تاریخ: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۳۷۰
کد خبر: ۷۷۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سازمان استان کرمانشاه، کمک‌ها را مدیریت می‌کند

نهضت بازسازی مناطق زلزله‌زده با کمک صنایع معدنی

می متالز - با گذشت یک هفته از زلزله کرمانشاه و با ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی دولتی و مردمی در این منطقه و اسکان موقت زلزله‌زدگان با چادر، اولویت مهم در این مرحله بازسازی واحدهای تخریب‌شده است که باید بیش‌ازپیش در اولویت قرار گیرد.
نهضت بازسازی مناطق زلزله‌زده با کمک صنایع معدنی

به گزارش می متالز، براساس آمارهای رسمی اعلام‌شده، حدود ۳۱هزار واحد در این مناطق به‌صورت کلی و جزئی دچار تخریب شده‌اند. هرچند دولت به ازای هر خانوار زلزله‌زده روستایی استان کرمانشاه، ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و به ازای هر واحد شهری مبلغ ۶ میلیون تومان اختصاص داده است. درمجموع برای بازسازی ۱۱هزار واحد مسکونی روستایی تخریب‌شده، در مجموع ۵۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض اختصاص یافته و برای احداث ۴۵۰۰ واحد مسکونی شهری تخریب شد ۲۷ میلیارد تومان اختصاص یافته است. در این استان ۲۸۱۶میلیارد و ۱۶۴میلیون ریال به‌صورت هزینه‌ای از محل منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران برای بازسازی بخش‌های خسارت‌دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است. اما با توجه به حجم خسارت‌های واردشده به این مناطق، به‌نظر می‌رسد بازسازی ساختمان‌های تخریب‌شده چه مسکونی، چه صنعتی و تجاری نیاز به هزینه‌های بیشتری دارند. هزینه‌هایی که می‌تواند از طریق کمک‌های مردمی و صنایع معدنی مرتبط با صنعت ساختمان‌سازی مانند واحدهای فولادی و سیمانی انجام شود. البته اگر بتوان این کمک‌ها را در قالب طرح و با هدایت یک کانال مشخص پیش برد، می‌توان به نتیجه مطلوب‌تری دست یافت.


بانک‌ها به کمک می‌آیند

دراین‌باره رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اظهار کرد: هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت به واحدهای صنعتی و تجاری در زلزله گزارش نشده است. بعد از اعلام آمار دقیق ضمن بررسی شرایط باید به فکر بازسازی واحدهای تخریب‌شده باشیم. نعمت‌اله حقیقی در ادامه خاطرنشان کرد: از محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت کرده‌ایم تا به استان کرمانشاه سفر کنند تا با بررسی منطقه، برنامه‌های بازسازی واحدهای تخریب‌شده تدوین شود. وی تاکید کرد: این سازمان پیگیر رفع آسیب‌های واردشده از زلزله به واحدهای صنعتی و صنفی این استان و احیای دوباره آنها ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. حقیقی در ادامه افزود: یکی از دغدغه‌های سازمان در استان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بحث تامین تسهیلات موردنیاز برای بازسازی مناطق زلزله‌زده است تا واحدهای صنعتی بتوانند مصالح ساختمانی موردنیاز خود را تامین کنند. از این‌رو با توجه به جلسه‌ای که برگزار شد، قرار بر این شد که بانک‌ها در این زمینه تسهیلات ویژه‌ای به این مناطق اختصاص دهند تا واحدهای تولیدی بتوانند سرمایه مورد نیاز تولید و مشارکت در بازسازی مناطق زلزله‌زده را تامین کنند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ابلاغیه هیات وزیران درباره بازسازی و تامین خسارت واحدهای تولیدی مصوبه اعلام نشده، از این‌رو پیشنهادهای لازم درباره تامین هزینه‌های مربوط به واحدهای تولیدی و همچنین تامین تجهیزات و تاسیسات و ضرورت‌های بازسازی به‌عنوان بسته حمایتی برای تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به واحدهای تولیدی داده شده است. از این‌رو این پیشنهاد از طریق شورای بانک‌ها و از طریق دولت پیگیری می‌شود. حقیقی در پاسخ به این پرسش که وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازسازی چه کمکی می‌تواند انجام بدهد، عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور داده میزان درخواستی واحدهای صنعتی زلزله‌زده مشخص شود تا از طریق وزارتخانه پیگیری و با تجمیع کمک‌های صنفی در حوزه مختلف به سمت بازسازی واحدهای زلزله‌زده هدایت شود. وی در پایان یادآور شد: معاون اول رئیس‌جمهور به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات همراه برای بررسی مسائل و مشکلات مناطق زلزله‌زده به‌زودی به این مناطق سفر خواهند کرد.


