تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۷۳۲۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

4 هزار تن مس روی دست تولیدکنندگان ماند

می متالز - معامله 7 هزار تنی محصولات مسی در مهر ماه در حالی رقم خورد که پیش از این، بازار مس کشور تا حدی با کمبود عرضه دست و پنجه نرم می‌کرد، اما پس از افزایش عرضه، به‌نظر می‌رسد که حرکت بازار بازگشت به عقب یعنی مازاد عرضه است؛ چرا که تا پیش از کاهش عرضه، بازار مس کشور همواره با مازاد عرضه مواجه بود.
4 هزار تن مس روی دست تولیدکنندگان ماند

به گزارش می متالز، طی یکی دو ماه اخیر قیمت مس در بازارهای جهانی به‌طور شگفت‌انگیزی افزایش یافته است و تحلیل‌گران را متحیر کرده است؛ چرا که هیچ یک از مؤسسات معتبر بین‌المللی قیمت‌های بالای 7 هزار دلار در هر تن را برای مس پیش‌بینی نمی‌کردند. افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی باعث شد که بسیاری از معامله‌گران این بازار در آینده آن تردید و حتی تحلیل‌گران و مؤسسات معتبر بین‌المللی در تحلیل‌ها و نیز پیش‌بینی‌های خود در مورد قیمت مس تجدید نظر کنند.

قیمت مس در ایران نیز متأثر از بازارهای جهانی افزایش یافت و باعث شد که برخی از خریداران مدتی را برای تعدیل قیمت و بازگشت به وضع سابق صبر کنند. اما طی مهر ماه که قیمت مس سیری کاملا صعودی را طی کرد، خریداران بازار مس نیز از خریدهای عمده که در آن تغییرات کوچک قیمت، باعث ایجاد تفاوت قیمت بزرگ می‌شد، دست کشیدند که نمونه آن را می‌توان در عدم فروش عرضه کاتد 2 هزار تنی و مفتول یک هزار تنی مشاهده کرد. این عدم خرید، ناشی از احتیاط معامله‌گران بازار بود تا قیمت مس دوباره کاهش یابد.

چنانچه در نمودار 1 مشاهده شود، طی مهر ماه سال 1396، حدود 11 هزار و 700 تن انواع محصولات مسی در بورس کالای ایران از سوی تولیدکنندگان عرضه شد که در مقابل آن بیش از 12 هزار و 200 تن تقاضا وجود داشت؛ اما در نهایت 7 هزار و 300 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. کاتد مس بیشترین عرضه را به خود اختصاص داده بود و حدود 7 هزار و 800 تن عرضه شد؛ و با وجود تقاضای 7 هزار و 800 تنی، تنها 3 هزار و 600 تن از آن به فروش رفت. لازم به توضیح است که در مهر ماه بنا بر آمار بورس کالا، سه نوع کاتد از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران به‌صورت کاتد وارداتی، کاتد 2 (کاتد لیچینگ) و کاتد معمولی (کاتد حاصل از فرآیند الکتروریفاینینگ) در بازار عرضه شد که کاتدهای وارداتی و نوع 2 کمترین معامله را به خود اختصاص داده بودند. در این میان 3 هزار و 900 تن مفتول نیز از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران، گیل‌راد شمال و دنیای مس کاشان در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی در حدود 4 هزار و 400 تن داشتند که این محصول نیز در نهایت به میزان 3 هزار و 700 تن معامله شد.

عناوین برگزیده