تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۷۸۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

با یافتن گلوگاه‌های بخش تصفیه، تولید نیکل افزایش پیدا کرد

می متالز - شرکت بی.اچ.پی که با تعطیل کردن یکی از معادن نیکل خود، در سال 2016 با کاهش 10 درصدی تولید مواجه شده بود، امسال، با افزودن یک دستگاه خردایش جدید و یافتن نقاط بحرانی کارخانه تصفیه نیکل، توانست با رشد 5 درصدی تولید نسبت به سال قبل، درآمدی معادل 952 میلیون دلار از این محل داشته باشد.
با یافتن گلوگاه‌های بخش تصفیه، تولید نیکل افزایش پیدا کرد

به گزارش می متالز، شرکت استرالیایی بی.اچ.پی به عنوان یکی از تولیدکنندگان مواد معدنی در جهان ، علاوه بر تولید سنگ آهن، زغال‌سنگ و مس، به تولید نیکل نیز می‌پردازد. حجم تولید نیکل این شرکت بزرگ در 3 سال مالی اخیر در نمودار 1 آورده شده است.

همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، تولید نیکل در سال گذشته نسبت به 2015، حدود 10 درصد افت داشت. علت این موضوع این است که از ابتدای سال مالی 2016، معدن نیکل کرو ماتاسو (Cerro Matoso) با ظرفیت تولید سالانه 33.7 هزار تن تعطیل شد. علت کاهش تولید سال 2016 نسبت به سال 2015 نیز حذف همین معدن کلمبیایی است که افزایش حجم تولید سایر معادن هم نتوانست کاملا آن را جبران کند. مطابق نمودار فوق، تولید این شرکت، در سال مالی 2017 نسبت به سال گذشته، حدود 5 درصد افزایش داشت و به تناژ 85 هزار تن نزدیک شد. علت رشد تولید نیکل در شرکت بی.اچ.پی را باید در منطقه معدنی وست‌نیکل (West Nickel) که تولید بخش نیکل این شرکت را در اختیار دارد، جستجو کرد. در ادامه پس از معرفی اجمالی این بخش، علل افزایش تولید نیز بررسی خواهند شد.

وست‌نیکل یک کارخانه عظیم پیوسته است که گستره فعالیت‌های تجاری آن از استخراج معدن تا صادرات نیکل را پوشش می‌دهد. تمامی عملیات‌های این منطقه معدنی، (اعم از استخراج از معادن، تولید کنسانتره و تصفیه) در ایالت استرالیای غربی انجام می‌شود. این بخش معدنی پیوسته، اغلب تولیدات نیکل خود را به صورت خشته (Briquette) به فروش می‌رساند. فرآیند تولید این بخش به این صورت است که سنگ سولفیدی نیکل با عیار پایین از کوه کیث (Mt Keith) که معدن روباز دارد، استخراج می‌شود. پس از خردایش و تغلیظ به صورت کنسانتره نیکل در می‌آید. سنگ معدن‌های پرعیار این شرکت، از معادن زیرزمینی کلیفس (Cliffs) و لینستر (Leinster) و معدن روباز راکی ریوارد (Rocky’s Reward) به‌دست می‌آید. سنگ معدن به‌دست آمده از این معادن، تحت تغلیظ قرار گرفته و به صورت کنسانتره درمی‌آید. در نهایت کنسانتره حاصله از کلیه معادن، تجمیع شده و وارد واحد ذوب کالگورلی (Kalgoorlie smelter) می‌شود تا توسط کوره فلش، مات نیکل تولید شود. سپس مات نیکل وارد واحد تصفیه نیکل‌وست شده که وینانا (Kwinana) نام دارد. پس از اتمام این مرحله، نیکل 99 درصد از طریق بندر فرمنتل (Fremantle) آماده صادرات به بازارهای جهانی است.

از جمله مهم‌ترین توسعه‌های انجام گرفته در این بخش، می‌توان به نصب و راه‌اندازی سومین دستگاه خردایش بی.اچ.پی اشاره کرد. علاوه بر این، سایر اقدامات کم‌هزینه‌ای که در راستای بهبود ظرفیت تولید کارخانه تصفیه وینانا انجام گرفت سبب شد تولید نیکل امسال نسبت به 2016، رشد 5 درصدی داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود که تولید نیکل در سال مالی آینده تغییر چندانی نسبت به امسال نداشته باشد. افزایش تولید امسال، به افزایش 16 درصدی درآمد شرکت از محل تولید نیکل انجامید به‌طوری که درآمد بی.اچ.پی با افزایش 133 میلیون دلاری نسبت به سال مالی 2016، به 952 میلیون دلار رسید.

عناوین برگزیده