تاریخ: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۴۷
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۷۳۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کرباسیان در همایش چینکا مطرح کرد:

۱۵ میلیارد یورو پروژه معدنی روی میز است

می متالز - همایش چینکا در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران کان‌مین ۲۰۱۷ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت و در آن به ظرفیت‌های همکاری ایران و چین در حوزه‌های مختلف معدن، صنایع معدنی و بخش زیرساخت و زیربنایی اشاره شد.
۱۵ میلیارد یورو پروژه معدنی روی میز است

به گزارش می متالز، در این آیین که با حضور مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو برگزار شد، وی از وجود ۱۵میلیارد یورو پروژه جدید در حوزه معدن و صنایع معدنی و آمادگی مذاکره برای اجرایی شدن آنها و همچنین پیشنهادی مبنی بر تعریف کار جدید با چینی‌ها با رقم ۳۰میلیارد یورو در حوزه صنایع معدنی خبر داد.


روابط اقتصادی چین و ایران گرم است

مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو در آیین گشایش همایش چینکا در حاشیه نمایشگاه ایران کان‌مین ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: روابط ایران و چین به ویژه در سال‌های جدید بسیار خوب بوده و مطمئن هستیم با همکاری‌های ۲دولت آینده خوبی در پیش خواهیم داشت. وی ضمن تشکر از اتاق ایران و چین و تلاش آنها برای گرمی روابط ۲کشور در چند سال گذشته، در ادامه گفت: همانگونه که می‌دانید در ابتدای دولت یازدهم حدود ۲۰میلیارد یورو قرارداد بین ایران و چین در ایران گشایش اعتبار شد و خوشبختانه امروز بیشتر این پروژه‌ها در حال اجراست. البته بدیهی بود راه‌اندازی این طرح‌ها به دلیل وسیع و جدید بودن از نظر اجرا دچار مشکلاتی شود اما اکنون راهکارهای سرعت بخشیدن به آن از سوی دو طرف مشخص شده است. کرباسیان به تعدادی از پروژه‌ها که سازمان ایمیدرو با آن درگیر بوده اشاره کرد و گفت: ما حدود ۱میلیارد و ۸۰۰میلیون یورو برای ۷ طرح فولادی با ظرفیت هرکدام۸۰۰هزار تنی در نظر گرفته بودیم که قرارداد آن نهایی شد، ال‌سی آن نیز اوایل دولت یازدهم گشایش یافت و تا به امروز ۲پروژه آهن اسفنجی آن بهره‌برداری شده است. همچنین ۵ طرح دیگر از این ۷طرح در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و نخستین کارخانه فولادسازی نیز در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی(۱۳۹۶ش) بهره‌برداری خواهد شد. رئیس هیات عامل ایمیدرو همکاری ایران و چین را در ۷ طرح فولادی مثبت ارزیابی کرد و گفت: از این طریق بیش از ۶میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشورمان اضافه خواهد شد. کرباسیان ادامه داد: پروژه آلومینیوم جنوب نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که با یک میلیارد یورو و با هدف تولید ۳۰۰هزار تن شمش آلومینیوم فعال شده و شرکت NFC طرف قرارداد ما در این طرح بوده و پیش‌بینی بر آن است که در نیمه دوم سال شمسی، ظرفیت آلومینیوم کشور تا ۲ برابر افزایش یابد. وی در ادامه سخنانش به یکی دیگر از طرح‌های موفق معدنی اشاره کرد و گفت: قراردادی که در گذشته در حوزه زغال‌سنگ بسته شد و مشکل بین بانکی داشت، به تازگی نهایی شده و پیش‌بینی می‌شود در یک تا دو ماه آینده در طبس، و با همکاری شرکت CMC چین اندازی شود. گفتنی است ال‌سی این طرح حدود ۹۰ میلیون یورو بوده و باز شده است. در کنار موارد یادشده همکاری‌های دیگری نیز بین شرکت‌های چینی با ایرالکو، آلومینای جاجرم، شرکت ملی صنایع مس ایران و... وجود دارد.


همکاری در حوزه بنادر و راه‌آهن

به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، همکاری شرکت‌های چینی با راه آهن، سازمان بنادر و بخش خصوصی به طور گسترده در کشور وجود دارد. در این میان طرف چینی و شرکت‌های زیر پوشش اتحادیه پیمانکاران چین اعلام کردند ۱۵۰۰شرکت زیر پوشش دارند و با ظرفیت‌های ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی آشنا هستند. ایران نیز چنین شناختی را از کشور چین دارد. برای نمونه ما می‌دانیم ۵۰درصد از ظرفیت تولید و مصرف معدن و صنایع معدنی در حوزه‌های مختلف مس، فولاد، زغال‌سنگ، آلومینیوم، روی و... در اختیار چین است. از طرفی ایران نیز در حوزه معدن، صنایع‌معدنی، پتروشیمی و گاز، زیرساخت‌ها، راه، بندر و... به همکاری جدی با کشور چین علاقه‌مند است. کرباسیان در ادامه سخنانش افزود: کشور چین و ایران هر دو مستقل هستند اما چرا همکاری میان این دو کشور سرعت بیشتری نمی‌گیرند؟ به عنوان نمونه در ابتدای دولت یازدهم و سال اول ۲۰میلیارد یورو همکاری شروع شد اما بعد از آن کار جدید آغاز نشده و من فکر می‌کنم اکنون زمانی است که ما بتوانیم کار جدید را که با تعریف حداقل ۳۰میلیارد یورو در حوزه آهن، آلومینیوم و مس آغاز کنیم. رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: اکنون در حوزه معدن و صنایع معدنی بیش از ۱۵ میلیارد یورو کار جدید روی میز داریم و آماده مذاکره هستیم. در این زمینه بخش خصوصی در اولویت است و در کنار آن دولت به عنوان پشتیبان قرار دارد. این امر به دلیل سیاست‌های ایران برای توجه و حمایت از بخش خصوصی است. وی در این همایش اعلام آمادگی خود را برای همکاری در حوزه اقتصادی با چینی‌ها اعلام کرد و گفت: مطمئن هستیم در حوزه اقتصادی می‌توانیم با یکدیگر راه دوطرفه و برد -برد داشته باشیم. یکی از اهداف تعریف شده ما برای سال ۲۰۲۵م( ۱۴۰۴ش) تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است که می‌توانیم در این زمینه با چینی‌ها همکاری کنیم. با توجه به ظرفیت‌های خوب در حوزه‌های دیگر همچون مس و آلومینیوم مطمئن هستیم می‌توانیم با شرکت‌های معتبر چینی مانند NFC، MCCچاینانکو، ساینو استیل و... وارد مذاکره و همکاری‌های مشترک شویم. کرباسیان به ظرفیت‌های منطقه اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن جمعیت کشورهای منطقه که راهی به آب‌های آزاد ندارند، می‌توان روابط ۳جانبه برقرار کرد و سود مشترک داشت. در اینجا از شرکت‌های چینی دعوت می‌کنم در حوزه معدن و صنایع معدنی از اکتشاف گرفته تا انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع معدنی، همکاری خود را با ایران آغاز کنند. به گفته وی، ایران در زمینه انرژی، پتروشیمی، گاز و زیرساخت همچون راه و بندر ظرفیت بالایی دارد و برخی همکاری‌های مشترک در این حوزه‌ها با چینی‌ها داشته که باید افزایش یابد و چندین برابر شود.


همکاری ایران و چین در مسائل زیربنایی

پانگ سن، سفیر چین در ایران به عنوان یکی از سخنرانان این همایش ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای صنایع و سرمایه‌گذاران ایرانی و چینی اظهار کرد: ایران و چین می‌توانند در زمینه همکاری زیربنایی با در نظر گرفتن منافع دو کشور پیشرفت قابل قبولی داشته باشند. در سال ۲۰۱۶ م(۱۳۹۵ش) رئیس‌جمهوری چین به ایران سفر کرد و رئیسان ۲ کشور تصمیم گرفتند منافع دو کشور را به شکل جامع‌تری در نظر بگیرند.وی با بیان این مطلب افزود: در این میان آنها توانستند روابط اقتصادی و فرهنگی را به پیش ببرند و امید است این روابط در سال ۲۰۱۷م(۱۳۹۶ش) با سفر دوباره رئیس‌جمهوری چین به ایران قوی‌تر شود. از نظر رئیس‌جمهوری کشور چین «شی‌جین‌پینگ» روابط اقتصادی ایران و چین می‌تواند محکم‌تر شود.
به گفته پانگ سن، ایران و چین می‌توانند در زمینه همکاری زیربنایی به نتایج خوبی برسند. در واقع موارد یادشده می‌تواند با هدف تقویت شرکت‌های چینی و زیرسازی و زیربنایی ایران آغاز شود و آثار مثبتی داشته باشد.


همکاری در حوزه زیربنایی و زیرساخت

رئیس انجمن پیمانکاران چین نیز در همایش چینکا اظهار کرد: قرار است ما در این نمایشگاه درباره همکاری زیربنایی ایران و چین به بحث و گفت‌وگو بپردازیم. گفتنی است که انجمن نسبت به برگزاری این همایش در بیش از ۱۵ کشور دیگر اقدام کرده است. در واقع برگزاری این نمایشگاه به ویژه در حوزه فرآوری، نشان از توانمندی چین در این حوزه دارد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده