تاریخ: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۳
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۷۳۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس اتاق تهران:

صدور بیش از حد مجوزها مانع رشد معدن است

می متالز - مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران گفت: صدور بیش از حد مجوزها از موانع رشد معدن در بخش خصوصی است.
صدور بیش از حد مجوزها مانع رشد معدن است

به گزارش می متالز، خوانساری در نشست تخصصی نشست سرمایه گذاری، تامین مالی و استاندارد سازی بر پایه اقتصاد معدن که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه کانمین برگزار شد اعلام کرد: بخش معدن از بخش های مهم و زیربنایی است که یک درصد ارزش افزوده کل اقتصاد و با صنایع وابسته 6 درصد را دار است.

وی افزود طی سال های گذشته به دلیل تحریم هایی علیه ایران، سرمایه گذاری های چندانی در بخش معدن نداشتیم. اکنون باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم. از طریق بخش معدن می توان اشتغال خوبی را ایجاد کرد اما نیاز به سرمایه گذاری دارد.

خوانساری تصریح کرد: برای توسعه بخش معدن نیز نیاز به سرمایه گذاری و به ویژه سرمایه گذاری خارجی است. کشورهای پیشرفته ای همچون چین، هند، مالزی، ترکیه بدون سرمایه گذاری خارجی به این موقعیت دست نمی یافتند.

رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران، بدون سرمایه گذاری خارجی نمی توانیم به رشد 8 درصدی اقتصاد کشور دست یابیم و باید برای جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش کنیم. در کنار جذب سرمایه گذاری خارجی باید به تامین سرمایه از داخل کشور نیز توجه داشته باشیم که از طریق راه هایی همچون استفاده از منابع بانکی و صرفه جویی در منابع کشور صورت گیرد.

وی اظهار داشت: واقعی کردن نرخ ارز یکی از راه های کسب درآمد از معدن است و همچنین صرفه جویی و مدیریت حامل های انرژی نیز می تواند به ما کمک کند زیرا می توان معادن کشور را از طریق همین درآمدهای داخلی توسعه داد.

خوانساری تصریح کرد در بخش معدن بخش خصوصی پیشرفت خوبی داشته است اما از جمله موانعی که رشد این بخش را کند می کند دخالت دولت و صدور بیش از اندازه مجوز است.

وی از ایجاد دفتری در اتاق بازرگانی به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی خبر داد و از خانه معدن ایران خواست پروژه ها را به این مرکز معرفی نماید زیرا که معدن ظرفیت خوبی دارد و انگیزه خوبی را برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد می کند.

وی افزود: سعی ما بر این است که مطالبه گری خود را از دولت بیشتر کنیم.

 

سرمایه مورد نیاز رشد 8 درصدی

شکوری رئیس خانه معدن در این نشست گفت برای رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصادی 1100 میلیارد دلار سرمایه نیاز است که 250 میلیارد دلار آن از منابع خارجی پیش بینی شده است.

وی گفت سهم عمده معادن با حدود 3/98 درصد متعلق به معادن کوچک و متوسط است که در حال حاضر به مشکلاتی همچون مشکلات مالی، نوسازی ماشین آلات، فرآوری و واحدهای معدنی و تکمیل زنجیره ارزش مواجه هستند.

شکوری اظهار کرد: نقش معدن در اشتغال بسیار موثر است به گونه ای که هر فرصت شغلی در بخش معدن 17 شغل را ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان گفت عمده معادن کشور در مناطق کمتر توسعه یافته است که می تواند به اقتصاد و آبادانی این مناطق کمک کند.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده