تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۷۳۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد قیمت آلومینیوم در سال آتی، کمتر از انتظارات پیشین خواهد بود

می متالز - در حال حاضر با نزدیک شدن به پایان سال میلادی ۲۰۱۷، بسیاری از مؤسسات تحلیل بازار، پیش‌بینی‌های خود از قیمت فلزات را در سال آینده منتشر می‌کنند؛ در این بین متال بولتن، قیمت متوسط آلومینیوم را برای سال آینده در حدود ۲.۱ هزار دلار بر تن پیش‌بینی کرده است.
رشد قیمت آلومینیوم در سال آتی، کمتر از انتظارات پیشین خواهد بود

به گزارش می متالز، گفتنی است که همچنان محرک اصلی در تغییر روند قیمت‌های آلومینیوم در بسیاری از بازارهای بین‌المللی برنامه‌های کاهش ظرفیت چین و عرضه این کشور خواهد بود؛ از ابتدای سال جاری دولت چین به مقابله جدی با ظرفیت‌های غیرقانونی و فاقد استانداردهای لازم زیست‌محیطی اقدام کرد که در پی آن انتظار می‌رود تا پایان سال از ظرفیت تولید آلومینیوم چین، حتی تا بیش از ۵ میلیون تن کاسته شود. این در حالی است که با نزدیک شدن به فصل زمستان، ۳ واحد ذوب آلومینیوم آلاینده در استان هنان چین از رده خارج شدند و به‌عنوان نشانه‌ای از جدیت بیشتر دولت برای کاهش آلاینده‌ها طی زمستان در بازار تلقی شد. با این حال، کمیته صنعت و فناوری اطلاعات استان هنان چین پس از تعطیلی این ۳ واحد ذوب (با مجموع ظرفیت ۷۰ هزار تن) اعلام کرد که مجوز جابه‌جایی این ظرفیت به سایر نقاط کشور را صادر می‌کند. از طرف دیگر، انتظار می‌رود که با پایان فصل زمستان در چین و آغاز بهار، بخشی از ظرفیت تعطیل شده، با تکنولوژی‌های جدید و به‌روزتر دوباره فعالیت خود را از سرگیرند. از این رو، احتمالا بازار به احیای دوباره ظرفیت‌های چین واکنش شدیدتری نشان خواهد داد تا از رده خارج کردن آن.

با این حال، قیمت‌های آلومینیوم در سال جاری، عمدتا ناشی از همین برنامه‌های کاهش ظرفیت چین از نوامبر سال ۲۰۱۵ با رشد ۵۳ درصدی در ماه‌های اخیر نزدیک به سطح ۲.۲ هزار دلار بر تن رسید که به سطح مقاومتی نزدیک شده است. در عین حال براساس آخرین تخمین‌های متال بولتن از پروژه‌های توسعه‌ای و جدید از احداث ظرفیت‌های جدید در چین، تقریبا ۲.۵ میلیون تن به ظرفیت تولید آلومینیوم در سال آینده افزوده خواهد شد. البته ناگفته نماند که در صورت افزایش بیشتر قیمت آلومینیوم، این مقدار نیز می‌تواند افزایش یابد. همچنین تنها در سال جاری، موجودی انبارهای بازار داخلی چین از حدود ۱۰۰ هزار تن به حدود ۵۵۰ هزار تن افزایش یافت. در حالی که بازار چین با کاهش عرضه فلز اولیه آلومینیوم مواجه بوده است، ولی به‌دلیل مجاورت واحدهای پایین‌دست به واحدهای ذوب، تعطیلی و از رده خارج شدن ظرفیت‌های آلاینده، اختلال در دسترسی واحدهای پایین‌دست به فلز مذاب را ایجاد کرده و متعاقبا مصرف این فلز با کاهش همراه شده است.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، در نظر گرفتن افزایش یافتن نرخ بهره‌ها در کنار روند کاهشی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به‌عنوان عواملی مؤثر در پیش‌بینی رشد قیمت در سال آتی عمل خواهند کرد، ولی با توجه به مواردی که در بازار چین عنوان شد، این میزان از رشد قیمت در سال آتی کمتر از حد انتظارات پیشین خواهد بود. به‌طور کلی مؤسسه متال بوتن، آخرین پیش‌بینی خود از متوسط قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۱۸ را در حدود ۲.۲ هزار دلار بر تن با کسری حدود ۸۴۷ هزار تن اعلام کرد. در نمودار، روند تغییرات قیمت ماهانه آلومینیوم از ابتدای سال ۲۰۱۶ تا پایان سال جاری را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار نشان داده شده، انتظار می‌رود که قیمت نقدی آلومینیوم در ماه‌های آتی تا ۲.۵ درصد کاهش یابد و به زیر سطح ۲.۱ هزار دلار بر تن افت کند.

عناوین برگزیده