تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۵۳۴
کد خبر: ۷۸۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در دیدار با اعضای انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی مطرح شد

کرباسیان: حمایت از تولید داخل ماشین آلات معدنی باید منطقی باشد

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در تامین ماشین آلات معدنی، حمایت از تولید داخلی، تکلیفی است که همه باید انجام دهیم اما باید ابعاد منطقی و اقتصادی آن را در نظر گیریم تا محصول تولیدی دارای قیمت تمام شده مناسب و قابل رقابت باشد.
کرباسیان: حمایت از تولید داخل ماشین آلات معدنی باید منطقی باشد

به گزارش می متالز، مهدی کرباسیان در نشستی که با حضور تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: می توان در یک بازه زمانی 3 ساله با شرکت های معتبر تولیدکننده ماشین آلات معدنی برای واردات و احداث خط تولید ماشین آلات معدنی به توافق رسید تا پس از مدت تعیین شده، محصولات با کیفیت در داخل کشور تولید شود.

وی ادامه داد: با ورود به مرحله استخراج و فرآوری، تامین ماشین آلات معدنی مناسب جزو اولویت های این حوزه است و باید تعهد خود را در این زمینه انجام دهیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی جزو باورمای ملی بوده و جزو افتخارات ما به شمار می رود، گفت: موضوع تولید ملی در کشور در برخی محصولات به گونه ای شده که در منطقه می توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم. اما برخی محصولات به دلیل اینکه قیمت تمام شده بالایی داشته، نتوانستیم در بازار رقابت کنیم.

وی ادامه داد: اینکه همچون دهه 60، صفر تا 100 همه کالاها را در داخل بسازیم منطقی به نظر نمی رسد و باید به تولید اقتصادی فکر کنیم. اجرای تفکر صددرصدی تولید کشاورزی بود که موجب شد اغلب آب های زیرزمینی را وارد فرآیند کشاورزی کنیم و درنتیجه سهم نسل آینده را به حداقل برسانیم.

کرباسیان تصریح کرد: در بحث تامین ماشین آلات معدنی، حمایت از تولید داخلی، تکلیفی است که همه باید انجام دهیم. اما باید ابعاد منطقی و اقتصادی آن را در نظر گیریم تا محصول تولیدی دارای قیمت تمام شده مناسب و قابل رقابت باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه امکان تامین مالی برای خرید ماشین آلات معدنی توسط پیمانکاران سخت است، باید از طریق بانک ها، صندوق توسعه ملی و غیره این موضوع حل شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان داشت: باید با همدلی بین تولید کنندگان و واردکنندگان، ماشین آلات معدنی مورد نیاز بخش معدن را تامین کنیم.

به گفته وی، با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی و نیز اهمیت دولت دوازدهم و وزیر صنعت، معدن و تجارت به بحث معدن، پس از برنامه اکتشاف (که تاکنون 250 هزار کیلومتر مربع انجام شده و محدوده های جدیدی حاصل شده است)، استخراج و فرآوری مواد معدنی اولویت می یابد.

 

ایمیدرو فاینانس

محمد رضا بهرامن، رئیس خانه معدن گفت: ایمیدرو با فاینانس 500 میلیون دلار برای تامین ماشین آلات ورود کند. با این میزان اعتبار می توان برای سال نخست بخشی از ماشین آلات مورد نیاز را تامین کرد.

 

نگرانی های تامین

احمد شیرخانی، عضو انجمن تامین کنندگان و واردکنندگان ماشین آلات معدنی در این نشست گفت: در حال حاضر توانسته ایم برندهای معتبر تولیدکننده ماشین آلات را به کشور برگرداندیم که با خود فاینانس، گارانتی و غیره آورده است اما متاسفانه مدتی است سایت ثبت سفارش بسته شده است.

وی ادامه داد: این مساله اعتبار ما را دچار چالش کرده است که امیدواریم این موضوع مرتفع شود.

حمید رضا امیریان، دبیر کمیته پیمانکاران معدنی خانه معدن ایران، با بیان اینکه حسن دقت آقای کرباسیان در زمینه رفع مشکل تامین ماشین آلات معدنی ما را دلگرم می کند، گفت: مساله اصلی ما برای تامین ماشین آلات معدنی، فاینانس است و نگران ثبت سفارش نیستیم.

غلامرضا داودی فر، مدیر بازاریابی و فروش شرکت هپکو گفت: این شرکت در شرایط جنگ که از نظر تجهیزات نظامی ضعف داشتیم، تقویت شد. مدتی با شرکت کوماتسو در تولید ماشین آلات فعالیت می کردیم که متاسفانه در اوایل تحریم این شرکت ما را ترک کرد.

وی ادامه داد: برخی شرکت های خارجی قابل اعتماد نیستند. باید نگاهی به انتقال تکنولوژی به کشور داشته باشیم و در برنامه هایی که برای تامین ماشین آلات مطرح می شود، موضوع واردات را یکطرفه نبینیم.

محمد علی امین زاده، عضو انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در این نشست گفت: تولید در ایران با سرمایه گذاری کم، اشتغال زایی بالایی دارد و در کوتاه مدت سرمایه هزینه شده بر می گردد ما با داشتن دانش بومی و نیروی کار ارزان می توانیم ماشین آلاتی با قیمت تمام شده کمتر تولید کنیم. وی ادامه داد: مشکل فعلی نبود نقدینگی است.

امین پورزاد، عضو انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: تولید خوب است اما با امتیازاتی که به تولیدکننده داده می شود، امکان رقابتی وجود نخواهد داشت.

محمد فاطمی، عضو انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی با اشاره به آمار تولید برخی کشورهای تولیدکننده ماشین آلات معدنی، گفت: نیاز کشور ما به ماشین آلات معدنی آنقدر نیست که برای تولیدکنندگان تاثیر گذار باشد. در واقع بازار ما یک درصد تولیدات این کشورهاست.

 

سیاست های بلند مدت

وی ادامه داد: اگر سیاست های بلندمدت داشته باشیم، ما واردکنندگان سفرای ایمیدرو هستیم و می توانیم ارزان ترین و باکیفیت ترین ماشین آلات را وارد کنیم.

مازیار رستم نژاد، عضو دیگر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: با تولید ماشین آلات در داخل، ارزش افزوده ایجاد می شود و قابل رقابت با ماشین آلات خارجی است و این نیازمند حمایت ایمیدرو و خانه معدن برای تولید است.

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: با توجه به شرایط، نمی توان برای واردات برنامه ریزی کرد. باید میزان نیاز به ماشین آلات شناسایی شود و سپس مناقصه بین المللی برای واردات و نیز احداث خط تولید ماشین آلات معدنی برگزار کرد. نظیر آنچه برای خودروی پژو اتفاق افتاد.

عباس رنجبر، مدیر زیرساخت ایمیدرو بیان داشت: معتقدیم ماشین آلات معدنی فرسوده است و با توجه به اینکه در برنامه ششم بیش از یک میلیارد تن عملیات مواد معدنی خواهیم داشت، باید گذشته را آسیب شناسی کنیم و برای آینده و تامین ماشین آلات نو برنامه داشته باشیم.

هوشنگ گودرزی، نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی تصریح کرد: حضور حارجی ها در کنار تولیدکنندگان داخلی برای ارتقای تولید نیاز است و باید کمک کنیم تا شرکت های تولیدکننده ماشین آلات خارجی حضور مناسب داشته باشند و کمک کنیم تا در یک بازه زمانی مناسب تولید مطلوبی داشته باشیم.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده