‌های مناسب با شرایط امروز است که رونق زیادی وجود ندارد و بر روی ظرفیت‌های کوچک تاکید می‌کردند. البته این موضوع برای همه‌ مناطق صادق نخواهد بود. مینی میل‌ها مفهوم خوب و درستی است اما شاید در هر منطقه‌ای صادق نباشد. به‌عنوان‌مثال در شرایط ایران بحث بر این است که مجتمع‌های اقتصادی با ظرفیت‌های اقتصادی احداث شود زیرا برنامه کشور برای تولید 55 میلیون تن است و صحبت از احداث پلنت های 5 میلیون تنی مطرح می‌شود. طبیعتا اگر چنین واحدهایی شکل بگیرند واحدهای کوچک دوامی نخواهند داشت این موضوع به دلیل شرایط ایران نیست بلکه به دلیل شرایط جهانی خواهد بود.

به گفته صالحی، مباحث مطرح شده بیشتر برای اروپا و کشورهای پیشرفته است اما حتما لازم نیست ما این موضوع را دنبال کنیم. به عنوان مثال چین به دنبال تعطیل کردن واحدهای کوچک خود به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی یا غیراقتصادی بودن ظرفیت آنها است و در مقابل مجتمع‌های بزرگ با ظرفیت‌های بزرگ در نزدیکی دریا احداث کرده است. درنتیجه این مفاهیم برای قسمت‌های مختلف دنیا متفاوت است.

عضو هیات مدیره شرکت مهندسی برسو با اشاره به تاکید این همایش بر موضوع مینی میل‌ها، بیان کرد: تولید مینی میل‌ها و انعطاف پذیری برای تولید انواع محصولات از موضوعاتی خوبی است که ما نیز باید روزی به آن فکر کنیم اما در شرایط امروز الزامی برای آن وجود ندارد. در این مباحث تفاوت‌هایی در زمینه انرژی، مواد اولیه و... وجود دارد. در حوزه مواد اولیه به دلیل بازیافت قراضه‌های موجود بر مینی میل‌ها تاکید شد این مباحث از چند سال پیش در اروپا مطرح بوده است اما در شرایط ایران صدق نمی‌کند زیرا ما تولید قراضه نداریم. با توجه به منابع غنی سنگ آهن در ایران تا سال‌ها می‌توانیم مواد اولیه خود را از معادن تامین کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های برسو، اظهار کرد: خوشبختانه از پروژه‌هایی که درگیر آن بودیم سنگان مبارکه اخیرا راه‌اندازی شد و یک واحد گندله‌سازی دیگر در بوتیای ایرانیان با میدکو در دست انجام است که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. خطی است که چینی‌ها ساخته و تکنولوژی آن را داده‌اند.

صالحی ادامه داد: همچنین مجموعه خردایش اولیه گهر زمین به ظرفیت 14 تا 15 میلیون تن از دیگر پروژه‌ها است که در بالادست 5 خط فرآوری قرار گرفته است. این پروژه نیز اخیرا راه‌اندازی شده و تولید آزمایشی آغاز و امیدواریم به زودی تست پرفورمنس آن انجام و وارد مدار تولید می‌شود. از سوی دیگر یک مگامدول احیا مستقیم در دست انجام است که 70 تا 80 درصد پیشرفت داشته و در گل گهر قرار دارد و تا اوایل سال آینده تولید آن شروع خواهد شد.

به گفته وی، طرح دیگر صبا فولاد خلیج‌ فارس است که اولین تولیدکننده بریکت گرم به ظرفیت 1.5 میلیون است. این طرح نیز در مرحله راه‌اندازی بوده و تولید آزمایشی را انجام داده است و عمدتا بحث صادرات برای آن مطرح خواهد بود. طرح‌های دیگر نیز وجود دارد که متاسفانه برخی از آنها به دلیل موضوع فاینانیس راه‌اندازی نشده است. به‌عنوان‌مثال پروژه فولاد تربت که با عدم همکاری بانک‌های تامین کننده مالی همراه شد از تامین مالی چین خارج شد. حال به دنبال ورود آن به خط جدید هستند که بخشی از آن را با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی تکمیل و سایر قسمت‌ها را مرحله‌به‌مرحله اجرا کنند.

