تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۷۳۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سهم زغال‌سنگ کک‌شوی واله از تولید کاهش یافت

می متالز - شرکت واله، مالک 95 درصد از چهارمین معدن بزرگ زغال‌سنگ جهان است. علی‌رغم افزایش حجم تولید زغال‌سنگ این شرکت در 9 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، سهم زغال‌سنگ کک‌شو با 10 درصد کاهش به 58 درصد رسید. علت این موضوع، مشخصات زمین‌شناسی معدن و پایان نگرفتن بهینه‌سازی کارخانه‌ها عنوان شد. پیش‌بینی شرکت واله این است که تا پایان سال، سهم این ماده خام فولادسازی، دوباره در بازه 60 تا 65 درصد قرار بگیرد.
سهم زغال‌سنگ کک‌شوی واله از تولید کاهش یافت

به گزارش می متالز، شرکت واله به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهانی زغال‌سنگ، عمده عملیات استخراج زغال‌سنگ خود را در معدنی به نام مواتیز انجام می‌دهد. معدن مواتیز (Moatize) که در استان تیت (Tete) کشور موزامبیک قرار دارد، چهارمین معدن بزرگ زغال‌سنگ جهان است. ذخیره زغال‌سنگ قابل دستیابی در این معدن در دسامبر سال 2012، حدود 1.5 میلیارد تن تخمین زده شد. این معدن بزرگ که از 300 میلیون تن ذخیره قطعی زغال‌سنگ برخوردار است، هم اکنون منبع اصلی استخراج این سوخت فسیلی برای شرکت واله به‌شمار می‌رود. واله که در حال حاضر، 95 درصد سهام این معدن بزرگ را در اختیار دارد، پروانه عملیاتی مواتیز را در سال 2006 دریافت کرد. 1.2 میلیارد تن، ذخیره احتمالی این معدن روباز از جولای 2011 تحت بهره‌برداری قرار گرفته است. ظرفیت بهره‌برداری سالانه این معدن به‌طور اسمی، معادل 11 میلیون تن زغال‌سنگ است که شامل 2.5 میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی و 8.5 میلیون تن زغال‌سنگ کک‌شو است. نمودار 1، تولید زغال‌سنگ شرکت واله در فصل سوم سال جاری نشان می‌دهد.


همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، تولید کل زغال‌سنگ شرکت واله از معدن مواتیز در فصل گذشته به رکورد 3.2 میلیون تن دست یافت. این حجم تولید نسبت به 3 ماهه دوم امسال، با 5.8 درصد افزایش همراه بود. تولید بیش از 3 میلیون و 200 هزار تن از معدن مواتیز در 3 ماهه سوم امسال، نتیجه بهبود عملکرد 2 کارخانه گذاشت و برداشت و آماده‌سازی زغال‌سنگ (Coal Handling and Preparation Plants)، به اختصار CHPP1 و CHPP2، در مجموعه شرکت واله بود. حجم تولید بخش CHPP2 در نتیجه تولید رو به افزایش خود، در ماه جولای به رکورد ماهانه جدیدی دست یافت و به حدود 566 هزار تن رسید.

مطابق نمودار، تولید زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی در شرکت واله در 9 ماهه نخست امسال، نسبت به سال گذشته، به ترتیب 36 و 120 درصد افزایش داشته است. از نمودار رسم شده، دریافت می‌شود که نرخ افزایش تولید زغال‌سنگ کک‌شو بسیار کمتر بوده است. در 3 ماهه سوم امسال نیز تنها 58 درصد از حجم تولید، به زغال‌سنگ متالورژیکی اختصاص یافت که نسبت به همین دوره در سال گذشته، 10 درصد افت داشت. علت سهم کم زغال‌سنگ کک‌شو، به پایان نرسیدن بهینه‌سازی CHPPها و همین‌طور مشخصات زمین‌شناسی خوراک عنوان شد. انتظار بر این است که سهم زغال‌سنگ متالورژیکی این شرکت به 60 تا 65 درصد از تولید کل زغال‌سنگ بازگردد. پیش‌بینی واله از حجم تولید زغال‌سنگ این شرکت تا پایان سال 2017، به 12 میلیون تن کاهش یافت. علت این امر، کاهش ظرفیت استخراج از معادن روباز و افت بازدهی تجهیزات عنوان شده است.

عناوین برگزیده