صنایع معدنی غیرفلزی می‌توانند کمک‌رسان باشند

صنایع معدنی غیرفلزی همانند سیمان، کاشی و سرامیک و... در ساخت مناطق زلرله‌زده می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. در این‌باره سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با توجه به اینکه واحدهای سیمانی، کاشی و سرامیک، چینی و چینی بهداشتی، زیرمجموعه واحدهای غیرفلزی هستند، می‌توانند کمک‌های موثری در این زمینه داشته باشند که بهتر است این کمک‌ها از طریق کانال مشخصی انجام شود تا نیازسنجی بهتری برای این امر شود. امیری از برگزاری جلسه‌ای با حضور تشکل‌ها برای تامین مصالح ساختمانی به منظور بازسازی مناطق آسیب‌دیده از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد و اظهار کرد: بنا بر تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار شده در یک اقدام منسجم کمک‌هایی ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده انجام شود.وی در ادامه با اشاره به اینکه کمک‌ها باید وارد مرحله جدیدی شود، تصریح کرد: با توجه به گزارش‌هایی که از منطقه رسیده و با توجه به سیل کمک‌های مردمی به‌نظر می‌رسد کمک‌ها را باید وارد فاز جدیدی کرد، چراکه اکنون به جای تامین مایحتاج ضروری حادثه‌دیدگان باید به فکر بازسازی مسکن، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در این مناطق بود.مدیرکل دفتر صنایع معدنی غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدام‌هایی که در این زمینه خواهد شد، گفت: سه‌شنبه در دفتر معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای با انجمن‌های معدنی و صنعتی که می‌توانند کمک‌های خود را در زمینه ساخت‌وساز به زلزله‌زدگان کرمانشاه ارائه کنند، برگزار می‌کنیم تا چند و چون این کمک‌رسانی مشخص شود و برنامه‌های بازسازی از طریق سازمان‌های استانی در اختیار مناطق قرار بگیرد.


سیمانی‌ها و کمک به مناطق زلزله‌زده

واحدهای سیمانی بسیاری به‌صورت خودجوش اقدام به کمک‌رسانی برای مناطق زلزله‌زده کرده‌اند. درباره نحوه کمک‌رسانی سیمانی‌ها، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد: هنوز برنامه مشخصی برای کمک به زلزله‌زده‌ها در برنامه هیات‌مدیره انجمن سیمان مطرح نشده اما در نظر داریم جلسه‌ای برگزار کنیم و به‌طور یقین در زمینه سیمان کمک‌هایی از طریق انجمن به این منطقه اختصاص خواهیم داد. عبدالرضا شیخان در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند بیشتر واحدهای سیمانی خودجوش در این زمینه پیشقدم شده‌اند و داوطلبانه در وهله نخست کمک‌های امدادی و در مرحله بعد در زمینه سیمان نیز کمک‌هایی را ارسال کرده‌اند. وی در ادامه تاکید کرد: البته اگر این کمک‌ها از طریق کانال مشخص و به صورت متمرکز باشد به‌طور قطع بهتر خواهد بود.


واحدهای فولادی در بازسازی پیشتاز شوند

واحدهای فولادی در هفته گذشته کمک‌های بسیاری به مناطق زلزله‌زده اختصاص داده‌اند. در این‌باره جهانبخش شکری، رئیس هیات‌مدیره جهان فولاد غرب اظهار کرد: در این چند روزه کمک‌های بسیاری به منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه انجام شده است. در این مرحله دیگر نیازی به کمک‌رسانی غیرنقدی وجود ندارد. اما در مرحله بعد مرحله ساخت‌وساز دارای اهمیت است که باید در این زمینه کمک‌های نقدی برای ساخت‌وساز مناطق زلزله‌زده را جمع‌آوری کرد. شکری در پاسخ به این پرسش که واحدهای صنایع معدنی چون فولادسازان چگونه می‌توانند به بازسازی این مناطق کمک کنند، گفت: بسیاری از واحدها در بازسازی مناطق زلزله‌زده می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. در خود استان کرمانشاه واحدهای فولادی میلگرد و تیرآهن وجود دارند و در این زمینه نیز می‌توانند کمک‌رسانی داشته باشند. وی تاکید کرد: البته در ساخت‌وساز باید به‌دنبال مصالح باکیفیت بود و بهتر است واحدها اگر قصد کمک‌رسانی دارند از طریق انجمن فولاد انجام شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده