تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۷۸۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت آلومینیوم به زیر سطوح تکنیکال سقوط کرد

می متالز - قیمت آلومینیوم طی روزهای گذشته، متأثر از عوامل بنیادین در عرضه و تقاضا، به زیر سطح حمایتی 2،070 دلار بر هر تن سقوط کرد. برآورده نشدن انتظارات از برنامه‌های کاهش ظرفیت آلومینیوم چین در کنار کند شدن سرعت رشد اقتصادی این کشور، از مهم‌ترین عوامل افت قیمت آلومینیوم بوده‌اند.
قیمت آلومینیوم به زیر سطوح تکنیکال سقوط کرد

به گزارش می متالز، قیمت آلومینیوم در هفته‌های اخیر به‌گونه‌ای با افت در بورس فلزات لندن همراه شده است که در هفته گذشته به سطح 2 هزار و 62 دلار به‌ازای هر تن رسید که از 15 آگوست کمترین مقدار بود. در همین حین طی هفته‌های گذشته ، اختلاف قیمت معاملات نقدی با 3 ماهه در این بازار کاهش یافته است که عمدتا ناشی از برآورده نشدن انتظارات از کاهش ظرفیت آلومینیوم در چین، خصوصا بزرگترین تولیدکننده آن یعنی شرکت هونگ‌چیائو در کنار کاهش رشد تقاضا بوده است. این شرکت در مجموع حدود 2.57 میلیون تن از ظرفیت تولید خود را طی فصل زمستان به حالت تعلیق درآورد که حدود 400 هزار تن آن از ظرفیتی قدیمی بود که بلااستفاده باقی مانده بود.

هر چند که طی ماه‌های گذشته بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید آلومینیوم چین (یا به‌طور دائم یا به صورت موقت) از رده خارج شد، اما همچنان عرضه آلومینیوم در بازار به مقداری کافی بود تا پاسخگوی تقاضا باشد. این امر در کنار نتایج اقتصادی چین که حاکی از کاهش رشد اقتصادی آن است، سبب شد بازار بیشتر از آن‌چه انتظار می‌رفت در تعادل عرضه و تقاضا به سر ‌برد و احتمال مواجهه با کسری عرضه در بازار در ماه‌های پیش رو به‌شدت افت پیدا کرد.

آمارهای تولید آلومینیوم چین در چند ماه گذشته، روند نزولی را به‌طور متوالی نشان می‌دهد؛ به‌طوری که در ماه اکتبر تولید آلومینیوم چین 2.55 میلیون تن بود که نسبت به رقم 2.61 میلیون تنی در ماه سپتامبر، افت 2.3 درصدی داشت. این در حالی است که انتظار می‌رود که حجم تولید آلومینیوم چین که حدود نیمی از تولید جهانی آن را در اختیار دارد، تا پایان سال، به حدود 60 میلیون تن برسد که این میزان بیش از نیمی از تقاضای کل جهانی این فلز سبک است. علاوه بر آن، افت رشد اقتصادی چین در شاخص‌های تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت در ماه اکتبر، نشان از کند شدن سرعت رشد اقتصادی در چین دارد.

در حالی چین بازیگر اصلی قیمت آلومینیوم در سطح جهان است که در ماه‌های اخیر، موجودی انبارهای بازار بورس آتی شانگهای چین روندی صعودی را طی کرده است که می‌تواند حاکی از افت تقاضا در این بازار باشد. براساس گزارش‌های محلی از موجودی این انبارها، تنها طی هفته پیش، بیش از 24 هزار تن به موجودی این انبارها افزوده شد تا موجودی انبارهای بورس آتی شانگهای به بیش از 691 هزار تن برسد. این در حالی است که در دسامبر سال گذشته، این میزان از موجودی انبارها، تنها در حدود 72 هزار تن بود.

آنالیز تکنیکال قیمت آلومینیوم با میانگین متحرک 21 روزه و همچنین 55 روزه، سطح مقاومتی 2،135 دلار بر هر تن را نشان می‌دهد. در عین حال، سطح حمایتی حاصله در این آنالیز، با میانگین متحرک 100 روزه، مقدار 2،070 دلار به‌ازای هر تن را بدست می‌دهد. این در حالی است که در روزهای گذشته، قیمت هر تن آلومینیوم ناشی از تقابل عوامل بنیادین عنوان شده، به زیر سطح حمایتی تکنیکال سقوط کرد. نمودار 1، روند تغییرات قیمت نقدی آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن به‌همراه سطوح حمایتی و مقاومتی بدست آمده از تحلیل تکنیکی را نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده