تاریخ: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۴۱۹
کد خبر: ۷۵۷۴
در هفتمین جلسه کمیته تخصصی آموزش و پژوهش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران مطرح شد:

جای آموزش قوانین معدنی در دانشگاه خالی است

می متالز - هفتمین جلسه کمیته تخصصی آموزش و پژوهش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران با حضور اعضای این کمیته در سازمان نظام مهندسی معدن برگزار شد و در آن مباحث مختلف از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری دوره‌های آمادگی به منظور شرکت در آزمون صدور پروانه اشتغال که قرار است در آذر برگزار شود، مطرح شد.
جای آموزش قوانین معدنی در دانشگاه خالی است

به گزارش می متالز، تلاش برای ایجاد ارتباط بیشتر میان صنعت و دانشگاه و حرفه‌ای کردن دانشجویان و آماده کردن آنها برای حضور در فعالیت‌های معدنی بعد از اتمام تحصیل از جمله موارد مهم این جلسه بود.


برگزاری آزمون ورودی

برای بهبود و افزایش میزان آگاهی و تسلط کارشناسان بخش معدن و کسانی که قصد دارند پروانه اشتغال بگیرند قرار است از این پس آزمون ورودی برگزار شود. مسئول گروه تدوین ضوابط و معیارهای دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابتدای هفتمین جلسه کمیته تخصصی آموزش و پژوهش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران در این زمینه اظهار کرد: در کنار تمامی شرایط گذشته برای گرفتن پروانه اشتغال، اکنون قرار بر این شده تا آزمونی به عنوان آزمون ورودی اضافه برای این بخش در نظر گرفته شود.علیرضا غیاثوند ادامه داد: دروس مشخص شده برای این آزمون شامل دروس تخصصی و عمومی است. همچنین ۷۰درصد از منابع آزمون بر مبنای دروس تخصصی است که بر مبنای نشریات ضوابط و معیارهای معدنی تعیین شده و البته بخش کاربردی آن مورد نظر است. دروس عمومی نیز شامل مباحث قانون معادن و نظام مهندسی معدن و مباحث آیین‌نامه ایمنی است. به گفته وی، برای طراحی پرسش‌های این آزمون از ۶۰ تن از نخبگان کشور کمک گرفته شده و قرار است پرسش‌های این آزمون بیشتر جنبه کاربردی داشته باشند. غیاثوند در ادامه، هدف از این اقدام را بالا بردن میزان آگاهی افرادی که قرار است پروانه اشغال دریافت کنند دانست و افزود: در برخی موارد می‌بینیم آگاهی و اطلاعات یک شخص عادی از کارشناسان بخش معدنی بیشتر است. این موضوع مانع عملکرد بهتر افرادی است که قرار است به عنوان ناظر فنی در معادن فعال شوند.اما در این میان برخی از حاضران در این جلسه معتقد بودند ممکن است برگزاری این آزمون همچون مانعی عمل کند و بسیاری از افرادی که قرار است در آزمون شرکت کنند نتوانند با موفقیت از آن عبور کنند و در نتیجه دریافت پروانه اشتغال آنها به تعویق بیفتد اما مسئول گروه تدوین ضوابط و معیارهای دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به آنها گفت: به حتم اینگونه نیست و آزمون به نوعی برگزار می‌شود که در راستای افزایش آگاهی و دانش افراد باشد. همچنین نمره بالاتر افراد در پروانه اشتغال آنها ثبت خواهد شد.


ایجاد ارتباط میان دانشگاه و معدن با کمک انجمن‌ها

ایجاد ارتباط بین صنعت معدنکاری و دانشگاه‌ها همواره مورد بحث و بررسی بوده و نبود حلقه ارتباط میان این ۲بخش به یکی از چالش‌های مهم تبدیل شده است. در این جلسه نیز محکم شدن ارتباط دانشگاه‌ها و معادن از سوی حاضران در جلسه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کوروش شعبانی، مدیر آموزش و پژوهش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران مبحثی را درباره ارتباط با انجمن‌های علمی و صنفی مطرح کرد. به گفته وی، از آنجا که نظام مهندسی معدن بازوی آموزشی بخش معدن است، می‌تواند مباحث کاربردی را در این حوزه با همکاری دانشگاه و انجمن‌های صنفی اجرا کند. برای نمونه بخشی از دوره‌های اجرایی را که دانشجویان قرار است بگذرانند می‌توان با کمک نظام‌مهندسی انجام داد. این اقدامات در جهت تقویت حلقه ارتباط صنعت و دانشگاه است.


کمک گرفتن از دانشگاه‌ها

امید اصغری، رئیس دانشکده معدن دانشگاه تهران نیز در این باره گفت: ما می‌توانیم آموزش‌ها را با کمک دانشگاه اجرا کنیم به این شکل که از مدرسان خارجی دعوت کنیم. دانشگاه‌ها نیز با بضاعت خود می‌توانند در این زمینه کمک‌رسان باشند؛ به این شکل که در حوزه‌های تخصصی با آنها از اکتشاف تا فرآوری وارد همکاری شویم و تفاهمنامه‌هایی را به امضا برسانیم. همچنین برحسب مزیت دانشگاه‌ها و استادان آنها می‌توانیم طراحی دروس تخصصی در حوزه معدن را انجام دهیم.


آشنایی با محیط‌های معدنی

میرصالح میرمحمدی، عضو هیات علمی دانشکده معدن دانشگاه تهران نیز درباره ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه اظهار کرد: برای ایجاد همکاری و ارتباط دانشگاه و انجمن‌های فعال در حوزه معدن می‌توان کمیته‌ای ایجاد کرد تا دانشجویان پیش از فارغ‌التحصیل شدن، کمی با فعالیت‌های معدنی آشنا شوند که در زمان ورود به محیط کار برای اجرای پروژه‌های معدنی توانمند باشند. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که اکنون به دلیل کمبود منابع مالی در دانشگاه‌ها بازدیدهای صحرایی و همچنین حضور در کارخانه‌های فرآوری و صنایع معدنی بسیار محدود شده است. وی افزود: دانشجویان رشته معدن بیشتر درگیر گذراندن واحدهای درسی خود هستند و از ثبت محدوده، قوانین و آیین‌نامه‌ها آگاهی ندارند پس ما باید به دنبال حرفه‌ای‌گری در دوره دانشجویی باشیم. میرمحمدی پیشنهاد داد برای بازدید از معادن از انجمن‌ها کمک گرفته شود تا زمینه حضور دانشجویان در معادن و کارخانه‌ها فراهم شود چراکه اکنون بیشترین انرژی میان دانشجویان مقطع کارشناسی است و باید از این انرژی استفاده کرد. به گفته وی، انجمن‌های دانشگاهی روند روبه رشدی داشته‌اند و می‌توان با توجه به این موضوع، فضا را برای تعامل و ایجاد ارتباط با معدنکاران فراهم کرد.


آموزش قوانین و آیین‌نامه‌های معدنی به دانشجویان

یکی دیگر از حاضران در این جلسه، محمدرضا خالصی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بود که در این باره اظهار کرد: به نظر می‌رسد سازمان نظام مهندسی و هر نهاد و تشکلی که درگیر مسائل فنی است باید برای تدوین برنامه درسی دانشگاه‌ها تلاش و همکاری مضاعف انجام دهد. به گفته وی، مشکل امروز ما برنامه درسی قدیم و سنتی دانشگاه‌هاست. یکی از مسائلی که در این جلسه درباره آزمون پروانه اشتغال مطرح شد این بود که دروس عمومی آن درباره آیین‌نامه و قانون معادن است در حالی که ما بارها پیشنهاد دادیم قوانین معدن عمومی و ایمنی در قالب واحد درسی در دانشگاه‌ها ارائه شود و در کنارش دانشجویان با نشریه‌ها، ضوابط و معیارهای معدنی آشنا شوند. در واقع می‌توان پیشنهاد داد که ۲واحد درسی برای قوانین معدنی در نظر گرفته شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم، این ارتباط را برقرار و زمینه را برای ارائه این واحد درسی فراهم کنند.خالصی افزود: فعال شدن اسپانسرها یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این راستا انجمن‌ها می‌توانند همچون پلی برای گرفتن اسپانسرها عمل کنند برای نمونه انجمن سنگ‌آهن ارتباط خوبی با فعالان و بهره‌برداران معادن سنگ‌آهن دارد و می‌تواند زمینه را برای بازدید گروهی دانشجویان از یک معدن فراهم کند و اینگونه می‌توان زمینه را برای افزایش دانش و آگاهی دانشجویان معدن به منظور انجام فعالیت‌های اجرایی فراهم کرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده