تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۷۸۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت ورق سرد فولادی در آلمان برخلاف انتظارها پایدار است

می متالز - قیمت ورق سرد فولادی (CRC) در بازار آلمان طی 2 هفته اخیر پایدار باقی مانده است، اما همچنان رقابت قابل ملاحظه‌ای در این بازار وجود دارد. فعالان بازار اعتقاد دارند، دلیل اصلی ثبات قیمت را باید سطح بالای موجودی انبارهای مصرف‌کنندگان و همچنین قیمت محصولات وارداتی دانست.
قیمت ورق سرد فولادی در آلمان برخلاف انتظارها پایدار است

به گزارش می متالز، قیمت ورق سرد فولادی (CRC) در بازار آلمان طی 2 هفته اخیر (یعنی 2 هفته نخست ماه نوامبر سال جاری) پایدار باقی مانده است. بررسی بازار این محصول حکایت از آن دارد که تقاضا برای ورق سرد فولادی آن‌چنان که بایدپر رونق نیست. همچنین باید خاطرنشان ساخت که واحدهای فولادی آلمان در ماه نوامبر، عملکردی مشابه اواخر ماه اکتبر از خود نشان دادند. همچنین یکی از دلایل اصلی برای ثبات قیمت‌ها را باید، وجود ذخیره کافی از محصول یاد شده در انبارها دانست. علاوه بر آن، رقابت میان واحدهای تولیدکننده داخلی و محصولات صادر شده به این کشور را باید از دیگر دلایل ثبات قیمت نام برد.

نمودار 1، قیمت ورق سرد فولادی را در بازار آلمان بدون احتساب 19 درصد مالیات بر ارزش افزوده، نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار پیداست، واحدهای فولادی آلمان، برای برخی محصولات و تحویل در ماه دسامبر تخفیف قائل شدند و محصول خود را در رنج قیمتی 620 تا 636 دلار به‌ازای هر تن عرضه کردند. واردات محصول یاد شده از سوی کشورهای هند، برزیل، کشورهای اروپای شرقی و جنوب آفریقا نیز در این آمار ثبت شده است؛ به این صورت که پیشنهادات فروش از سوی هند با بیشترین جذابیت همراه بودند، چرا که قیمت پیشنهادی پایین است و تمایل به خرید را افزایش می‌دهد.

ورق‌های سرد هند در محدوده قیمتی 575 تا 590 دلار به‌ازای هر تن هستند و موعد تحویل آن‌ها ژانویه خواهد بود. علاوه بر قیمت، زمان تحویل محموله‌های یاد شده را باید از دیگر عوامل اثرگذار روی قیمت دانست. یعنی وقتی زمان تحویل بیش از حد طولانی شود، رغبت به خرید این محموله‌ها کاهش می‌یابد. برزیل محصولات خود را با قیمت 590 تا 595 دلار به‌ازای هر تن عرضه کرده؛ اما موعد تحویل آن در ماه مارس 2018 خواهد بود. همین محصول ساخت کشورهای اروپای شرقی با قیمت 620 دلار عرضه شده و در ماه دسامبر یا ژانویه تحویل داده می‌شود. کشورهای جنوب اروپا نیز ورق سرد فولادی خود را با قیمت 630 تا 640 دلار در ماه دسامبر عرضه کرده‌اند.

در ادامه باید خاطرنشان ساخت که پیش‌بینی از وضعیت واحدهای فولادی آلمان برای سال آینده کاملا دوگانه است. عده‌ای معتقد هستند که تولیدکنندگان داخلی برای تحویل محصولات خود در فصل نخست سال 2018 آماده می‌شوند و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. به‌طوری که این تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را در سال آینده افزایش می‌دهند. گفتنی است که این افزایش تنها محدود به ورق سرد فولادی نیست. بلکه مشمول ورق‌های نورد گرم و ورق‌های گالوانیزه نیز می‌شود. یک مرکز پیش‌بینی اعلام کرد که در واقع این اعتقاد وجود دارد که مصرف در این کشور بالاست و این موارد می‌توانند حمایت‌کننده روند صعودی قیمت‌ها باشند.

همزمان عده دیگری از فعالان بازار اعتقاد دارند، این تقویت موقعیت امکان‌پذیر نیست؛ چرا که وجود سهم قابل توجهی از ورق‌های فولادی نورد سرد از سوی بازار وارداتی، جلوی این رشد قیمت را می‌گیرد. یک منبع آگاه در بازار اعلام کرد، واحدهای ایتالیایی اکنون قبل از کریسمس تحت فشار قرار دارند؛ اما بدون شک تلاش خود را برای واردات سهم قابل توجهی از محصولات فولادی به بازار آلمان می‌کنند و همین موضوع موجبات رشد قیمت خواهد شد.

عناوین برگزیده