تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۴۰۴
کد خبر: ۷۴۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

راهکارهای انجمن برای چالش های چهارگانه بازار میلگرد

می متالز - احمد خوروش، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در یادداشتی به راهکارهای انجمن برای چالش های چهارگانه بازار میلگرد اشاره کرده است. وی در یادداشتی با همین عنوان اظهار داشت، در جلسات مختلف هم اندیشی که طی سال گذشته و سال جاری با مدیران واحدهای نوردی و ذوبی کشور داشته ایم، مشخص شده که فارغ از سرمنشا اصلی مشکلات بازار میلگرد که همان رکود تقاضا و ساخت و ساز است، چهار چالش اصلی در نابسامانی این بازار نقش اساسی ایفا می کند. در ادامه یادداشت عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران را بخوانید:
راهکارهای انجمن برای چالش های چهارگانه بازار میلگرد

به گزارش می متالز، اول مازاد ظرفیت ایجاد شده که بیش از ۲ برابر تقاضا است. دوم عدم نظارت کافی بر کیفیت میلگردهای تولیدی کارخانجات مختلف که عامل اصلی در این خصوص نبود استاندارد اجباری شمش بوده است. سومین فاکتور موثر در ایجاد وضعیت فعلی بازار میلگرد، فروش های بدون فاکتور توسط برخی واحدهای تولیدکننده شمش است که موجب شده برخی واحدهای نوردی که مجبور به بقا و حفظ تولید و اشتغال هستند هم وارد بازار خرید شمش بدون فاکتور شوند و رقابت منفی در بازار میلگرد را تشدید کنند. چهارمین چالش اصلی در این خصوص هم رویکرد غیرمنصفانه شرکت های خصولتی تولیدکننده شمش است که متاسفانه به منافع بلندمدت زنجیره فولاد توجه نمی کنند و منافع بنگاهی کوتاه مدت خود را اولویت داده اند.

با توجه به انتظار اعضای انجمن برای اقدامات موثر برای رفع این نابسامانی، پس از جلسات متعدد و بررسی های کارشناسی خوشبختانه چند اقدام مهم انجام شده و یا در حال انجام است که از آن جمله می توان به پذیرش مسئولیت تدوین استاندارد شمش توسط کمیته استاندارد انجمن، طراحی نظام ممیزی و ارتقا کیفیت تولیدکنندگان میلگرد یا همان نظام رتبه بندی کارخانجات نوردی و تدوین پرسشنامه ها و مکانیسم اجرایی آن، برگزاری جلسات با سازمان امور مالیاتی برای نظارت بیشتر روی فروش کارخانجات شمش در جهت کاهش معاملات بدون فاکتور در بازار شمش و ایجاد زمینه رقابت سالم بین واحدهای نوردی و همچنین پیگیری از وزارت صنعت برای نظارت بیشتر بر قیمت شمش و تناسب منطقی آن با میلگرد اشاره کرد که همان طور که اعضای انجمن به خوبی آگاهند این پیگیری ها به ابلاغیه وزارت صنعت در خصوص فروش شمش در بورس کالا با نسبت ۸۹ درصد قیمت میلگرد منتج شد و توانست قدری تناسب به هم ریخته بین قیمت شمش و میلگرد را برقرار کند.

در راستای ادامه این رویکرد، به زودی کار تدوین استاندارد شمش در انجمن به پایان رسیده و برای تصویب و ابلاغ، به سازمان ملی استاندارد تحویل می شود. همچنین با نظر مساعد و استقبال مناسب واحدهای نوردی، نظام رتبه بندی تولیدکنندگان میلگرد در هفته های آتی به اجرا گذاشته خواهد شد. همچنین با وعده هایی که سازمان امور مالیاتی داده است، معاملات بدون فاکتور شمش به طور دقیق تر و جدی تر رصد خواهد شد که با مجموع این اقدامات، امیدواریم رقابت سالم در بازار شمش و میلگرد کشور حاکم شود.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده