تاریخ: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۴۰۲
کد خبر: ۷۶۹۶
سرویس خبر : انرژی
زنگنه سه شنبه به مجلس می رود

قرارداد با توتال پاییزی شد؟

می متالز - قرارداد با توتال در کنار دیگر قراردادهای بزرگ مثل خرید هواپیما به منظور تحکیم شرایط پس از برجام منعقد و معرفی شده است. حالا باید دید این قراردادهای بزرگ می تواند بازگشت تحریم ها را سخت کند یا قرار است در پاییز 96 پای ایران را به محاکم بین المللی بکشاند؟
قرارداد با توتال پاییزی شد؟

به گزارش می متالز، تابستان فصل سرنوشت سازی برای قرارداد نفتی ایران و شرکت فرانسوی توتال بود. قراردادی که برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در تیرماه سال جاری و با ارزش 5 میلیارد دلار بسته شد. براساس این قرارداد که 18 ماه پس از لغو تحریم ها به امضا می رسید، توتال 50.1 درصد سرمایه پارس جنوبی را در اختیار گرفت، شرکت ملی نفت چین، متعلق به حکومت چین، 30 درصد سرمایه را در اختیار گرفت و همچنین شرکت پتروپارس ایران (19.9 درصد سرمایه) از سال 2021 تولید گاز برای بازار ایران آغاز خواهند کرد.

البته امضای این قرارداد برای ایران راحت نبود. دولت روحانی به زنگنه ماموریت داده بود که تا می تواند از فرصت های پسابرجام به نفع صنعت نفت استفاده کند اما قرارداد با توتال مخالفان بسیاری در داخل داشت. پس از امضای این قرارداد در دوازدهم تیرماه با شرکت توتال فرانسه و سی ان پی سی چین، این قرارداد توسط مخالفان نسبتا بد، مبهم و ناقص معرفی شد. موج انتقادها در نهایت باعث شد تا قرارداد 700 صفحه ای ایران و توتال به میز بررسی دادستان کل کشور برسد درحالیکه به گفته زنگنه یک ماه پیش از امضای این قرارداد، روسای کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، آن را تایید، تحسین و امضا کرده بودند. در نهایت در نیمه دوم مردادماه، وزیر نفت اعلام کرد که دادستان کل کشور و 2 معاون او ریزبینانه قرارداد با توتال را بررسی کرده و و آن را تایید کردند.

هرچند ترامپ در مهرماه علیه برجام و ایران موضع گیری کرد و به نوبه خود سرمایه گذاران خارجی را ترساند اما در نیمه آبان ماه خبر آمد که اداره کل اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز اشتغال برای کارشناسان شرکت نفتی توتال را صادر کرده است اما صدور برخی علائم نگران کننده باعث شده قرارداد با توتال زیر ذره بین رسانه ها قرار بگیرد. فارس نوشت که  اوایل دو هفته قبل، پاتریک دلا شواردیر، مدیر ارشد مالی شرکت توتال گفته است که «توتال در حال بررسی طرح‌هایی است تا برای اجرای پروژه گاز پارس جنوبی در ایران، آنها را به مناقصه بگذارد و قرارداد اصلی در ابتدای سال 2018، زمانی‌که موضع دولت آمریکا مشخص شود، امضا خواهد شد».

رییس کمیسیون انرژی اعلام کرده است که در این قرارداد  تحریم جز موارد فورس ماژور تلقی نمی شود، پس دلیلی ندارد توتال بخواهد به دلیل تحریم های جدید از ایفای تعهداتش سر باز بزند و پای کار نیاید. به گفته حسنوند به نظر می رسد که توتال به دنبال بهانه ای برای عدم حضور است و تا الان هم عملا وارد کار قرارداد نشده است. به نوشته خبرگزاری پاتریک پویان مدیرعامل شرکت توتال در اندیشکده «چتم‌هاوس» لندن با تاکید کرده است که  در قرارداد توتال با ایران برای توسعه صنایع گاز به آسانی تسلیم آمریکا نخواهد شد اما رییس کمیسیون مجلس از طرح مکانیزم شکایت از توتال در جوامع بین المللی در صورت خروج این شرکت از قرارداد می گوید. اکنون افکار عمومی منتظر است تا زنگنه در روز سه شنبه نمایندگان مردم را از آخرین تحولات مربوط به قرارداد توتال مطلع کند. قراردادی که در کنار دیگر قراردادهای بزرگ مثل خرید هواپیما به منظور تحکیم شرایط پس از برجام منعقد و معرفی شده است. حالا باید دید این قراردادهای بزرگ می تواند بازگشت تحریم ها را سخت کند یا قرار است در پاییز 96 پای ایران را به محاکم بین المللی بکشاند؟

عناوین برگزیده