تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۷۳۲۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت آلومینا تا پایان سال، تا چقدر رشد خواهد کرد؟

می متالز - آلومینا در بازار چین طی ماه اکتبر به بیشترین قیمت خود در چند سال اخیر رسید. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا در 2 ماه پایانی سال، این رشد قیمتی ادامه خواهد داشت؟
قیمت آلومینا تا پایان سال، تا چقدر رشد خواهد کرد؟

به گزارش می متالز، افزایش قیمت آلومینیوم در هفته‌های اخیر در بورس فلزات لندن، قیمت این فلز را در بورس آتی شانگهای چین نیز تحت تأثیر قرار داده است. متعاقبا، رشد قیمت آلومینیوم در بورس چین، می‌تواند به‌عنوان عاملی حمایتی در رشد قیمت آلومینا در بازار چین عمل کرده و قیمت این ماده را افزایش دهد. قیمت آلومینا در هفته‌های اخیر به سطح 4 هزار یوان بر تن (معادل 600 دلار بر تن) نزدیک شده است، این در حالی است که آخرین بار فوریه 2008 این قیمت از 4 هزار یوان عبورکرد و در رنج بین 4،300 تا 4،450 یوان بر تن (معادل 647 تا 670 دلار بر تن) قرار گرفته بود. در حال حاضرنیز قیمت این محصول در بازار چین در رنج بین 3،600 تا 3،750 یوان بر تن (معادل 542 تا 564 دلار بر تن) قرار دارد.

نمودار 1، روند تغییرات قیمت DDP آلومینا در بازار چین، به‌همراه قیمت معاملات نقدی آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار دیده می‌شود، قیمت آلومینا در بازار چین، در ماه‌های گذشته همراه با افزایش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن افزایش داشته است؛ به‌طوری که رشد قیمت آلومینیوم از جولای حدود 12 درصد بود و از 1.9 هزار دلار بر تن به بیش از 2.1 هزار دلار بر تن در ماه اکتبر رسید و طی همین دوره قیمت متوسط ماهانه هر تن آلومینا نیز در بازار چین حدود 46 درصد رشد کرد و از 368 دلار به حدود 548 دلار افزایش یافت.

این میزان از رشد در بازار چین، علاوه بر تأثیرپذیری از افزایش قیمت آلومینیوم، تحت حمایت عامل برنامه‌های زیست‌محیطی دولت چین در بخش پالایشگاه‌های آلومینا و معادن بوکسیت نیز بوده است که از اواسط ماه آگوست آغاز شد؛ به‌طوری که از اواسط این ماه، فعالیت‌های معدن‌کاری در معادن بوکسیت در 2 استان شانژی و هنان به‌شدت مختل شد و سبب کاهش حجم تولید و عرضه آلومینا در این 2 استان، (مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده آلومینا در چین) شد. انتظار می‌رود که مشکل عرضه بوکسیت در این 2 استان، تا سال آینده نیز ادامه یابد.

علاوه بر مشکل عرضه بوکسیت، جلوگیری از فعالیت پالایشگاه‌های آلومینای فاقد استانداردهای زیست‌محیطی در چین و همچنین برنامه کاهش 30 درصدی ظرفیت تولید آلومینا در استان‌های شانژی، هنان، شاندونگ و هبی بین 15 نوامبر 2017 تا 15 مارس 2018، نیز به‌طور مستقیم در عرضه آلومینا اثر گذاشته و سبب افزایش قیمت آن می‌شود. بنا به این برنامه کاهش ظرفیت، تا 30 درصد از ظرفیت تولید آلومینیوم این استان‌ها نیز از رده خارج خواهد شد. پس از انجام مطالعات اولیه از ظرفیت‌های تولید استان‌های شانژی، هنان و شاندونگ، جزئیات ظرفیت‌هایی که طی دوره 15 نوامبر تا 15 مارس از رده خارج می‌شوند، اعلام شد که مقدار ظرفیت غیراستاندارد تعیین شده در این استان‌ها کمتر از مقدار مورد انتظار بود؛ این امر به‌معنی افزایش بیشتر مازاد تقاضای آلومینا در بازار چین است.

افزایش قیمت آلومینا سبب شده تا از حاشیه سود تولیدکنندگان آلومینیوم کاسته شود و حتی برخی از آن‌ها را به حاشیه ضرر نزدیک کند. در صورت ادامه یافتن این امر، تولیدکنندگان آلومینیوم از خرید آلومینا با قیمت‌های بالا سرباز زده و قیمت آلومینا تحت فشار قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب انتظار می‌رود که قیمت آلومینا تا 600 دلار بر تن افزایش یابد، اما خیلی فراتر از آن نرود.

عناوین برگزیده