تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۲
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۷۸۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

رکود حاکم بر صنعت خودرو، از رونق ورق گالوانیزه کاست

می متالز - قیمت ورق‌های گالوانیزه فولادی در اوایل سال 2017، در مسیر رشد بود، اما این رشد مدت زیادی تداوم نداشت و قیمت‌ها کاهش یافتند. البته این روند نزولی نیز مستمر نبود و در ادامه نوسانات متعددی به‌وجود آمد. حال در آستانه سال جدید میلادی، پیش‌بینی بازار این محصولات پر رونق به‌نظر می‌رسد.
رکود حاکم بر صنعت خودرو، از رونق ورق گالوانیزه کاست

به گزارش می متالز، نیروهای محرک برای قیمت ورق‌های فولادی گالوانیزه عبارتند از: ظرفیت تولید چین، واردات ایالات متحده، میزان تولید در ایالات متحده، قیمت نفت و شاخص ارزش دلار.

صنعت خودرو را باید یکی از مصرف‌کنندگان اصلی برای ورق‌های گالوانیزه دانست. این صنعت در ایالات متحده از آغاز سال جاری در روندی نزولی قرار گرفت و این افت تقاضای خرید، برخلاف انتظارات حاکم پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بود؛ چرا که گمان می‌رفت با انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا و با توجه به شعارهای وی، صنعت خودرو در این کشور بهبود یابد اما این انتظارها آن طور که باید محقق نشدند. بنا به آمار رسمی منتشر شده، سرعت تقاضا برای خرید وسایل نقلیه سبک در ماه ژوئن حدود 16.8 میلیون دستگاه کاهش یافت. این درحالی است که میزان درخواست در زمان مشابه سال 2016، حدود 17.8 میلیون دستگاه بود.

چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولادهای مقاوم به خوردگی در سرتاسر دنیا است. اما تولیدات این کشور از سوی بسیاری از دیگر کشورها مشمول تعرفه می‌شود. این دست اقدامات ضد دامپینگ با هدف حمایت از صنعت فولاد در کشورهای واردکننده انجام می‌گیرد. برهمین اساس ، چین برای فرار از این تعرفه‌ها، سهمی از فولاد خود را برای انجام عملیات تکمیلی و تولید ورق‌های گالوانیزه مقاوم به خوردگی به ویتنام صادر می‌کند. در همین راستا، ایالات متحده نیز پرونده تازه‌ای را علیه این کشور تحت عنوان دامپینگ در اکتبر سال جاری مطرح کرد که رسیدگی به آن همچنان ادامه دارد. در همین حین نیز، اتحادیه اروپا، تعرفه 28.5 درصدی را بر روی محصولات فولادی مقاوم به خوردگی تولید شده در چین اعمال کرد؛ چرا که واردات این نوع فولاد به اتحادیه اروپا در سال جاری با رشد همراه بود.

در حال حاضر مباحثی چون میزان رشد در صنعت فولاد، زیر ذره‌بین تحلیلگران قرار دارد و بررسی فعالان بازار حکایت از آن دارد که بازار فولاد در اروپا و در طولانی مدت با رکود مواجه خواهد شد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که بازار فولاد در اروپا در سال جاری با رشد همراه بوده است. این رشد برای سال آینده نیز تداوم دارد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که از میزان رشد یاد شده، کاسته می‌شود. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که صنعت فولاد در سال جاری با رشد 2.4 درصدی همراه است؛ درحالی که این رشد در سال 2018 به یک درصد کاهش می‌یابد.

نمودار 1 میزان حداقل، حداکثر و میانگین قیمت ورق‌های گالوانیزه فولادی را در سال 2018، نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار پیداست، حداقل قیمت در سال آتی حدود 685 دلار، حداکثر قیمت نیز 885 دلار و قیمت متوسط برای این محصول 820 دلار به‌ازای هر تن ذکر شده است.

عناوین برگزیده