تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۷۸۴۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افت قیمت آلومینا در بازارهای جهانی ادامه خواهد یافت

می متالز - قیمت آلومینا در بسیاری از بازارهای جهانی در هفته گذشته، به‌واسطه کاهش نرخ تقاضا و افت قیمت آلومینیوم تحت فشار قرار گرفت و با کاهش همراه شد. این در حالی است که با نزدیک شدن به پایان سال میلادی که تولیدکنندگان درصدد فروش تمامی ذخیره انبارهای خود هستند، به این افت قیمتی نیز دامن زدند.
افت قیمت آلومینا در بازارهای جهانی ادامه خواهد یافت

به گزارش می متالز، قیمت فوب آلومینا در بنادر استرالیا در هفته گذشته، حدود 459 دلار به‌ازای هر تن برآورد شد که نسبت به هفته پیش از آن، کاهش حدود 10دلاری در هر تن داشت. حتی بنا به یکی از گزارش‌های متال بولتن، در ناحیه غرب استرالیا معامله‌ای از آلومینا با ارزشی حدود 21 دلار به‌ازای هر تن آلومینا، کمتر از رنج هفته نیز صورت گرفت. برخی این کاهش قیمت را در درجه اول، مربوط به روند نزولی قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن دانسته‌اند؛ در هفته گذشته با مشخص شدن اثر ناچیز برنامه‌های کاهش ظرفیت آلومینیوم چین، قیمت آلومینیوم روند نزولی به خود گرفت که همچنان نیز ادامه دارد. برنامه‌های کاهش ظرفیت چین در حالی سبب صعود قیمت آلومینیوم در ماه‌های گذشته شده بود که انتظار می‌رفت تا پایان سال، بازار آلومینیوم با کسری عرضه مواجه شود، اما کاسته شدن رشد تقاضا در چین که بیش از نیمی از آلومیینوم جهان را مصرف می‌کند، باعث شد تا از اثری که برای برنامه‌های کاهش ظرفیت چین در بازار فرض شده بود، کاسته شود. این امر منتج به افت قیمت آلومینیوم شد؛ به‌طوری که قیمت 3 ماهه آلومینیوم که در اوایل ماه نوامبر 2،197 دلار به‌ازای هر تن بود، به 2،080 دلار به‌ازای هر تن افت پیدا کند.

علاوه بر تأثیرپذیری از قیمت آلومینیوم، کاهش ظرفیت‌های آلومینیوم در فصل زمستان که افت تقاضای آلومینا را به‌همراه دارد از دیگر عوامل افت قیمت این ماده بوده است. اگر چه در این بین از ظرفیت آلومینای چین نیز کاسته خواهد شد، ولی چون در حال حاضر اطلاعات درست و قابل اعتمادی از مقدار ظرفیت آلومینایی که از رده خارج خواهد شد، در دسترس نیست، این عامل آنطور که باید تقویت‌کننده قیمت آلومینا عمل نمی‌کند. از طرف دیگر، با نزدیک شدن به پایان سال، بسیاری از خریداران آلومینا، انبارهای خود را از این ماده پر کرده و این امر موجب کاهش بیشتر تقاضای آن می‌شود.

علاوه بر بنادر استرالیا، آلومینا در بنادر برزیل نیز، به‌عنوان یکی دیگر از بازارهای مهم عرضه آلومینا در سطح جهان، با افت قیمت همراه بوده است؛ به این صورت که طی هفته گذشته اختلاف قیمت فوب آلومینا در بنادر برزیل با قیمت فوب استرالیا تا 5.84 دلار به‌ازای هر تن افت پیدا کرد. این میزان از اختلاف قیمتی فوب آلومینا در 2 بازار مذکور، در هفته پیش از آن، رقم 6.06 دلار به‌ازای هر تن را نشان می‌دهد.

نمودار 1، روند تغییرات قیمت فوب آلومینا در بنادر استرالیا را طی 4 ماه گذشته نشان می‌دهد. همان طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، قیمت آلومینا طی ماه‌های آگوست و سپتامبر روند صعودی به‌خود گرفت؛ به طوری که طی این 2 ماه قیمت فوب هر تن آلومینا در استرالیا 45 درصد افزایش داشت. ولی پس از آن در اواخر ماه اکتبر در مسیر نزولی قرار گرفته است و انتظار می‌رود که همچنان ادامه یابد.

عناوین برگزیده