تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۷۸۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت بیلت فولادی در تانگشان چین، مجددا افزایش یافت

می متالز - در نوامبر سال جاری، قیمت بیلت فولاد در منطقه تانگشان افزایش یافت . این رشد قیمت را باید ناشی از اعلام طرح کاهش تولید محصول یاد شده در منطقه کیانان دانست. براساس این طرح 34 کوره بلند باید متوقف شوندکه درنتیجه اجرایی شدن طرح یاد شده، تولید بیش از 5 میلیون تن فولاد متوقف می‌شود.
قیمت بیلت فولادی در تانگشان چین، مجددا افزایش یافت

به گزارش می متالز، در روز دوشنبه گذشته قیمت بیلت فولاد در بازار فولاد تانگشان افزایش یافت. این بازار معیاری برای رشد قیمت در کل بازار چین به‌شمار می‌رود. علت اصلی افزایش قیمت یاد شده را باید اعلام طرح دقیق کاهش تولید در منطقه کیانان (Qian'an) تانگشان، دانست. دولت محلی در این منطقه به واحدهای فولادسازی دستور داده تا 34 کوره بلند را در این منطقه، متوقف کنند. با اجرای این دستورالعمل، سطحی از ظرفیت بهره‌برداری واحدهای این منطقه بسته می‌شود. این کاهش در محدوده 16.5 درصد تا 78.6 درصد برآورد می‌شود. این طرح در طول 15 نوامبر تا 31 مارس سال 2017 لازم‌الاجراست. درنتیجه آن نیز، انتظار می‌رود که 5.25 میلیون تن از ظرفیت تولید محصول یاد شده کاسته شود.

بیشترین کاهش میزان بهره‌برداری از تولید مربوط به کارخانه فولاد یانشان خواهد بود. در این واحد از مجموع 7 کوره بلند، فعالیت 5 کوره متوقف می‌شود. 2 کوره دیگر نیز برای یک دوره 12 روزه از 15 نوامبر تعلیق می‌شوند. باید خاطرنشان ساخت که عمده فعالیت این واحد به تولید فولاد تخت متمرکز است.

پس از کارخانه فولاد یانشان، بیشترین کاهش به واحد فولادی تانگشان ژیندا (Tangshan Xinda) تعلق می‌گیرد؛ چرا که با اجرای طرح یاد شده، این واحد موظف است تا از میان، 5 کوره بلند خود، 4 تای آن‌ها را متوقف کند. درنتیجه این امر، میزان کل بهره‌برداری آن حدود 1.1 میلیون تن یا 78.6 درصد کاهش می‌یابد.

این در حالی است که در حال حاضر بازار چین با کمبود محصولات نیمه‌تمام فولادی مواجه است و انتظار می‌رود که به‌زودی با کاهش بیشتر روبه‌رو شود. کارشناسان بازار اذعان داشتند که در روز جمعه میانگین میزان بهره‌برداری به 70.17 درصد کاهش یافت. این رقم کمترین میزان بهره‌برداری در طول 5 سال اخیر بوده است.

نمودار 1 میزان کاهش تولید در واحدهای فولادی منطقه کیانان در تانگشان را نشان می‌دهد. بیشترین افت تولید مربوط به واحد شرکت فولاد یانشان خواهد بود. این واحد 1.24 میلیون تن از ظرفیت تولید را متوقف می‌کند که به منزله کاهش 48.3 درصدی خواهد بود. فولاد ژیندا نیز با اجرای طرح‌های یاد شده افت 1.1 میلیون تنی خواهد داشت که به منزله کاهش 78.6 درصدی در افت تولید این واحد خواهد بود. فولاد سونگتینگ (Songting) موظف به کاهش حدود 781 هزار تن از ظرفیت تولید خود است که معادل 77.7 درصد از کل ظرفیت تولید خواهد بود. شرکت فولاد کیانان رونگشن (Qian’an Rongshen) نیز موظف به تعطیلی بیش از 722 هزار تن از ظرفیت تولید فولاد خود است که معادل 76.3 درصد ظرفیت آن است. واحد فولادسازی شرکت جیوجیانگ (Jiujiang) نیز با کاهش بیش از 678 هزار تنی ظرفیت تولید، بیش از 29 درصد تولید خود را می‌کاهد. واحد فولادی شوگانگ کیانان (Shougang Qian’an) نیز حدود 400 هزار تن از ظرفیت خود را باید متوقف کند که معادل 16.5 درصد ظرفیت این واحد است. شرکت فولاد کیانان ژایی (Qian’an Zhayi) نیز موظف به حذف 75 درصد تولید خود یعنی بیش از 300 هزار تن آن است. در نتیجه در مجموع حدود 5.25 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد در این منطقه کاسته می‌شود.

عناوین برگزیده