تاریخ: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۷۷۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

در ماه‌های پیش رو پنجره آربیتراژ آلومینیوم، کمی بسته‌تر خواهد شد

می متالز - چین در ماه گذشته (اکتبر) مجموعا، حدود 350 هزار تن از انواع محصولات آلومینیومی به اقصی نقاط جهان صادر کرد که نسبت به ماه پیش از آن، افت 5.4 درصدی داشت. در حالی که پنجره آربیتراژ بین 2 بازار بورس فلزات لندن و شانگهای، به‌دلیل کاهش عرضه در بازار چین، به‌شدت باز شده بود، انتظار می‌رود که در ماه‌های پیش رو، این پنجره کمی بسته‌تر شود.
در ماه‌های پیش رو پنجره آربیتراژ آلومینیوم، کمی بسته‌تر خواهد شد

به گزارش می متالز، براساس داده‌های گمرک چین از واردات و صادرات در ماه اکتبر که در روز چهارشنبه، 8 نوامبر، منتشر شد، میزان حجم صادرات انواع محصولات آلومینیومی، شامل محصولات کارنشده، در ماه اکتبر حدود 350 هزار تن بود که نسبت به ماه پیش از آن، افت 5.4 درصدی داشت و در عین حال نسبت به ماه اکتبر سال گذشته، بدون تغییر باقی ماند.

افت ماهانه صادرات آلومینیوم چین در حالی به وقوع پیوست که میزان تولیدات آن نیز در ماه‌های گذشته کاهش داشته است. گرچه گزارش‌های محلی از افزایش موجودی آلومینیوم در بازار چین خبر می‌دهد (که در هفته گذشته سبب افت قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نیز شد)، اما براساس تخمین‌های تحلیل‌گران متال بولتن، احتمال می‌رود که مقدار موجودی انبارها در چین در ماه اکتبر تا بین 24 و 27 هزار تن کاهش یافته باشد که در این صورت نسبت به ماه گذشته کاهش 7.3 درصدی و نسبت به دوره مشابه از سال گذشته، تا 19 درصد افت داشته است. کاهش تولید آلومینیوم در چین، نه‌تنها در ماه اکتبر، بلکه در ماه سپتامبر نیز رخ داد؛ به این صورت که در این ماه چین حدود 2.61 میلیون تن آلومینیوم تولید کرد که نسبت به سال گذشته، کاهش 5.6 درصدی داشت. لازم به ذکر است که این مقدار از کاهش تولید، کمتر از کاهش صادرات بود؛ بدین ترتیب می‌توان گفت که صادرات به نسبت همچنان رونق خود را حفظ کرده است.

با وجود اینکه از تناژ صادرات آلومینیوم طی ماه‌های گذشته کاسته شده، ولی در مجموع حجم صادرات آلومینیوم چین طی 10 ماه ابتدایی سال جاری که به حدود 3.98 میلیون تن رسید، حدود 4.1 درصد از دوره مشابه سال گذشته بیشتر بود که عمده آن را محصولات میان‌دستی و پایین‌دستی آلومینیوم تشکیل می‌داد.

این در حالی بود که آربیتراژ چه در صادرات و چه در واردات، منفی بود. افزایش قیمت در صادرات به‌گونه‌ای بود که بنا به آمار گمرک چین، متوسط قیمت صادرات آلومینیوم در ماه اکتبر 2،940.40 دلار بر تن بود که نسبت به سپتامبر با متوسط قیمتی 2،800.58 دلار بر تن، افزایش تقریبا 5 درصدی داشت. این آربیتراژ منفی در صادرات و واردات (که به معنی بیشتر بودن قیمت کالاها در صادرات و واردات نسبت به بازار داخل است)، یکی از مهمترین عواملی بود که سبب شد تا از حجم آلومینیوم در دسترس در بازار چین کاسته شود و قیمت آلومینیوم در این بازار رشد کند.

در حالی که در سال گذشته، پنجره آربیتراژ آلومینیوم بین دو بازار بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای بسته‌تر بود (تقریبا 108- یوان به ازای هر تن)، اما در سال جاری به‌واسطه رشد قیمت آلومینیوم در بازار چین به مقدار قابل توجهی این پنجره باز شد؛ به‌طوری اختلاف قیمت بین این 2 بازار، تا 1،818 یوان به‌ازای هر تن (معادل 273 دلار بر تن) در ماه اکتبر افزایش یافت. این در حالی است که در ماه نوامبر (7 نوامبر) این اختلاف باز بیشتر شد و به 1،971 یوان به‌ازای هر تن رسید.

از طرف دیگر، قیمت یک ماهه آلومینیوم در بورس آتی شانگهای در ماه گذشته (اکتبر) به‌طور متوسط در حدود 16،227 یوان بر هر تن بود که نسبت به قیمت 16،334 یوانی به‌ازای هر تن، این قیمت در ماه سپتامبر کاهش 0.66 درصدی داشت. این در حالی است که قیمت 3 ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن در ماه اکتبر 2،148.5 دلار بر تن بود که نسبت به ماه سپتامبر، 1.07 درصد رشد داشت. بدین ترتیب انتظار می‌رود که با تداوم روند کاهش قیمت در بورس آتی شانگهای در کنار رشد قیمت در بورس فلزات لندن، پنجره آربیتراژ کمی بسته‌تر شود. نمودار 1، قیمت 3 ماهه آلومینیوم را در بورس فلزات لندن نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده