تاریخ: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۴۰۹
کد خبر: ۷۶۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اعلام آمادگی چین برای احداث کارخانه‌ سیمان در نفلین‌سینیت سراب

می متالز - نماینده سراب در مجلس گفت : در خصوص احداث کارخانه‌ سیمان در مجتمع تولید پودر آلومینیا از نفلین‌سینیت سراب، یک کمپانی چینی برای احداث آن با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار اعلام آمادگی کرده و به جای دریافت پول موافقت کرده از تولیدات کارخانه سیمان استفاده کند که از نظر اقتصادی در نوع خود بی‌نظیر است.
اعلام آمادگی چین برای احداث کارخانه‌ سیمان در نفلین‌سینیت سراب

به گزارش می متالز، یوسف داوودی در اجتماع اهالی شهر مهربان در مسجد جامع این شهر در سخنانی با قدردانی از محبت اهالی شهرستان سراب شامل شهرهای سراب، مهربان، شربیان، دوزدوزان و روستاهای تابعه اظهار داشت: در ۱۷ ماهی که مسؤولیت خدمتگزاری مردم در کسوت نمایندگی مجلس را با لطف و محبت مردم دارم، تلاش کرده‌ام تا خادم شایسته‌ای بر این همه لطف و محبت مردم شریف شهرستان سراب و مناطق و روستاهای تابعه باشم و بتوانم با همکاری خود مردم و همراهی مسؤولان مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنم و ان‌شاءالله که مردم قدرشناس منطقه هیچ‌وقت از راهنمایی‌ ما را محروم نکنند.

نماینده سراب در مجلس با اشاره به سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور، وزرای صنعت، بهداشت و معاونانی از وزارت راه و شهرسازی به شهرستان سراب گفت: در جریان این سفر که یکی از معدود سفرهای مدیران عالی‌رتبه کشوری به شهرستان سراب در سطح معاون اول ریاست جمهوری بود، بیمارستان ۲۲۷ تختخوابی شهرستان سراب که در  نوع خود بسیار مجهز است و وزیر بهداشت،همکاران و مجموعه مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشکده علوم پزشکی سراب برای تحقق آن بسیار تلاش کرده بودند، با ۶۰۰میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری رسید.

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی، بررسی وضعیت مجتمع تولید آلومینیا از نفلین‌سینیت سراب را یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی شده، در این سفر کوتاه  مدت  ولی کاری عنوان کرد و افزود: در جلسه‌ای که  با حضور وزیر صنعت در محل سایت مجتمع تولید پودر آلومینیا از نفلین‌سینیت شهرستان سراب به مدت ۹۰ دقیقه برگزار شد، راهکارهای اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این مجتمع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیر صنعت از سایت کارخانه نیز بازدید کردند که در نوع خود برای توسعه شهرستان سراب بسیار مهم و حیاتی بود.

نماینده سراب در مجلس گفت: در شهرستان سراب تقریباً  ۳ میلیارد تن ذخیره نفلین‌سینیت در روستای «رزگاه»: و ۱۱ میلیارد تن ذخیره نفلین‌سینیت در ارتفاعات «بزقوش» وجود دارد که با توجه به ظرفیت بالای شهرستان سراب در خصوص ذخیره نفلین‌سینیت و آلومینیا، تلاش داریم با استخراج آنها، از این ظرفیت‌های عظیم به نحو شایسته بهره‌برداری شود.

داوودی، خلاصه کردن توسعه شهرستان سراب صرفاً در بحث نفلین‌سینیت و غافل شدن از سایر امور توسعه‌ای شهرستان را به صلاح شهرستان ندانست و افزود: باید مسؤولان محترم در سایر حوزه‌ها و بخش‌های صنعتی،کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و تولیدی فعالیت و کوشش کرده و برنامه‌ریزی کنند ولی در هر صورت از این مهم نیز غافل نمی‌شویم که نفلین‌سینت اولویت اول است.

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن مجتمع تولید پودر آلومینیا از نفلین‌سینیت که سه سال زمان برای اجرای آن پیش‌بینی شده است، اگر فکر کنیم که کل مشکلات شهرستان سراب در بخش‌های محتلف برطرف خواهد شد، این نیز تصوری دور از انتظار و به نوعی بزرگنمایی طرح نفلین‌سینیت است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: نیاز آلومینیم کشور سالیانه ۱.۵ میلیون تن است که اکثر آن وارداتی است و میلیون‌ها دلار ارز به واسطه این موضوع از کشور خارج می‌شود و این در حالی است که بسیاری از جوانان ما بیکار هستند و درخواست مردم شهرستان سراب از مسؤولان عالی‌رتبه کشوری به ویژه  وزیر صنعت، اجرایی کردن این پروژه است که یکی از نتایج  اجرای آن ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم برای جوانان تحصیل‌کرده و بیکار شهرستان سراب است.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موارد متعددی در خصوص راه‌اندازی مجتمع تولید آلومینیا از نفلین‌سینیت سراب وجود دارد و باید توجه داشت که مطالعات این پروژه از ۳۰ سال قبل شروع شده و پروژه‌ای است که بسیار با تاخیر مواجه شد.

داوودی افزود: عوامل متعددی در خصوص تاخیر در اجرای این پروژه دخیل هستند و در طول مدتی که به عنوان نماینده مردم شهرستان سراب، پیگیر موضوع بودم موافق چندانی برای اجرای پروژه پیدا نکردم و هر کسی به نوعی سعی می‌کرد که از پیگیری اجرای این پروژه منصرف شوم.

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر هیاتی از متخصصان امر در کشورمان و از وزارت صنعت به کشور روسیه اظهار داشت:گزارش این سفر باعث شد که کارشناسان طی تنظیم صورت‌جلسهای، مقرون به صرفه بودن این پروژه را تائید کنند و این در حالی است که در طول هشت سال گذشته، نوشته و یادداشتی وجود ندارد که اقتصادی بودن این پروژه را تائید کند.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی افزود: پیگیری‌های صورت گرفته در کنار تلاش مسؤولان باعث شد تا اقتصادی و به صرفه بودن اجرای آن برای اقتصاد کشور مورد تائید کارشناسان قرار گیرد و وزیر صنعت وعده دادند که در سه ماه آینده تکلیف این پروژه مشخص می‌شود و در نهایت حرکت به سمت اجرایی شدن پروژه است.

داوودی، هزینه احداث کارخانه تولید آلومینیا از پودر نفلین‌سینیت سراب را ۶۰۰ میلیون دلار و هزینه احداث کارخانه سیمان، آن را ۲۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: تامین هزینه‌های ارزی احداث این دو کارخانه بسیار  مشکل است و خوشبختانه  در جریان سفر به کشور روسیه، با بانک‌های آن کشور هماهنگی شد و مقرر شد هزینه ۶۰۰ میلیون دلاری احداث کارخانه اصلی نفلین‌سینیت را بانک‌های روسیه به صورت فاینانس متقبل شوند و هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در خصوص احداث کارخانه‌های سیمان نیز یک کمپانی چینی برای احداث آن با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار، اعلام آمادگی کرده است که به جای دریافت پول از تولیدات کارخانه سیمان استفاده کند که از نظر اقتصادی در نوع خود بی‌نظیر و عالی است.

نماینده سراب در مجلس ضمن تاکید بر اولویت‌دار بودن مجتمع تولید آلومینیا از نفلین‌سینیت در اقتصاد شهرستان سراب، از رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سراب خواست که به بحث شهرک‌های صنعتی، صنایع تبدیلی، صنایع خانوادگی و بنگاه‌های زودبازده توجه بیشتری داشته باشند و بر فعال‌سازی آنها اهتمام داشته باشند.

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی در خاتمه سخنان خود با تبریک انتصاب بجا و شایسته مجید خدابخش به مسؤولیت خطیر استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: خوشبختانه تجارب کاری و سابقه درخشان مدیریتی دکتر خدابخش نوید آینده درخشانی را برای توسعه و پیشرفت استان آذربایجان‌شرقی در بخش‌ها و زمینه‌های محتلف می‌دهد و به ویژه آنکه ایشان در زمینه آلومینیا به صورت مستقیم سابقه مدیریتی دارند و قطعاً با اهتمام و همراهی آقای استاندار، می‌توان به آینده مجتمع تولید آلومینیا از نفلین سینیت سراب بسیار امیدوار بود.

عناوین برگزیده