تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۶۹۴
کد خبر: ۷۸۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش سهم قراضه‌های آلومینیوم، به کام آمریکا خواهد بود

می متالز - روسیه و هند که از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان آلومینیوم محسوب می‌شوند، در میان‌مدت با افزایش تقاضای آلومینیوم مواجه خواهند شد. بخش قابل توجهی از این تقاضا، از منابع ثانویه آلومینیوم و از طریق واردات تأمین می‌شود. انتظار می‌رود که این عوامل سبب افزایش یافتن قیمت قراضه‌های آلومینیومی در میان‌مدت شود.
افزایش سهم قراضه‌های آلومینیوم، به کام آمریکا خواهد بود

به گزارش می متالز، با افزایش یافتن قیمت آلومینیوم در سال جاری و در عین حال بالا رفتن سطح تقاضا برای مصرف آلومینیوم، بازار منابع ثانویه این فلز سبک، روز‌ به روز داغ‌تر از گذشته می‌شود. در این بین روسیه که یکی از مصرف‌کنندگان مهم آلومینیوم به‌شمار می‌رود در صدد تأمین قراضه‌های آلومینیومی از طریق واردات از ایالات متحده است. این در حالی است که چنین معاملاتی در تاریخ بازار آلومینیوم بین این 2 کشور، بی سابقه بوده است.

علاوه بر روسیه، هند نیز به‌عنوان یکی دیگر از مصرف‌کنندگان مهم آلومینیوم، با رشد تقاضای قابل توجهی مواجه خواهد شد. برنامه‌های افزایش تولید خودرو در این کشور، با سهم تقریبا 80 درصدی در رشد تقاضای آلومینیوم، مهم‌ترین عامل رشد تقاضای آلومینیوم محسوب می‌شود. این کشور سالانه حدود 800 هزار تن قراضه آلومینیومی وارد می‌کند که با توجه به حجم بازار 1.2 میلیون تنی، می‌توان گفت که سهمی معادل 67 درصدی از کل بازار این کشور را شامل می‌شود. همین امر سبب شده تا هند به سمت سرمایه‌گذاری برای جمع‌آوری و بازیافت قراضه‌های آلومینیومی در بازار داخل سوق پیدا کند؛ چرا که انتظار می‌رود به‌زودی حجم تولید خودرو در این کشور به 2 برابر میزان فعلی برسد و این امر مستلزم مصرف قابل توجهی از آلومینیوم خواهد بود. از این رو هند درصدد است تا وابستگی خود برای تأمین قراضه‌های آلومینیوم از محل واردات را بکاهد.

در عین حال، ایالات متحده در سال‌های گذشته، از بزرگترین صادرکنندگان قراضه‌های آلومینیومی محسوب می‌شده است که تقریبا حجمی برابر با 800 هزار تن را در 2 سال گذشته روانه بازار چین کرده است. همزمان بیش از 60 هزار تن از بازار وارداتی قراضه‌های آلومینیومی هند نیز در اختیار این کشور بوده است.

نمودار 1، سهم مهم‌ترین کشورها در واردات قراضه‌های آلومینیومی از ایالات متحده را در سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، چین با سهم 53 درصدی، بزرگترین واردکننده قراضه‌های آلومینیومی از ایالات متحده محسوب می‌شود. در این بین هند که در سال گذشته، سهم تقریبا 5 درصدی از بازار صادراتی قراضه آمریکا را در اختیار داشت، انتظار می‌رود که در سال آتی سهم خود از این بازار را افزایش دهد. گفتنی است که روسیه نیز در سال گذشته تنها حدود 2.2 هزار تن قراضه آلومینیومی از ایالات متحده وارد کرد که سهمی کمتر از 0.2 درصد از کل بازار صادراتی آمریکا بود.

بنا به مطالب گفته شده و بازارهای رو به رشد قراضه‌های آلومینیومی در سایر کشورهای آسیایی به غیر از چین، انتظار می‌رود که بر قیمت این مواد افزوده شود؛ کما اینکه در سال گذشته قیمت هر تن قراضه‌های آلومینیومی از جنس آلیاژهای A-380.1 در بازار ایالات متحده که در رنج بین 0.82 تا 0.83 دلار بود، در سال جاری تا رنج بین 0.96 تا 0.98 دلار افزایش یافته است.

عناوین برگزیده