تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۸:۴۳
بازدید: ۵۱۵
کد خبر: ۷۳۹۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

از اقلیم‌های متفاوت تا نمایشگاه فرانسه و قطعه‌های نانویی

می متالز - ۸۰ درصد داخلی‌سازی خودروهای آتش‌نشانی صنعت قطعه حوزه وسیعی است که با کنار هم قرار گرفتن آنها انواع خودروها و ماشین‌آلات مورد نیاز بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی شکل می‌گیرد.
از اقلیم‌های متفاوت تا نمایشگاه فرانسه و قطعه‌های نانویی

به گزارش می متالز، از سازندگان خودروهای خاص و قطعات آن داشتیم (آتش‌نشانی) که در آن سهیل رهبری، مدیر اداره تدارک شرکت مهندسی سنگین کار صنعت از درصد داخلی‌سازی این خودروها گفت و عنوان کرد: نزدیک به ۸۰ درصد قطعات استفاده شده در خودروهای آتش‌نشانی این شرکت از داخل تامین می‌شود و البته ۲۰درصد باقی مربوط به آپشن‌هاست. به‌طور نمونه، مشتری می‌تواند شبکه پمپ آتش‌نشانی را از محصولات خارجی تامین کند. وی افزود: پمپ موردنیاز خودروهای آتش‌نشانی ایرانی و خارجی (آلمانی) است و سفارش‌دهنده خود مشخص می‌کند از چه پمپی استفاده شود. او به شاسی این نوع خودروها نیز اشاره کرد و ادامه داد: شاسی خودرو ساخت شرکت‌هایی مانند ولوو، رنو، بنز و... است اما باقی قطعات ساخت داخل است. وی گفت: این شرکت قطعات موردنیاز خود را تولید می‌کند و۸۰ درصد قطعات داخلی‌سازی شده را برای بازار خدمات پس از فروش و بازار لوازم یدکی کشور تامین می‌کند.
رهبری درباره مشکلات این صنف نیز به دیرکرد پرداخت‌ها اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست حمایت‌هایی که انتظار است، نمی‌شود. همچنین بخش دیگر مشکلات مربوط به دیرکرد ۵ تا ۶ ماهه پرداخت‌ها از سوی شهرداری‌ها، پتروشیمی‌ها و... است. او تصریح کرد: مسئله سوم پرداخت نشدن وام از سوی بانک‌ها برای بخش تولید است. امروز فعالان این حوزه می‌توانند پروژه‌های بزرگتری داشته باشند اما به دلیل کمبود نقدینگی نمی‌توانند به آن سمت حرکت کنند.


اقلیم‌های مختلف با نیازهای متفاوت

امیر سجاد، مدیرعامل شرکت آتش‌مهاران از دیگر فعالان این حوزه درباره تصمیم‌های نادرست مدیریتی گفت: در سطح کلان کشور تصمیم‌های نادرستی گرفته می‌شود که تولید بومی را آسیب‌پذیر می‌کند. به‌طور نمونه، وزارت کشور یک سلسله خودروهای تیپ (خودروهای مشابه) آتش‌نشانی سفارش تولید می‌دهد که از لحاظ فنی برای آب‌وهواهای مختلف کشور مناسب نیست زیرا ایران دارای چند اقلیم است. خودرویی که با شرایط خاص تولید می‌شود و برای فلات مرکزی ایران مناسب است، نمی‌تواند برای مناطقی که رطوبت زیادی دارد و نیز درصد خورندگی آن بالاست، استفاده شود. این باعث کوتاهی عمر خودروها شده و زیر ۲ سال دچار فرسودگی می‌شوند. وی افزود: یا زمانی که ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه به یک شرکت سفارش داده می‌شود شرکت‌های دیگر دچار مشکل شده و با کمبود کار روبه‌رو می‌شوند درنتیجه ناگزیر به تعدیل منابع انسانی خود هستند؛ سرمایه انسانی که چند سال برای آنها هزینه شده تا کارآمدی امروز را داشته باشند.
این فعال صنعتی پیشنهاد کرد: برای برون‌رفت از چنین چالش‌هایی لازم است تولید این خودروها استانی شود و سهم هر استان در تولید مشخص باشد. تولیدکنندگان مختلف ضمن داشتن کار می‌توانند با توجه به شرایط آب‌وهوای استانی خود مبادرت به تولید کنند. ضمن آنکه تولیدکننده با بهره‌های ۲۵درصدی تسهیلات بانکی تنها اجازه ۱۵درصد سود روی محصولات خود دارد. این مسئله در کنار مشکلاتی مانند نوسانات قیمتی مواد اولیه باید دیده شود.
سجاد ادامه داد: امروز صنعتگر با عشق کار می‌کند زیرا در این شرایط محصول را تحویل می‌دهد اما پول خود را با فاصله چند ماهه باید دریافت کند.


