تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۷۴۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

گارگاه‌های طلاسازی با حداقل ظرفیت درحال فعالیت هستند/پیشنهاد معافیت اصل طلا از پرداخت مالیات

می متالز - رئیس اتحادیه طلا و جواهر،گفت: اگر اصل طلا از پرداخت مالیات معاف شود به‌نفع سازمان مالیات است و شفاف‌سازی صورت می‌گیرد.
گارگاه‌های طلاسازی با حداقل ظرفیت درحال فعالیت هستند/پیشنهاد معافیت اصل طلا از پرداخت مالیات

به گزارش می متالز، آیت محمدولی، در خصوص مشکلات موجود در اتحادیه طلا و جواهر، اظهار داشت: بحث ارزش افزوده در بخش طلا و جواهر رکود عجیبی را بر این صنف حاکم کرده‌ هرچند که سایر بخش‌ها نیز با این مشکل مواجه هستند اما مشکل سایر بخش‌ها در این زمینه دو پله است ولی در طلا و جواهر در پله آخر قرار دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه وضعیت صنف در این چند ساله به‌صورتی بسیار عجیب به‌جایی رسیده است که در کل ایران بیش از یک هزار واحد صنفی تعطیل شده‌اند، گفت: باوجود این مشکلات واحدهای صنفی توان ادامه فعالیت در این بخش را نداشته‌اند.

 

سازمان امور مالیاتی بستر مناسب را برای پرداخت ارزش افزوده توسط مشتری فراهم نکرده است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان امور مالیاتی نسبت به سال‌های 90 تا 93 برگه‌های مالیاتی در بخش ارزش افزوده را برای اعضای صنفی ارائه می‌کند، ادامه داد: سازمان دارایی بستر و فرهنگ‌سازی کامل را برای مردم را ایجاد نکرده است که مصرف کننده باید ارزش افزوده را پرداخت کند.

 

فروشندگان طلا توانایی دریافت 7 درصد سهم سود خود را ندارند

محمدولی با تاکید بر اینکه بارها به سازمان دارایی گفته‌ایم که رسانه و قدرت در اختیار شما قراردارد و با استفاده از این موارد بستر و فرهنگ‌سازی را ایجاد کنید، عنوان کرد: این فرهنگ سازی ایجاد نشده و از طرفی دیگر نیز طلای با اجرت ساخت به‌قیمت 140 هزار تومان به‌فروش می‌رسد، از مشتری باید 9درصد ارزش افزوده را بلافاصله دریافت کنیم اما از دریافت 7درصد سود سهم خود ناتوان هستیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور با اشاره به اینکه یک فروشنده طلا و جواهر خرده فروش باید سرمایه بگذارد و احتمال بروز خطرات را نیز بدهد، گفت: هزینه صنف طلا و جواهر بسیار زیاد است و فروشنده با این شرایط نمی‌تواند 7 درصد سود خود را دریافت کند؛ باتوجه به رکود و رقابت در بازار فروشنده مجبور است سود خود را کاهش دهد اما سازمان دارایی که قابل احترام نیز هستند می‌گوید باید 9 درصد مالیات پرداخت شود.

وی با بیان اینکه این شرایط خارج از انصاف است و ایراد دارد، گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید کمک کنند تا این مشکلات برطرف شود، صنفی که می‌تواند در اشتغال و صادرات حرف اول باشد با این وضعیت دست و پا بسته شده است.

 

گارگاه‌های طلا سازی با حداقل ظرفیت درحال فعالیت هستند

محمدولی با بیان اینکه کارخانه در بخش تولید طلا و جواهر وجود دارد که در گذشته با 140 کارگر فعالیت می‌کرد اما درحال حاضر با 30 کارگر فعال است و نیروهای خود را کاهش داده، اگر سازمان دارایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشکلات را برطرف و مالیات را از اصل طلا دریافت کنند اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود و در بخش صادرات نیز به خوبی می‌توان فعالیت کرد.

محمدولی، افزود: خانم‌های در منازل می‌توانند در بخش تولید طلا کمک کننده باشند اما رکود به قدری بر این صنف حاکم شده که در واحدهای صنفی نیز تولید وجود ندارد.

وی درخصوص اینکه منظور از دریافت مالیات از اصل طلا چیست، اظهار داشت: طلا یک قیمت جهانی دارد که ممکن است نوسانات کمی در کشور ما و برخی کشورها داشته، طلا از مبادی قانونی در سال جاری به میزان جزئی وارد شده که می‌توان گفت این میزان در حد صفر است. دلیل آن این است که واردکننده طلا را از خارج با قیمت هر کیلو 140میلیون وارد کرده و در داخل کشور گفته می‌شود 9 درصد مبلغ آن را باید به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند درشرایطی که قیمت بازار بر اساس 140 تومان است.

محمدولی، اضافه کرد: با پرداخت 9درصد مالیات قیمت طلا حدودا به 160تومن افزایش می‌یابد، تولید کننده با وجود چنین شرایطی چگونه باید رقابت کند.

 

90 درصد مردم طلا را به‌عنوان سرمایه خریداری می‌کنند

وی با اشاره به اینکه 90 درصد مردم طلا را به‌عنوان سرمایه خریداری می‌کنند و طلا در صنف ما یک ابزار است، عنوان کرد: اگر قرار باشد ارزش افزوده به‌صورت دائم از طلای موجود در واحدهای صنفی دریافت شود بعد از مدتی موجودی کاهش پیدا می‌کند و ابزار کار طلا فروشان از بین می‌رود.

 

اصل طلا از پرداخت مالیات معاف شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پایان با تاکید بر اینکه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنیم اصل طلا را از پرداخت مالیات معاف کنند، خاطرنشان کرد: اگر اصل طلا از پرداخت مالیات معاف شود به‌نفع سازمان مالیات است و شفاف‌سازی صورت می‌گیرد، صنف حاضر است به‌صورت آنلاین فعالیت کند و بلافاصله مالیات به‌حساب دارایی واریز شود.

عناوین برگزیده