تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۷۳۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

در تابستان، 15 درصد از حجم تولید مس گلنکور کاسته شد

می متالز - کاهش 15 درصدی تولید مس گلنکور در فصل سوم سال 2017، سبب شد تا این شرکت انگلیسی- سوییسی برای دومین بار طی سال جاری، برنامه تولید مس کل سال را بازنگری کرده و کاهش دهد. اولین کاهش برنامه تولید این مجموعه در بازنگری ماه جولای شامل کاهش 25 هزار تن بود. در ماه اکتبر نیز، این شرکت، مجددا به میزان 20 هزار تن از برنامه تولید سال 2017 خود کاست.
در تابستان، 15 درصد از حجم تولید مس گلنکور کاسته شد

به گزارش می متالز، گلنکور، برای بار دوم در سال میلادی جاری، برنامه تولید مس خود را پس از کاهش 15 درصدی تولید این فلز سرخ در 3 ماهه منتهی به سپتامبر 2017 نسبت به دوره مشابه از سال گذشته، کاهش داد. این شرکت، علت افت تولید مس فصل گذشته خود را فروش دارایی‌های خود، افت عیار مس معادن آن و اجرای فعالیت‌های تعمیر و نگهداری اعلام کرد. با توجه به افت حجم تولید مس و بازنگری برنامه سال جاری این فلز سرخ، شرکت انگلیسی- سوییسی گلنکور پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال 2017 حجم تولید مس این مجموعه در بازه یک میلیون و 295 هزار تن تا یک میلیون و 325 هزار تن مس محتوی باشد.

کاهش برنامه تولید گلنکور برای سال 2017، نسبت به برنامه تولید گزارش شده در ماه جولای که در بازه یک میلیون و 305 هزار تن تا یک میلیون و 350 هزار تن مس بود، برابر با 20 هزار تن بود. شایان ذکر است که در ماه جولای، این شرکت چندملیتی، نزدیک به 25 هزار تن از اولین اعلام برنامه تولید خود کاسته بود. مجموع تولید مس محتوی این مجموعه در 3 ماهه سوم از سال جاری، نزدیک به 304 هزار تن بود که در مقایسه با دوره مشابه از سال 2016، افت 15 درصدی را تجربه کرد. به‌طور کلی، در 9 ماهه نخست سال جاری، مجموع تولید مس شرکت گلنکور به 965 هزار و 500 تن رسید که نسبت به دوره مشابه از سال گذشته، افت 11 درصدی داشت.

نمودار 1، آمار تولید مس این شرکت به تفکیک واحدهای معدنی برای 9 ماهه منتهی به سپتامبر 2017 را به تصویر می‌کشد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، واحدهای آلومبررا، لوماس بایاس، آنتاپاکی و پونیتاکوی که در سایر واحدهای آمریکای جنوبی قرار گرفتند، بیشترین میزان تولید مس محتوی شرکت را در دست دارند و طی 9 ماهه نخست سال جاری، بیشترین میزان کاهش، برابر با 17 درصد در اختیار داشتند. واحد معدنی کولاهاوسی، طی 9 ماهه نخست سال جاری، رشد اندکی را پشت سر گذاشت که تقریبا برابر با 2 درصد بود. در مقابل واحد معدنی آنتامینا، افت 4 درصدی حجم تولید را برای این دوره گزارش کرد. هر 2 واحد معدنی کولاهاوسی و آنتامینا واقع در آمریکای جنوبی هستند.

پس از واحدهای آمریکای جنوبی، واحدهای معدنی آفریقایی این شرکت شامل کاتانگا، موتاندا و موپانی، بیشترین سهم از تولید مس شرکت را تشکیل می‌دهند. میزان کاهش حجم تولید 9 ماهه این مجموعه معادن نسبت به سال گذشته برابر با 13 درصد بود. از دلایل اصلی افت تولید مس این شرکت در آفریقا، قطعی برق واحد موپانی بود که با کاهش تولید اسید سولفوریک، منجر به کاهش تولید مس در واحد موتاندا شد. علاوه بر این، بارش‌های سیل‌آسا در ابتدای سال میلادی جاری نیز، فعالیت‌های این مجموعه واحدهای معدنی را با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو ساخت که نهایتا منجر به کاهش حجم تولید مس محتوی آن‌ها در مقایسه با سال گذشته شد.

واحدهای استرالیایی این شرکت چندملیتی نیز همانند اکثر واحدهای معدنی این مجموعه، افت تولید را پشت سر گذاشت. یکی از دلایل افت تولید گلنکور از واحدهای استرالیایی، فروش 30 درصد از بهره اقتصادی معدن ارنست هنری در 3 ماهه پایانی سال 2016 بود. علاوه بر این، اجرای فعالیت‌های تعمیر و نگهداری در واحد مونت آیزا طی فصلی که گذشت نیز، سبب کاهش حجم تولید مس محتوی واحدهای استرالیایی این شرکت شد. کاهش تولید مس این واحدها طی 9 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با دوره مشابه از سال گذشته، برابر با 13 درصد گزارش شد.

عناوین برگزیده