تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۰۹
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۷۵۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس کالای ایران شفاف سازی کرد:

موشکافی افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا

می متالز - کشف و تعیین قیمت محصولات فولادی مطابق با مجموعه قوانین و مقررات جاری کشور بر اساس قیمت های پایه جهانی و مکانـیزم عرضـه و تقاضا و از شمول قیمت گذاری تکلیفی خارج می باشد.
موشکافی افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا

به گزارش می متالز، وحید منایی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه کشف و تعیین قیمت محصولات فولادی مطابق با مجموعه قوانین و مقررات جاری کشور بر اساس قیمت های پایه جهانی و مکانـیزم عرضـه و تقاضا، در بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد گفت: قیمت گذاری در بورس کالا از شمول قیمت گذاری تکلیفی خارج می باشد. مضافاً حسب بررسی بعمل آمده افزایش قیمت جهانی ناشی از دو عامل اصلی، افزایش قیمت مواد اولیه نظیر الکترودگرافیتی به دلیل کاهش تولید جهانی و افزایش قیمت شمش فولاد به دلیل کاهش عرضه جهانی و کاهش صادرات کشورهای تولید‌کننده بوده است.

وی افزود: از طرفی از عوامل مهم دیگر در افزایش قیمت فولاد، تغییرات افزایشی نرخ ریالی ارز، تعرفه واردات و نیز افزایش نرخ نهاده های موثر در بهای تمام شده محصولات فولادی نظیر انرژی، دستمزد و…. می‌باشد که به تبع آن بهای کالا را تحت تاثیر قرار می دهد. این درحالی‌ست که به پشتوانه ظرفیت تولید قابل توجه ایجاد شده در بخش های مختلف صنعت فولاد طی سال های اخیر و مطابق با سیاست های راهبردی تجاری کشور برمیزان صادرات شمش فولادی افزوده شده است. دراین ارتباط صادرات شمش فولادی در نیمه اول سال برابر با ۳۱۹۰ هزارتن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته( ۱۷۱۵ هزارتن)  افزایش۸۶ درصدی داشته است.

در زمینه مقایسه تغییرات قیمت های جهانی با قیمت های داخلی باید گفت، قیمت جهانی شمش فولاد در مهر ماه سال۱۳۹۵ برابر با ۳۲۰ دلار/تن بوده که با  ۵۸ درصد افزایش به ۵۰۶ دلار /تن در مهر ماه سال جاری رسیده است که به تبع آن قیمت بازار آزاد این محصول در داخل کشور، طی مدت یاد شده از ۱۲۵۰۷ریال/کیلوگرم ( مهر ماه۱۳۹۵) به ۱۹۱۴۰ ریال کیلوگرم در مهر ماه سال جاری افزایش یافته، که با رشد ۵۳ درصدی همراه بوده، لذا بدیهی است افزایش قیمت حادث شده، به میزان ۳۳ درصد برقیمت محصولات تولیدی مرتبط در صنایع پایین دست (تیرآهن، میلگرد، ورق و … ) نیز تسری یافته است.

مضافاً صادرات محصولات فولادی (تیر آهن، میلگرد، ورق فولادی و …) در نیمه اول سال جاری برابر با ۵۷۶ هزار تن بوده که نسبت مدت مشابه در سال گذشته(یک میلیون ودویست وسه هزارتن)  با کاهش۵۲ درصدی همراه بوده است.

نظارت مستمر بر تغییرات قیمت اقلام کالایی و خدماتی حساس در راستای انجام وظایف نظارتی محوله برای تنظیم بازار اعمال می شود ضمن اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در صورت مواجهه با هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، کم فروشی و… برخورد قانونی لازم را مطابق قوانین جاری کشور معمول خواهد داشت از هموطنان عزیز درخواست می‌شود هرگونه شکایت در این زمینه را از طریق سامانه ۱۲۴ مطرح نمایندتا تحت رسیدگی قرار گیرد.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده