تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۷۴۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون مدیرعامل متال اکسپرت پیش‌بینی کرد:

ایران، برترین عرضه‌کننده بیلت در حوزه خلیج‌فارس

می متالز - متال اِکسپِرت، شرکتی رسانه‌ای و تخصصی است که به طور مستقل به ارائه داده‌هایی در قالب اخبار و تحلیل صنعت آهن و فولاد می‌پردازد و کنفرانس‌هایی در این زمینه برگزار می‌کند.
ایران، برترین عرضه‌کننده بیلت در حوزه خلیج‌فارس

به گزارش می متالز، این شرکت در ماه سپتامبر (شهریور) چهارمین کنفرانس بیلت و مواد خام فولادساز منطقه منا (خاورمیانه و شمال افریقا) را در عمان برگزار کرد. در این کنفرانس چند تن از فعالان صنعت فولاد ایران نیز به عنوان سخنران حضور داشتند که متن سخنرانی برخی از آنها در شماره‌های پیشین صمت منتشر شد. در این شماره به مشروح سخنرانی آندرِی پاپچِنکو، معاون مدیرعامل متال اکسپرت در کنفرانس یادشده پرداخته می‌شود. محور کلی سخنان او حول بازار بیلت منطقه منا و فرصت‌ها و روندهای موجود در آن بود. او همچنین درباره مصرف و سوددهی محصولات طویل و عرضه بیلت در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس صحبت کرد و در نهایت پیش‌بینی کرد در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ایران جایگاه برتر را در عرضه بیلت به‌دست می‌آورد.


مصرف و سوددهی محصولات طویل

آندرِی پاپچِنکو در سخنرانی خود در چهارمین کنفرانس بیلت و مواد خام فولادساز منطقه منا به مصرف و سوددهی محصولات طویل اشاره کرد و در این زمینه گفت: در امسال میلادی مصرف محصولات طویل در منطقه منا نسبت به سال گذشته کاهش ۵/۵ میلیون تنی داشته است. بر این اساس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که شامل عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت می‌شوند، در سال گذشته میلادی حدود ۱۵/۵ میلیون تن محصولات طویل مصرف کردند که این رقم در امسال میلادی به حدود ۱۵ میلیون تن کاهش یافت. حجم مصرف محصولات طویل ترکیه نیز در امسال ۱‍۵/۵ میلیون تن بود که با حدود ۲ میلیون تن کاهش به ۱۳ میلیون تن رسید.
وی افزود: مصر در سال گذشته میلادی حدود ۱۰ میلیون تن محصولات طویل مصرف کرد که در امسال این رقم با اندکی کاهش به حدود ۹ میلیون تن رسید. حجم مصرف محصولات طویل ایران نیز در امسال و گذشته میلادی ۸ میلیون تن بوده و تغییری نکرده است. دیگر کشورهای منطقه منا هم در سال گذشته حدود ۱۳ میلیون تن محصولات طویل مصرف کردند که این رقم در امسال میلادی به حدود ۱۱ میلیون تن کاهش یافت.


افت سوددهی نوردهای طویل

معاون مدیرعامل متال اکسپرت در ادامه سخنرانی خود گفت: سوددهی نوردهای طویل در بازارهای محلی به طور چشمگیری افت داشته است. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) حدود ۱۲۰ دلار در هر تن سوددهی داشته که این رقم در سال گذشته میلادی به زیر ۱۰۰ دلار رسید و در امسال میلادی نیز به کمتر از ۱۰ دلار سقوط کرده است.
درباره امارات متحده عربی، سوددهی نوردهای طویل در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵۰ دلار در هر تن بوده که این رقم در سال گذشته با کمی کاهش به حدود ۴۹ دلار افت کرد و در سال گذشته نیز با کاهش بسیار به حدود ۱۰ دلار رسید. همچنین میزان سوددهی نوردهای طویل در مصر در سال ۲۰۱۵ میلادی به رقمی نزدیک به ۲۰۰ دلار رسیده بود. این رقم در سال گذشته به ۱۵۰ دلار افت کرد و در امسال میلادی به نزدیک ۵۰ دلار رسید. سوددهی نوردهای طویل در ترکیه در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۰ دلار بود. این رقم در سال گذشته نصف شد و در امسال برخلاف سایر کشورهای نام برده رشد کرد و به حدود ۱۲ دلار رسید.


