تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۴۰۱
کد خبر: ۷۳۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

با منع قانونی استفاده از کک نفتی، نیاز هند به زغال‌سنگ باز هم بیشتر شد

می متالز - ممنوعیت استفاده از کک نفتی در دهلی‌نو، باعث خواهد شد که این کشور، با افزایش واردات زغال‌سنگ، آن را جایگزین کک نفتی کند. جایگزینی کک نفتی از یک سو و نیاز به سوخت بیشتر برای نیروگاه‌های تولید برق از سوی دیگر، سبب خواهد شد که واردات زغال‌سنگ این کشور در آخرین فصل سال، پررونق شود.
با منع قانونی استفاده از کک نفتی، نیاز هند به زغال‌سنگ باز هم بیشتر شد

به گزارش می متالز، کک نفتی (پترولیوم کک)، نوعی سوخت است که از محصولات جانبی صنایع تصفیه نفت به شمار می‌رود. این ماده بسیار آلاینده بوده و در هنگام سوختن، علاوه بر دی‌اکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد نیز آزاد می‌کند که یکی از عوامل اصلی بیماری‌های ریوی و همچنین باران اسیدی است. تقاضای سالیانه هند برای کک نفتی، در 4 سال اخیر، بیش از 2 برابر شده و به 27 میلیون تن رسیده است. در نمودار 1، واردات کک نفت و زغال‌سنگ این کشور در 3 سال اخیر آورده شده است.


همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، حجم واردات زغال‌سنگ در 3 سال اخیر، رو به کاهش گذاشته است و در مقابل، واردات کک نفتی افزایش پیدا کرده است. اغلب واردات کک نفتی هند، از کشور ایالات متحده آمریکا بوده است به‌نحوی که در سال 2016، این کشور، به تنهایی، 9.5 میلیون تن، معادل 60 درصد از بازار وارداتی کک نفتی هند را تأمین کرد. افزایش واردات کک نفتی از 6.7 میلیون تن در سال 2014 به حدود 16 میلیون تن در سال 2016، به خوبی در نمودار نمایان است. کشورهایی که بیشترین صادرات زغال‌سنگ را به هند داشته‌اند، به ترتیب استرالیا و اندونزی بودند که جمعا 74 درصد حجم بازار وارداتی هند را به خود اختصاص دادند.

اخیرا دولت هند، قانونی را مبنی بر ممنوعیت استفاده از کک نفتی در دهلی‌نو تصویب کرده که قرار است از چهارشنبه اول نوامبر اجرایی شود. این محدودیت، برای کنترل آلودگی هوا در شهر دهلی‌نو به کار گرفته شده است. طرفداران محیط زیست در این کشور، مدت‌هاست که در حال تلاش برای توقف واردات این سوخت هستند. با تصویب این قانون، صنایع مختلف هند، از واحدهای رنگ‌سازی گرفته تا کوره‌های آجرپزی، در حال تغییر سوخت کارگاه خود به زغال‌سنگ هستند. پایتخت هند، به تنهایی سالیانه، 2.2 میلیون تن کک نفتی مصرف می‌کند. محاسبات صنعتی این کشور نشان می‌دهد که سراسری شدن این منع قانونی، به معنای جایگزین کردن سالانه 14 میلیون تن کک نفتی با 24 تا 31 میلیون تن زغال‌سنگ است که اغلب این زغال‌سنگ باید وارد شود.

تاجران هندی زغال‌سنگ می‌گویند که درخواست برای واردات زغال‌سنگ حرارتی از اندونزی زیاد شده است. همچنین احتمال می‌رود که سوخت آلاینده کک نفتی، با زغال‌سنگ کم‌گوگرد ایالات متحده جایگزین شود. صنعتگران هندی معتقدند که رفتن به سوی زغال‌سنگ، اجتناب‌ناپذیر است. این افزایش تقاضا برای زغال‌سنگ جایگزین کک‌نفتی، با افزایش تقاضای زغال‌سنگ برای مصرف در نیروگاه‌های تولید برق، همزمان شده است. پیش‌بینی‌های بازاریان هند، مبنی بر این است که تحرک بازار وارداتی زغال‌سنگ در هند طی 3 ماهه آخر سال، افزایش خواهد یافت و اندونزی بیشترین نقش را در این زمینه ایفا خواهد کرد.

عناوین برگزیده