تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۷۸۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
به ارزش ۴۸ میلیون یورو امضا شد:

توافقنامه ساخت کارخانه طلا و مس بین زیرمجموعه "خوارزم" و یک کنسرسیوم

می متالز - توافقنامه فاینانس ۱۰۰ درصدی پروژه ساخت کارخانه فرآوری طلا و مس شادان بین شرکت کارند صدر جهان و کنسرسیومی شامل دو شرکت چینی و شرکت ایرانی به ارزش ۴۸ میلیون یورو امضا شد.
توافقنامه ساخت کارخانه طلا و مس بین زیرمجموعه "خوارزم" و یک کنسرسیوم

به گزارش می متالز، توافقنامه فاینانس 100 درصدی پروژه ساخت کارخانه فرآوری طلا و مس شادان میان شرکت «کارند صدر جهان» و کنسرسیومی شامل دو شرکت چینی «سیتیک» (Citic ) و«ژینهای» (Xinhai ) و شرکت ایرانی «میم تیم» امضا شد. بر اساس برآوردهای اولیه، ارزش این توافقنامه 48 میلیون یورو است.

براساس این گزارش، شرکت کارند صدر جهان یکی از شرکت های هلدینگ توسعه معادن صدر جهان بوده و این هلدینگ نیز زیرمجموعه سرمایه گذاری خوارزمی به شمار می رود.

شرکت سرمایه گذاری سیتیک نیز یک شرکت دولتی چینی بوده طی 25 سال گذشته در ایران فعال بوده است. شرکت مهندسی ژینهای نیز زیر نظر سیتیک فعالیت می کند. شرکت ایرانی میم تیم نیز در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارد.

مراسم امضای این توافقنامه عصر پنجشنبه در محل شرکت سرمایه گذاری خوارزمی و با حضور مدیران عامل شرکت های یادشده صورت گرفت.

این توافقنامه به صورت EPCF یا به عبارتی شامل مهندسی پایه، مهندسی جزییات، ساخت کامل، احداث ساختمان، نصب ماشین آلات، راه اندازی خط تولید، تست، تولید و تامین مالی است که طبق توافقنامه 20 ماه طول خواهد کشید.

شرکت سیتیک، فاینانسر 100 درصدی این پروژه همچنین برای خرید محصولات کنستانتره طلا و مس اعلام آمادگی کرده است. مدیران ارشد هلدینگ معدنی گروه سرمایه گذاری خوارزمی نیز از این پیشنهاد به دلیل کاهش ریسک نرخ ارز استقبال کرده اند.

برآوردهای اولیه حاکی از این است که پس از نصب ماشین آلات و راه اندازی کارخانه فرآوری طلا و مس، در فاز اول حدود یک تن شمش طلا و 18 هزار تن کنستانتره طلا و مس استحصال شده و حدود 150 فرصت شغلی نیز ایجاد شود.

حفاری های اولیه معدن شادان جنوبی واقع در اطراف شهرستان بیرجند به میزان 7 هزار متر منجر به صدور گواهی کشف 15.6 تنی طلای خالص از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شد. اما با افزایش حفاری ها به 15 هزار متر مربع در سال 1395، شواهد و مدارک تازه ای برای وجود دستکم 2 برابر این مقدار طلای خالص به دست آمد که به زودی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صدور گواهی اکتشاف جدید ارایه خواهد شد.

عناوین برگزیده