تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۷۳۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازار مس 2017، شاهد کسری 150 هزار تن عرضه خواهد بود

می متالز - تولید جهانی مس معدنی، در بررسی 7 ماهه منتهی به جولای سال 2017، کاهش 2 درصدی نسبت به دوره مشابه از سال 2016 داشت که به صورت تفکیک شده، کاهش حجم تولید جهانی کنسانتره مس حدود 1.5 درصد و افت سطح تولید جهانی کاتد مس استخراج حلالی و الکترووینینگ نزدیک به 4.5 درصد بود. علاوه بر این، همگام با افزایش ظرفیت جهانی این محصولات طی 7 ماهه نخست سال، نرخ بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها نیز با توجه به کاهش حجم تولید مس معدنی، نزدیک به 6 درصد افت کرد.
بازار مس 2017، شاهد کسری 150 هزار تن عرضه خواهد بود

به گزارش می متالز، بر اساس آخرین گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس، تولید جهانی مس معدنی طی 7 ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه از سال گذشته، نزدیک به 2 درصد کاهش داشت. از این میان، طی دوره مورد بررسی، تولید کنسانتره مس افت 1.5 درصدی داشت در حالی که تولید کاتد مس استخراج حلالی و الکترووینینگ، حدود 4.5 درصد کاهش را پشت سر گذاشت. دلایل اصلی افت تولید مس معدنی را می‌توان به عوامل متعددی نسبت داد که از جمله آن‌ها، کاهش 7 درصدی تولید مس شیلی که حدود 225 هزار تن مس محتوی بود، مهم‌ترین علت افت تولید جهانی بود. شیلی، با اختلاف قابل توجهی، بزرگترین تولیدکننده مس معدنی در جهان است.

بررسی‌های گروه بین‌المللی مطالعات مس نشان می‌دهد که دلایل کاهش تولید مس شیلی در این دوره، اعتصاب 43 روزه معدن اسکوندیدا، بزرگترین معدن مس جهان، و افت سطح تولید معادن مس شرکت دولتی کودلکو بود. علاوه بر شیلی، تولید کنسانتره مس کشورهای کانادا و مغولستان نیز به‌ترتیب، برابر با 22 و 19 درصد افت پیدا کردند که دلیل آن، کاهش عیار مس معادن این کشورها بود. افت 10 درصدی تولید کنسانتره مس اندونزی نیز که ناشی از ممنوعیت موقتی صادرات کنسانتره مس طی ماه‌های ژانویه تا آوریل سال جاری بود، از دیگر دلایل کاهش حجم مس معدنی 7 ماهه نخست سال جاری است.

کاهش 9 درصدی تولید مس معدنی در ایالات متحده آمریکا نیز که به‌دلیل کاهش عیار مس معادن، افت نرخ استخراج و شرایط جوی نامناسب در ابتدای سال جاری گزارش شد، در افت حجم تولید جهانی مس معدنی تأثیرگذار بود. با وجود مجموع عوامل کاهنده‌ای که بیان شد، رشد تولید مس معدنی در مکزیک و افزایش حجم تولید کنسانتره مس پرو طی 7 ماهه نخست سال جاری که به‌ترتیب برابر با 3 و 5 درصد نسبت به دوره مشابه از سال 2016 اعلام شد، بخشی از کاهش تولید جهانی مس معدنی را پوشش داد. رشد تولید مس معدنی در کشورهای مذکور، به‌دلیل افزایش ظرفیت معدنی بود.

نمودار 1، تولید مس معدنی جهان را برای سال‌های 2014 تا 2016 به همراه 7 ماهه نخست سال جاری، به تصویر می‌کشد. با توجه به نمودار، نرخ بهره‌برداری از ظرفیت جهانی مس معدنی طی 7 ماهه نخست سال جاری، برابر با 80.6 درصد بود که با توجه به رشد 4 درصدی ظرفیت جهانی مس معدنی، افت حدود 6 درصدی را نشان می‌دهد. بررسی‌های جغرافیایی تولید مس معدنی توسط گروه بین‌المللی مطالعات مس نشان می‌دهد که حجم تولید آفریقا، آمریکا (شمالی و جنوبی) و اقیانوسیه در 7 ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه از سال 2016، به‌ترتیب، برابر با 3، 5 و 2 درصد افت داشت و در مقابل، تولید مس معدنی آسیا و اروپا (با احتساب روسیه) در این دوره، به‌ترتیب به میزان 3 و 2.5 درصد افزوده شد.

همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید جهانی مس معدنی در سال 2016، به‌رغم افزایش 4.5 درصدی ظرفیت تولید که حدودا برابر با یک میلیون تن مس محتوی بود، رشد 1.7 درصدی را پشت سر گذاشت و از حدود 85.2 درصد در سال 2015 به رقم 86.7 درصد در سال 2016 رسید. بر اساس گزارش‌های گروه بین‌المللی مطالعات مس از ابتدای سال جاری، بازار کنسانتره مس در سال 2017، قطعا با کسری عرضه همراه خواهد بود که احتمالا نرخ بهره‌برداری برخی واحدهای ذوب که الزامی برای حفظ سطح تولید خود ندارند، کاهش خواهد یافت. از این رو، احتمالا سال جاری، با کسری عرضه کاتد مس نیز روبه‌رو خواهد شد. پیش‌بینی گروه مطالعات مس، کسری حدودا 150 هزار تنی عرضه مس تصفیه شده برای بازار سال 2017 است.

عناوین برگزیده