تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۷۸۳۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اندونزی به صادرکننده بلامنازع بوکسیت به چین تبدیل می‌شود

می متالز - با کاهش یافتن قیمت مبادلات دریایی بوکسیت در بسیاری از بازارهای جهانی، انتظار می‌رود بر حجم واردات بوکسیت چین در بلندمدت افزوده شود. در عین حال با تعدیل سخت‌گیری‌های قانونی برای صادرات مواد خام، همچون بوکسیت، از اندونزی، در کنار هزینه‌های تولید پایین در این کشور، انتظار می‌رود اندونزی به مهم‌ترین صادرکننده بوکسیت به چین تبدیل شود.
اندونزی به صادرکننده بلامنازع بوکسیت به چین تبدیل می‌شود

به گزارش می متالز، چین در حالی که حدود 57 درصد کل آلومینیوم اولیه جهان را تولید می‌کند، ولی به‌دلیل منابع نه‌چندان مرغوب معدنی از بوکسیت و آلومینیوم، تنها سهم 22 درصدی از کل تولید بوکسیت جهان را در اختیار دارد. بنابراین به‌واسطه تقاضای فراوان آلومینا و آلومینیوم در چین، در سال‌های گذشته تولید بوکسیت این کشور با رشد قابل توجهی همراه بوده است. رشد به طوری که این رشد بین سال‌های 2012 تا 2016، رقم قابل توجه 7.5 درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به تحلیل بازار توسط مؤسسه تحقیقاتی بی.ام.آی که روز 15 نوامبر منتشر شد، انتظار می‌رود حجم تولید بوکسیت چین تا سال 2026 تا مقدار 76.02 میلیون تن افزایش یابد؛ بدین ترتیب می‌توان گفت که تولید بوکسیت چین بین سال‌های 2018 تا 2026 سالانه حدود 1.6 درصد رشد خواهد داشت.

در حالی که در هفته‌های گذشته، به‌دلیل افت تولید شرکت بوکسیت گینه (Compagnie des Bauxites de Guinée) و شرکت معدن‌کاری ریوی شمالی (Mineração Rio do Norte)، قیمت فوب بوکسیت در بنادر گینه و برزیل به‌ترتیب تا مقادیر 38 و 37.5 دلار به‌ازای هر تن خشک افزایش یافته بود، ولی معتدل شدن قوانین سخت‌گیرانه منع صادرات بوکسیت از اندونزی، تا حدی از شدت این افزایش کاست؛ چرا که اندونزی به‌دلیل نزدیکی به چین که یکی از مهم‌ترین بازارهای مصرف بوکسیت در جهان به‌شمار می‌رود، در حال حاضر با صادرات بوکسیت به چین، می‌تواند نقش پررنگ‌تری در مقایسه با سایر تولیدکنندگان بوکسیت در بازارهای بین‌المللی ایفا کند. اگرچه در این منطقه، رقبای بزرگی نیز همچون استرالیا و مالزی وجود دارند، ولی پایین بودن هزینه‌های تولید در اندونزی سبب شده تا همچنان این کشور تعیین‌کننده اصلی قیمت بوکسیت در منطقه باشد. نمودار 1، روند تغییرات قیمت فوب بوکسیت را در گینه و برزیل نشان می‌دهد.

همان‌طور که اشاره شد، انتظار می‌رود که در سال‌های پیش رو به دلیل منابع معدنی نامرغوب چین و قوانین سخت گیرانه این کشور در حفاظت ار محیط زیست(در حال حاضر در حال اجراست) رشد تولید بوکسیت این کشور کاسته شود . از همین رو انتظار می‌رود که تأمین تقاضای بوکسیت چین از محل واردات در بلندمدت افزایش یابد. چین در 3 ماهه سوم سال جاری (از ماه جولای تا سپتامبر) حدود 19.21 میلیون تن واردات بوکسیت داشت که نسبت به دوره مشابه از سال گذشته، 53 درصد افزایش داشت. این در حالی بود که پس از یک دوره تقریبا 3 ساله از غیبت اندونزی در بازار بوکسیت چین (به‌واسطه قوانین منع صادرات مواد خام در اندونزی) اولین محموله بوکسیت از اندونزی به چین (به‌طور قانونی) در ماه جولای منتقل شد که بالغ بر 437 هزار تن بود. بدین ترتیب احتمال می‌رود که اندونزی در سال‌های پیش رو، تبدیل به مهم‌ترین صادرکننده بوکسیت به چین بشود.

عناوین برگزیده