تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۲۹
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۷۴۴۵
سرویس خبر : انرژی

تشریح جزییات بازطراحی رآکتور اراک/اتمام طراحی اولیه و پایه رآکتور/بهره برداری ظرف چند سال آینده

می متالز - سخنگوی سازمان انرژی اتمی، جزییات بازطراحی رآکتور اراک را تشریح کرد.
تشریح جزییات بازطراحی رآکتور اراک/اتمام طراحی اولیه و پایه رآکتور/بهره برداری ظرف چند سال آینده

به گزارش می متالز، بهروز کمالوندی در تشریح مراحل بازطراحی راکتور اراک، گفت: بازطراحی رآکتور اراک سه تا چهار مرحله دارد، که مرحله نخست آن طراحی است و خود این طراحی به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود، که شامل طراحی اولیه طراحی پایه و طراحی تفصیلی می‌شود، که در حال حاضر مرحله اول و دوم به اتمام رسیده و در مرحله سوم بازطراحی هستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه قرارداد بازطراحی رآکتور اراک با طرفین چینی منعقد شده است، افزود: طراحی تفصیلی رآکتور یک سال دیگر به طول می انجامد و پس از آن باید تحویل طرف چینی ‌شود که چینی ها بین ۶ ماه تا یک سال فرصت دارند روی آن کار کنند و نتیجه نهایی را به ما اعلام کنند.

 

پس از طراحی تفصیلی باید وارد مراحل ساخت تجهیزات رآکتور شویم

وی با اشاره به اینکه تاکنون مسائل بازطراحی رآکتور بر اساس بحث های پیش بینی شده جلو رفته است، ادامه داد: هیچ مشکل خاصی در خصوص بازطراحی رآکتور وجود ندارد و پس از طراحی تفصیلی باید وارد مراحل ساخت تجهیزات رآکتور شویم که ساخت تجهیزات دو بخش دارد که یکی مرحله ساخت رآکتور و مرحله دیگر ساخت سوخت است که از هم اکنون پیش بینی می‌شود که یک سال و نیم این کار به طول بینجامد.

کمالوندی یادآور شد: در مجموع پیش بینی می شود که رآکتور ظرف مدت 5 سال از آغاز طرح به بهره برداری برسد که عملا با توجه به گذشت یک سال از آغاز آن تا حدود 4 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 

هدف اصلی سفر آمانو بر اساس اظهارات خودش تبادل نظر در خصوص تقویت برجام بود

وی با اشاره به سفر آمانو به ایران، افزود: هدف اصلی سفر آمانو بر اساس اظهارات خودش تبادل نظر در خصوص تقویت برجام بود که در این سفر مذاکرات مختلفی که با مکرون و خانم موگرینی برای تقویت برجام داشت را به علی اکبر صالحی منتقل کرد و در این سفر دیدارهایی با رییس جمهور و وزیر امور خارجه داشت و همچنین از موزه ایران باستان بازدید کرد.

کمالوندی، ادامه داد: پس از برجام این سومین سفر آمانو به ایران بود و به غیر از این سفرها در مناسبت‌های مختلف با رییس سازمان انرژی اتمی کشور دیدارهایی داشته و در این سفر آمانو بازدیدی از مراکز هسته ای نداشت، چراکه براساس برنامه پیش‌بینی شده بازرسی ها کارهای خود را انجام می دهند.

 

رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی به زودی به آمریکا سفر می کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه هدف اصلی این است که برجام بدون حاشیه به ویژه در بخش فنی پیش رورد، تصریح کرد: با توجه به اینکه ممکن است برخی تحرکات سیاسی در برجام وجود داشته باشد، این سفرها توسط آمانو صورت می گیرد که بر اساس اظهارات وی ممکن است رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی به زودی به آمریکا سفر کرده و با مقامات آمریکایی دیدارهایی داشته بود.

عناوین برگزیده