نانو؛ دوستدار محیط‌زیست

استفاده از فناوری نانو برای ساخت محصولات بر امر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی تاثیر بسیاری داشته و این فناوری در حال توسعه در تمام کشورهای دنیاست. ایران نیز از این امر مستثنا نبوده و در تولیدات محصولات صنعتی تعدادی از تولیدکنندگان به این سمت رفته‌اند. سیدشمس‌الدین مصطفوی‌نسب، تولیدکننده ۳ نوع ماده مصرفی در صنعت خودرو با فناوری نانو است که هر یک ۳ سال گارانتی دارند. وی درباره تفاوت محصولات نانویی با نوع معمولی‌شان گفت: در پاک‌کننده‌های چربی با فناوری نانو، دترجنت به کار نرفته زیرا این مواد از مراکز شوینده وارد رودخانه‌ها شده و بستر مناسبی برای رشد جلبک‌هاست. این امر در ادامه باعث کاهش اکسیژن آب شده و برای آبزیان خطرآفرین است. این فعال صنعتی به مذاکرات این نشان تجاری با برخی کشورها برای صادرات اشاره کرد و گفت: مواد نانو جزو بهترین پوشش به‌ویژه برای شیشه‌هاست (فناوری نانو آب‌گریز سطوح شیشه‌ای) که در تولید محصولات این شرکت به‌کار می‌رود و در این زمینه نیز درخواست‌هایی از کشورهای اتریش، چک و آلمان داشتیم. مذاکرات در حال انجام است و به‌زودی تا پایان سال صادرات نیز محقق می‌شود.


توجیه نرخ با مزیت‌های نانویی

مجید کیا، مدیر فروش یکی از نشان‌های تجاری داخلی در بحث تولید رنگ با فناوری نانو گفت: رنگ‌های فناوری خودرویی محصولات پلی‌اورتان و رنگ‌های فوری هستند که در بازار به نام رنگ ۲۱ سفید معروفند و نیز کیلر دوقلو که در دو گرید A و B تولید و عرضه می‌شوند. رنگ‌های فناوری شده قابل مقایسه با رنگ‌های معمولی نیستند زیرا دارای ۲ شاخص بسیار مهم هستند؛ پوشش خودرو و براقیت آن.
این فعال صنعتی توضیح داد: در رنگ‌های معمولی برای پوشش بدنه خودرو باید رنگ بیشتری پاشیده شود درنتیجه رنگ بیشتری استفاده می‌شود. این امر استفاده از رنگ‌های نانویی را با وجود افزایش نرخ ۳۰درصدی آن، توجیه‌پذیر می‌کند.


فراهم‌سازی بستر حضور در زنجیره تامین‌جهانی

انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور بسیار فعال در عرصه‌های بین‌المللی و نمایشگاهی حضور دارد و نمایشگاه «اکیپ‌اتو» فرانسه یکی از این عملکردهاست. احمدرضا رعنایی، نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور درباره حضور انجمن در این نمایشگاه گفت: به‌دنبال این هستیم تا با شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی بستر را برای همکاری زنجیره تامین قطعه‌سازان داخلی با همتایان فرانسوی به وجود آوریم. در این راستا، با جک موژ (Jacques Mauge) رئیس هیات‌مدیره اتحادیه قطعه‌سازان فرانسوی (FIEV) مذاکراتی شد که مطلوب بود. همچنین چند قطعه‌ساز ایرانی همراه با انجمن در این نمایشگاه حضور داشتند که این امر بر معرفی صنعت قطعه کشور بسیار موثر بود.


حضور قطعه‌سازان فرانسوی در ایران

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور از توافق‌های انجام شده گفت و بیان کرد: با بازدید از شرکت‌های مختلف خودروسازی و قطعه‌سازی و نیز با مرکز تحقیقات خودرو فرانسه، تفاوت‌ها و خلأهای صنعت خودرو ایران در امر تحقیق‌وتوسعه و طراحی و تست و بازرسی با این کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین ترتیب مطالعه شد تا پس از پشت‌سر گذاشتن تحریم‌ها به چه شکل و با چه سرعتی می‌توانیم خود را به استانداردهای بین‌المللی برسانیم. این فعال صنعت قطعه کشور در پاسخ به این پرسش که این حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی چقدر می‌تواند به صنعت قطعه داخل کمک کند تا بدون وابستگی به خودروسازان داخلی به دنبال بازارهای فراملی باشند، گفت: حضور در نمایشگاه خود ارائه‌کننده میزان توانمندی و دستاوردهای داخل کشور است. همچنین در حاشیه نمایشگاه جلسات و کنفرانس‌های مشترکی برگزار می‌شود که به‌طور قطع برای کشور ثمربخش خواهد بود.
محبی‌نژاد خبر داد: به دعوت انجمن قرار است گروه بزرگی از قطعه‌سازان فرانسوی به ایران سفر داشته باشند و برای آینده این صنعت با توجه به اینکه بیشتر عقد قراردادهای بین‌المللی مشارکتی خودروسازان داخلی با شرکت‌های فرانسوی بوده بتوانند روابط را آسان کنند و در امر انتقال دانش فنی و فناوری و نیز ماشین‌آلات شتاب لازم را داشته باشند. در این راستا، انجمن در حال تدوین برنامه‌هاست و در خلال سفر آینده هیات فرانسوی پیش‌نویس آماده و با آنها در جلسه‌ای در میان گذاشته خواهد شد و دستاوردهای این مذاکرات نیز به‌زودی برای عموم قطعه‌سازان اعلام خواهد شد.

عناوین برگزیده