بازار بیلت اسپات در مِنا

پاپچِنکو درباره بازار بیلت اسپات در منطقه منا بر حسب مصرف‌کننده توضیح داد: مصرف بیلت اسپات در کل کشورهای منطقه منا در نیمه نخست سال گذشته میلادی (نیمه دی ۱۳۹۴ تا نیمه تیر ۱۳۹۵ خورشیدی) ۱۱/۲ میلیون تن بود؛ این رقم در نیمه نخست امسال میلادی (نیمه دی ۱۳۹۵ تا نیمه تیر ۱۳۹۶) به ۶ میلیون تن رسید. بنابراین در نیمه نخست امسال میلادی نسبت به نیمه دوم سال گذشته میلادی، حجم مصرف بیلت اسپات در این منطقه ۴۶ درصد افت داشت. در ترکیه و در نیمه نخست سال گذشته ۴ میلیون تن بیلت اسپات مصرف شد، در همین بازه زمانی در امسال میلادی حجم مصرف بیلت اسپات ترکیه با ۳۹ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۲/۴ میلیون تن رسید. در مصر حجم مصرف بیلت اسپات در نیمه نخست سال گذشته میلادی ۲/۴ میلیون تن بود. این رقم در امسال با ۶۷ درصد کاهش به ۰/۸ درصد رسید. درباره کشورهای عضو همکاری شورای خلیج‌فارس، حجم مصرف بیلت اسپات در نیمه نخست سال گذشته میلادی به ۳/۳ میلیون تن رسید و این رقم در امسال با ۴۷ درصد کاهش به ۱/۸ میلیون تن افت کرد. در سایر کشورهای عضو منطقه منا نیز حجم مصرف بیلت اسپات در ۶ ماه ابتدای سال گذشته ۱/۱ میلیون تن بود که در همین باره زمانی در امسال با ۲۶ درصد کاهش به ۰/۸ رسید. سایر کشورهای خاورمیانه نیز در نیمه نخست سال گذشته میلادی ۰/۴ میلیون تن بیلت اسپات مصرف کردند که این حجم در همین بازه زمانی در امسال میلادی با ۴۰ درصد کاهش به ۰/۲ میلیون تن رسید.


محرک‌های چینی تاثیرگذار بر بازار بیلت

آندرِی پاپچِنکو در ادامه به محرک‌هایی پرداخت که چین اعمال می‌کند و بر بازار بیلت تاثیر می‌گذارد. او محرک‌ها را به دو نوع رو به رشد و رو به افت تقسیم کرد و درباره آنها گفت: محرک‌های که در یک رویه رو به رشد از سوی چین بر بازار بیلت تاثیر گذارند به این شرح هستند؛ بازار داخلی فولاد در چین گرم و پررونق است، همچنین حاشیه‌های زیادی درباره عرضه‌کننده‌های بیلت اسپات وجود دارد. نرخ و استفاده از قراضه، افزایش یافته و بازار بیلت اسپات در تنگنا و انقباض قرار گرفته و نرخ بیلت نیز بسیار بالاست. وی همچنین امکان صادرات فولاد در قیمت‌های رقابتی در ۳ تا ۴ ماه آینده، نرخ بالای قراضه، توسعه بازار بیلت اسپات و قیمت‌های رقابتی بیلت را محرک‌های رو به افت چین دانست که بازار بیلت را از۲/۷ میلیون تن بود. برای سال آینده میلادی پیش‌بینی می‌شود مصرف فولاد در نورد دوباره ۱/۵ میلیون تن و در تجهیزات فولادسازی ۶/۵ میلیون تن باشد.


بازار بیلت اسپات در کشورهای منطقه منا از نظر عرضه‌کننده‌ها

آندرِی پاپچِنکو، معاون مدیرعامل متال اکسپرت در ادامه سخنرانی به تشریح عرضه بیلت اسپات در منطقه منا پرداخت و در این باره توضیح داد: در نیمه نخست سال گذشته میلادی، کل کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا ۱۱/۲ میلیون تن بیلت عرضه کردند که این حجم با ۴۶ درصد کاهش در امسال میلادی به ۶ میلیون تن رسید. وی ادامه داد: کشورهای عضو سی‌آی‌اِس (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) در نیمه نخست سال گذشته میلادی ۴/۷ میلیون تن بیلت عرضه کردند. این رقم در همین بازه زمانی در امسال با ۴۳ درصد کاهش به ۲/۶ میلیون تن رسید. چین در نیمه نخست سال گذشته ۳/۴ میلیون تن بیلت اسپات عرضه کرد که در نیمه نخست امسال میلادی، تولید آن با ۹۶ درصد کاهش به ۰/۱ میلیون تن رسید. عرضه‌کننده‌های داخلی در ۶ ماه ابتدای امسال و آینده میلادی ۲ میلیون تن بیلت اسپات تولید کردند. ایران در نیمه نخست سال گذشته میلادی ۰/۵ میلیون تن بیلت اسپات تولید کرد. در ۶ ماه ابتدای امسال میلادی، عرضه بیلت اسپات با ۴۰ درصد افزایش به ۰/۷ میلیون تن رسید. عمان نیز در نیمه نخست امسال و سال گذشته میلادی ۰/۳ میلیون تن بیلت اسپات عرضه کرد. سهم سایر کشورهای منطقه منا از عرضه این محصول در نیمه نخست امسال و گذشته میلادی نیز هر یک ۰/۳ میلیون تن بود.


ایران اصلی‌ترین عرضه‌کننده بیلت

پاپچِنکو در پایان نتیجه گرفت: امسال میلادی سال خوبی برای بیلت نیست. ارزش بازار بیلت اسپات کاهش ۵/۴ میلیون تنی را تجربه کرد که برآمده از رشد فولادسازی در منطقه است. مصرف طویل منطقه منا در امسال میلادی بدون اینکه تاثیر چشمگیری بر تولید محصولات طویل داشته باشد، کاهش می‌یابد. در میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز ایران جایگزین دیگر عرضه‌کننده‌های بیلت می‌شود و جایگاه برتر را میان عرضه‌کننده‌های بیلت این منطقه به‌دست می‌آورد. وی همچنین پیش‌بینی کرد: در سال آینده میلادی، تقاضای بالقوه برای بیلت می‌تواند در طیف ۱/۵ تا ۸ میلیون تن قرار بگیرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده