تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۲
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۷۸۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مازاد عرضه گریبان‌گیر بازار مس کشور شده است

می متالز - طی چند ماه ابتدای سال جاری بازار مس کشور با روندی عجیب و غیر قابل پیش‌بینی مواجه شده بود که تا به امروز سابقه نداشت. این روند شامل فروش رفتن تمامی عرضه‌های مس در بورس کالا بود، به‌طوری که تمامی محصولات مس عرضه شده در بورس کالا شامل کاتد و مفتول، به فروش می‌رفت. اما چند صباحی است که این روند متوقف شده و باز هم شاهد مازاد عرضه کاتد و مفتول در بورس کالا هستیم.
مازاد عرضه گریبان‌گیر بازار مس کشور شده است

به گزارش می متالز، روندی که بازار مس کشور طی چند ماه گذشته طی کرد، در کشور سابقه نداشت و هیچ گاه این بازار با چنین روندی مواجه نشده بود. در بازار مس همواره عرضه مازاد بر تقاضا وجود داشت و عرضه‌کنندگان همواره با مازاد عرضه مواجه می‌شدند؛ به‌طوری که شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان بزرگ‎ترین عرضه‌کننده محصولات مسی در بورس کالا در هر سال با عدم معامله حدود 40 تا 50 هزار تن از محصولات خود شامل کاتد و مفتول مواجه می‌شد.

اما طی چند ماه ابتدای سال جاری تقریبا تمامی عرضه‌های مس تمامی شرکت‌های تولیدکننده به فروش رفت و این بازار سطح بی‌سابقه‌ای از تقاضا را تجربه کرد. ناگفته نماند که شرکت ملی مس سال گذشته اعلام کرده بود که به‌علت تغییر خطوط تولید خود از تکنولوژی ریورب به فلش، سطح عرضه خود را کاهش خواهد داد، اما برای جبران کسری عرضه، اقدام به واردات کاتد خواهد کرد که این اتفاقات نیز رخ داد. اکنون با بازگشت سطح عرضه به وضعیت سابق، یعنی افزایش عرضه محصولات، باز هم مازاد عرضه گریبان بازار مس را گرفته است.

در حقیقت معامله‌گران مس با این نگرانی که ممکن است سطح عرضه کاهش یابد، اغلب خریدهای خود را حتی پیش از موقع انجام دادند و به یک سطح اشباع رسیده‌اند؛ به‌طوری که اکنون بازار مس باز هم با کسری تقاضا مواجه شده است. حتی کاتد وارداتی و عرضه اضافی کاتد به‌عنوان کاتد 2 در بازار مشتری ندارد. ضمن اینکه مفتول که تا کمتر از یک ماه پیش به‌طور کامل مورد معامله قرار می‌گرفت حالا با کمبود مشتری مواجه شده است.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 20 تا 25 آبان، 4 هزار و 400 تن کاتد و مفتول مسی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن تنها 2 هزار و 500 تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 2 هزار و 300 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان 3 هزار و 200 تن انواع کاتد عرضه شد. کاتد معمول بازار به میزان یک هزار و 500 تن عرضه شد که حدود یک هزار و 700 تن تقاضا داشت و در نهایت تمامی عرضه به فروش رفت. کاتد وارداتی به میزان 740 تن عرضه شد که تقاضایی نداشت و معامله نشد. کاتد 2 نیز به میزان یک هزار تن عرضه شد که تنها 140 تن تقاضا داشت و به همین میزان نیز فروش رفت. در عین حال حدود یک هزار و 160 تن مفتول نیز در بازار عرضه شد که تقاضایی در حدود 660 تن داشت، اما در نهایت 620 تن مفتول مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

عناوین برگزیده