تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۴۱
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۷۷۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بدری:

سیاست خانه‌دارکردن مردم با وام به بن بست رسیده است/مسکن با فرجه ای ۱۰ساله از وضعیت فعلی رهایی یابد

می متالز - سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر اینکه سیاست تسهیلات دهی برای خانه دار کردن مردم به بن بست رسیده است، گفت: وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای است که مردم توان بازپرداخت سود وام مسکن را ندارند.
سیاست خانه‌دارکردن مردم با وام به بن بست رسیده است/مسکن با فرجه ای ۱۰ساله از وضعیت فعلی رهایی یابد

به گزارش می متالز، صدیف بدری با تاکید بر ضرورت تغییر سیاست ها در خصوص خانه دار کردن مردم، گفت: تسهیلات دهی با نرخ سود بالا سیاستی محکوم به شکست است که تاثیر ناچیزی در کاهش متقاضیان مسکن دارد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن، افزود: اقداماتی از این دست که دولت با آن در پی کاهش رکود در بازار مسکن است شاید در ابتدا بتواند رونقی در این بازار ایجاد کند اما به علت نرخ بالای سود بانکی این سیاست نیز در نهایت مانند سایر سیاست ها به بن بست خواهد رسید.

بدری با تاکید بر اینکه تسهیلات حوزه مسکن بسیار گران قیمت است، ادامه داد: به طور حتم فرد متقاضی دریافت تسهیلات مسکن از قشر مرفه جامعه نبوده و نیاز به بسته های حمایتی دولت دارد بنابراین نرخ سودهای بالا و بازپرداخت کوتاه نمی تواند مشکلی از زوج های جوان و اقشار آسیب پذیر جامعه در تامین مسکن حل کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی اقتصاد کشور مهم ترین عامل به نتیجه نرسیدن سیاست ها در زمینه تامین مسکن برای اقشار مختلف جامعه است، تصریح کرد: فراهم کردن شرایط رشد اقتصادی مهم تر از توانمند کردن مردم با وام و تسهیلات جهت خرید مسکن است زیرا اگر رشد اقتصادی در جامعه صورت بگیرد ساخت وساز از سوی مردم و همچنین بخش خصوصی مانند سال های قبل رونق می گیرد.

 

کاهش رکود در مسکن با رونق ساخت و ساز

وی با بیان اینکه با رونق گرفتن ساخت و سازها در کشور رکود در بخش مسکن کاهش چشمگیری خواهد یافت، افزود: در حال حاضر تسهیلات دهی بانک ها برای تامین مسکن سیاستی برای خانه دار کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه است که با شرایط فعلی اقتصاد کشور بسیاری از اقشاری که جامعه هدف این سیاست هستند انگیزه ای برای دریافت این تسهیلات ندارند زیرا توان مالی خود را در حد بازپرداخت این نوع وام ها نمی بینند.

بدری با تاکید بر اینکه دولت باید برای تامین مسکن و همچنین باز کردن گره کور این بخش در کشور به دنبال راه حل اساسی باشد، افزود: کاهش مشکلات اقتصادی جامعه و توانمند سازی مردم یکی از راهکارهایی است که نیاز به ارایه تسهیلات برای خانه دار کردن مردم را کاهش می دهد از این رو دولت باید هر چه سریع تر بر تقویت مبنانی تولید و اشتغال در جامعه اقدام کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر سود بالای تسهیلات اعطایی بانک ها تنها در موضوع مسکن مشکل ساز نشده است، گفت: بازپرداخت سود تسهیلات کشاورزی و غیره نیز مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد کرده است.

 

سیاست گذاری صرف دولت، مشکلات بخش مسکن را رفع نمی کند

بدری با تاکید بر اینکه رفع مشکلات پیش آمده برای بخش مسکن با سیاست گذاری صرف دولت قابل حل نیست، افزود: مشکل این بخش باید در کارگروهی ملی متشکل از دستگاه های مربوطه همچون وزارت راه و شهرسازی، مجلس و سایر ارگان های ذی مدخل با در نظر گرفتن بازه زمانی 5 یا 10 ساله بررسی و رفع شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: یکی از راهکارهای مهم دیگری که دولت می تواند به بهبود بازار مسکن کمک کند تسریع در ارایه لایحه مسکن اجتماعی و ساخت مسکن برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه تا به این ترتیب انباشت تقاضا کاهش یابد.

عناوین برگزیده