تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۳۷۶
کد خبر: ۷۳۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افت 11 درصدی تولید شیلی، مانع از رشد تولید جهانی کاتد مس شد

می متالز - مصرف مس تصفیه شده در چین، طی 7 ماهه منتهی به جولای 2017، افت 2 درصدی داشت که نه‌تنها افزایش یک درصدی مصرف ظاهری سایر کشورهای جهان را بی‌اثر کرد، بلکه سبب شد تا مصرف جهانی این فلز صنعتی نیز کاهش 0.5 درصدی داشته باشد. در این مدت، تولید مس تصفیه شده نسبت به سال گذشته، تغییر چندانی نداشت و تنها به‌دلیل افزایش ظرفیت ذوب و پالایش، اندکی از متوسط نرخ بهره‌برداری جهانی کاست.
افت 11 درصدی تولید شیلی، مانع از رشد تولید جهانی کاتد مس شد

به گزارش می متالز، با توجه به آخرین گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس، تولید جهانی مس تصفیه شده طی 7 ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه از سال گذشته، تغییر چندانی نداشت؛ بدین ترتیب که تولید اولیه مس تصفیه شده (از کانسنگ و کنسانتره مس) به روش‌های الکتروریفاینینگ و الکترووینینگ، در دوره مورد بررسی کاهش 1.5 درصدی را نسبت به سال گذشته پشت سر گذاشت و تولید ثانویه مس تصفیه شده ( از قراضه و ضایعات مس)، نزدیک به 10 درصد افزایش یافت. با این وجود، مصرف جهانی مس تصفیه شده طی 7 ماهه منتهی به جولای 2017، کاهش 0.5 درصدی نسبت به مدت مشابه از سال 2016 داشت.

نمودار 1، آمار تولید جهانی مس تصفیه شده برای 7 ماهه نخست سال در کنار حجم تولید سال‌های 2014 تا 2016 را به تصویر می‌کشد. همانطور که در این نمودار مشاهده می‌شود، تولید مس تصفیه شده طی 7 ماه نخست سال جاری، تقریبا بدون تغییر ماند، در حالی که ظرفیت ذوب و پالایش رشد 2 درصدی داشت و این امر، سبب افت اندک متوسط نرخ بهره‌برداری از ظرفیت جهانی مس تصفیه شده (مقدار قابل تولید طی 7 ماه ابتدای سال) به حدود 84 درصد شد. در سال‌های 2014 تا 2016، ظرفیت و حجم تولید مس تصفیه شده با رشد همراه بود؛ البته میزان افزایش حجم تولید در این سال‌ها بیشتر از توسعه ظرفیت بود که نهایتا باعث افزایش اندک نرخ بهره‌برداری طی این دوره 3 ساله شد.

شایان ذکر است که رشد تولید ثانویه مس تصفیه شده، به‌دلیل افزایش دسترس‌پذیری جهانی قراضه و ضایعات مس به‌ویژه در چین بود. علاوه بر این، چین، افزایش 6.5 درصدی تولید مس تصفیه شده را طی 7 ماهه نخست سال جاری، به ثبت رساند. همچنین، هند و برخی کشورهای اتحادیه اروپا نیز شاهد افزایش تولید مس تصفیه شده بودند. با این وجود، کاهش 11 درصدی تولید این فلز صنعتی در شیلی، به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ مس تصفیه شده در جهان، بخش قابل توجهی از رشد جهانی تولید این فلز سرخ را بی‌اثر کرد. علاوه بر شیلی، سومین و چهارمین کشورهای بزرگ تولیدکننده مس در جهان، یعنی ژاپن و ایالات متحده آمریکا نیز، طی 7 ماهه منتهی به جولای 2017، به‌ترتیب کاهش 5 و 9 درصدی تولید مس تصفیه شده را گزارش کردند.

افزایش دسترس‌پذیری به قراضه از ابتدای سال 2017 تا پایان ماه جولای، از جمله عوامل محدود شدن مصرف جهانی مس تصفیه شده طی این دوره بود. به گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس، مصرف جهانی مس تصفیه شده جهان بدون احتساب چین، طی 7 ماهه نخست سال، حدود یک درصد افزایش داشت؛ در حالی که مصرف ظاهری این فلز صنعتی در چین، در همین دوره، نزدیک به 2 درصد افت کرد. در نتیجه، برآیند مصرف ظاهری چین (به عنوان مصرف‌کننده نیمی از مس جهان) و سایر کشورهای جهان، کاهش 0.5 درصدی تقاضای مس تصفیه شده طی دوره مذکور را نشان می‌دهد.

بیان این نکته حایز توجه است که چین، در 7 ماهه نخست سال جاری، در حالی با کاهش 2 درصدی مصرف ظاهری همراه بود که حجم تولید مس تصفیه شده آن بیش از 6.5 درصد افزایش داشت. گفتنی است که خالص واردات مس تصفیه شده چین در همین مدت، نزدیک به 20 درصد افت کرد. در میان سایر کشورهای بزرگ مصرف‌کننده مس در جهان، اطلاعات حاکی از رشد مصرف هند، ژاپن و ایالات متحده است. در مقابل تقاضای مس تصفیه شده آلمان و کره جنوبی، با افت مصرف همراه بودند.

عناوین برگزیده