عضو هیات مدیره شرکت مهندسی برسو اظهار کرد: پروژه دیگر طرح‌های 8 گانه است که فولاد قائنات و بافت را شامل می‌شود. متاسفانه پیشرفت پروژه قائنات به دلیل عدم تامین مالی توسط سرمایه‌گذاران جدید، خوب نبوده و پروژه با تاخیر جدی همراه است. پروژه بافت نیز که واحد احیا مستقیم است، به تازگی با تغییر سرمایه‌گذار تحرک بیشتری گرفته و در دست اجرا است و شاید تا اواخر امسال یا ابتدای سال آینده به تولید دست پیدا کند. همچنین به‌جای واحد فولادسازی که پیش‌تر مطرح بود، یک واحد گندله‌سازی پیش‌بینی‌شده است که اقدامات درباره مجوزها و قراردادها در حال انجام است تا بتواند از خط اعتباری چین استفاده کند.

عضو هیات مدیره شرکت مهندسی برسو با اشاره به فعالیت در دیگر واحدها معدنی، تصریح کرد: خیر در واحدهای دیگر فعال نبوده اما با یک شرکت استرالیایی (imms) مذاکراتی را شروع کرده تا بتوانیم فعالیت‌هایی را در جهت ارتقا بهره‌وری انجام شود و سیستم‌ها درست شود. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر مطالعاتی برای یک خط فرآوری که سالی 6 هزار و 300 ساعت کار می‌کند صورت گرفته که در اولین قدم می‌توان با استفاده از روش‌هایی در 3 تا 4 ماه این خط را به 7 هزار ساعت کار در سال برساند. این اقدام حدود 12 درصد رشد بهره‌وری را ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذاری اندکی برای این کار نیاز است و می‌توان سیستم را پیاده کرد. تلاش در این زمینه موثر و اجتناب‌ناپذیر است.

صالحی افزود: درزمینه فلزات غیر آهنی نیز با این شرکت در حوزه‌های طلا، آلومینا و... وارد کارشده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برسو برنامه‌ای برای ورود به اکتشافات دارد: گفت: با توجه به اینکه شرکت پایه معدنی ندارد به این زمینه ورود پیدا نکرده‌ایم. ما جدی به این موضوع فکر نکرده‌ایم اما اقدامات مطالعاتی برای ایمیدرو در زمینه پروژه مگا پروژه فولاد با ظرفیت 10 میلیون تن در سال انجام داده‌ایم. درواقع امکان‌سنجی اولیه این پروژه را انجام می‌دهیم.

در این مطالعات تمامی مناطق سواحل جنوبی بررسی‌شده و بهترین منطقه برای آن چابهار است و مطالعات نشان می‌دهد که در شرق و غرب منطقه آزاد چابهار می‌توان آن را اجرا کرد. از سویی دیگر با همکاری منطقه آزاد مطالعاتی انجام می‌شود تا زمین نقاط مناسب به منطقه آزاد اضافه شود. این موضوع برای سرمایه‌گذاران انگیزه ایجاد می‌کند.

از دیگر زمینه‌هایی که شرکت برسو در آن کارکرده است، مطالعه و تولید فولاد از سنگ‌آهن معادن کوچک کشور است. صالحی معتقد است؛ باید معادن کوچک را با روش‌های اصولی تجمیع کرد. در این زمینه طرح جامعی تهیه و امکان‌سنجی اولیه آن انجام شده. براساس این مطالعات، در 5 نقطه از کشور تا شعاع 75 کیلومتری واحد فرآوری، معادن سنگ‌ خود را به آن آورده تا فرآوری اولیه انجام شود؛ و سپس محصول تولیدی در این 5 نقطه را به جنوب کشور برده و فرآوری تکمیلی را بر روی آن انجام داده و به‌عنوان‌مثال یک پلنت 2.5 میلیون تنی گندله‌سازی را احداث کنیم. 30 تا 40 معدن کوچک می‌توانند در این واحد سهیم باشند. درصورتی‌که قیمت‌ها مناسب باشد این فعالیت اقتصادی خواهد بود. انجمن سنگ‌آهن نیز چنین ایده‌ای را پذیرفته‌اند و ایمیدرو نیز مشوق این کار است. کار دیگر نیز که چند ماهی است آغازشده، مطالعه مستر پلنی برای توسعه فولاد اکسین است که این واحد بتواند ارتقا پیدا کند. احداث فولادسازی اکسین نیز در هیات دولت مصوب شده تا این مجموعه ارتقا پیداکرده و اقتصادی‌تر شود. ما اعلام کرده‌ایم اصلی‌ترین معضل آن واحد این است که تختال مناسب برای آن تامین شود. راهکار آن است که بتوانند یک منبع تامین مطمئن تختال داشته باشند زیرا اکسین کارخانه‌ای است که باید محصولاتی باارزش افزوده بالا تولید کند. پس از تامین تختال مطمئن باید اصلاحاتی در خط تولید ایجاد و سپس کسب دانش فنی برای تولید محصولاتی باارزش افزوده بالاتر از مجموعه موضوعاتی است که روی آن کار می‌کنیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده