تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۴
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۷۸۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

وضعیت کوتاه‌مدت به کام سرمایه‌گذاران بازار مس نخواهد بود

می متالز - بررسی بازار مس طی هفته گذشته نشان داد که آینده نامشخص بازار مس تا پایان سال جاری سبب شد تا قیمت مس در سیری نوسانی، به‌رغم افت 12 هزار و 500 تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، افت یک درصدی را تجربه کند. شایان ذکر است که انتشار داده‌های منفی اقتصادی در چین و ایالات متحده آمریکا به‌گونه‌ای بود که کاهش تقاضا در میان فعالان بازار، قدرت بیشتری یافته است. کاهش تعرفه ذوب و پالایش و اجماع گروه خرید واحدهای ذوب چینی نیز خبر از عدم وقوع کسری عرضه در بازار جهانی کنسانتره دارد. در نتیجه انتظار می‌رود که قیمت مس تا پایان سال جاری با افت همراه باشد.
وضعیت کوتاه‌مدت به کام سرمایه‌گذاران بازار مس نخواهد بود

به گزارش می متالز، روز دوشنبه گذشته برای بازار مس، چندان خوشایند نبود و قیمت فلز سرخ با وجود تداوم روند نزولی ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن، نزدیک به 0.4 درصد افت پیدا کرد. به گفته تحلیلگران، تقویت شاخص ارزش دلار نقش کلیدی در کاهش قیمت‌ها داشت. البته بازار مس در طول روز روندی افزایشی داشت، ولی در پایان روز با کاهش قیمت مواجه شد. انتشار خبر تیراندازی در معدن گراسبرگ، اگر چه منجر به بسته شدن موقت جاده منتهی به این معدن شد، اما در حقیقت نشان‌دهنده اوج‌گیری تنش‌ها در معدن مذکور بود. تشدید تنش‌ها در معدن گراسبرگ خبر مثبتی در بازار مس بود. شرکت مس پن پسیفیک قراردادهای عرضه کاتد مس را با کمترین پریمیوم‌های ثبت شده طی 14 سال اخیر به مشتریان چینی خود پیشنهاد داد که نشان‌دهنده عرضه کافی مس تصفیه شده در سال آتی است. طی روز دوشنبه، یک هزار و 875 تن از موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد و حجم ذخایر مس در این انبارها را به سطح 258 هزار تن رساند.

روز سه‌شنبه قیمت مس، به‌رغم افزایش سطح ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن به دلیل افت ارزش دلار، با افزایش 0.8 درصدی به بالای سطح 6 هزار و 800 دلار بر تن صعود کرد. از نگاه تحلیلگران دلیل مشخصی برای این صعود قیمتی بیان نشده است؛ با این حال، احتمال وقوع کسری عرضه در بازار جهانی مس تصفیه شده، مهمترین عاملی است که می‌تواند قیمت را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. همان‌طور که بیان شد، شاخص ارزش دلار طی روز سه‌شنبه با افت 0.71 درصدی به 93.72 واحد کاهش یافت. این امر، از جمله عوامل صعود قیمت مس محسوب می‌شود. در مقابل، قیمت نفت خام برنت، شاهد کاهش 0.29 درصدی بود که نهایتا هر بشکه آن با قیمت حدود 62.88 دلار معامله شد. طی روز سه‌شنبه، داده‌های اقتصادی چین نیز منتشر شد که تقریبا هم‌راستا با پیش‌بینی‌های صورت گرفته بود.

تولید صنعتی چین در ماه اکتبر، شاهد رشد 6.2 درصدی نسبت به مدت مشابه از سال گذشته بود که با پیش‌بینی 6.3 درصدی افت اندکی داشت. همچنین میزان سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت دوره 10 ماهه ژانویه تا اکتبر سال جاری نیز افزایش 7.3 درصدی را تجربه کرد که تقریبا همانند پیش‌بینی ارایه شده بود. شاخص خرده‌فروشی چین در ماه اکتبر، رشد 10 درصدی نسبت به مدت مشابه از سال 2016 داشت که کمتر از پیش‌بینی 10.5 درصد بود. طی روز سه‌شنبه، 525 تن به موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن افزوده شد و حجم ذخایر مس در این انبارها را به 258 هزار و 800 تن رساند. این در حالی بود که حجم حواله‌های باطل شده در این روز برابر با 9 هزار و 275 تن بود.

روز چهارشنبه، به‌رغم کاهش سطح ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن و با توجه به افزایش اندک شاخص ارزش دلار، قیمت مس شاهد افت 1.6 درصدی بود و مجددا به زیر سطح 6 هزار و 800 دلار بر تن نشست. گفتنی است که در طول روز، قیمت مس با رشد همراه بود اما در پایان روز، سطح 6 هزار و 700 دلار بر تن را در بورس به ثبت رساند. به نقل از مؤسسه SP Angel، فروش فلزات پایه از جمله مس، در پی اخبار حاکی از کاهش رشد اقتصاد چین، گسترده‌تر می‌شود. شاخص تولید صنعتی این کشور آسیایی در ماه اکتبر برابر با 6.2 درصد گزارش شد که نسبت به ماه پیش از آن، بیانگر افت است. علاوه بر شاخص تولید صنعتی مأیوس‌کننده ماه اکتبر در چین، شاخص سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت نیز در این ماه به 7.3 درصد افت پیدا کرد.

در طول روز، شاخص ارزش دلار سیر کاهشی داشت تا این که در پایان روز چهارشنبه، رشد 0.01 درصدی را برای خود ثبت کرد و به 93.73 واحد رسید. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن نیز، در این روز، افت 3 هزار و 350 تنی داشت که سطح ذخایر را به 255 هزار و 450 تن رساند. میزان حواله‌های ابطال شده برای روز چهارشنبه، برابر با 12 هزار و 850 تن بود که 12 هزار تن آن متعلق به انبارهای این بورس در بندر بوسان کره جنوبی بود.

طی روز پنج‌شنبه، قیمت مس نوسانات بسیاری را تجربه کرد، در ابتدای روز با افزایش قابل توجه به سطح 6 هزار و 800 دلار بر تن رسید، اما در میانه روز شاهد افت بود. نهایتا، قیمت مس در پایان روز، با رشد 0.7 درصدی، همراه بود. نوسانات شدید قیمت مس طی روز پنج‌شنبه را می‌توان به سردرگمی فعالان بازار از افت تقاضای چین و کسری احتمالی عرضه کاتد مس تا پایان سال جاری نسبت داد.

موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن، در این روز، نزدیک به 3 هزار و 900 تن کاهش یافت و به سطح 251 هزار و 550 تن رسید. شاخص ارزش دلار نیز، با افزایش 0.13 درصدی به 93.85 واحد رسید. طی روز پنجشنبه داده‌های اقتصادی ایالات متحده نیز منتشر شد. از این میزان، نرخ بیکاری هفتگی برابر با 249 هزار نفر بود که بالاتر از پیش‌بینی 235 هزار نفر قرار گرفت. شاخص قیمت واردات ماه اکتبر نیز طی افزایش 0.2 درصدی کمتر از رقم مورد انتظار 0.4 درصد بود. شاخص ساخت و تولید فدرال رزرو فیلادلفیا نیز برابر با 22.7 واحد بود.

در آخرین روز کاری هفته گذشته، با وجود افت ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن، قیمت مس کاهش 0.5 درصدی داشت. دلیل اصلی افت قیمت مس در این روز را می‌توان به داده‌های اقتصادی منفی چین و ایالات متحده آمریکا نسبت داد که حاکی از افت تقاضای فلزات پایه از جمله مس در فصل سرد سال است. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن، طی روز جمعه، افت 3 هزار و 850 تنی داشت و در سطح 247 هزار و 700 تن قرار گرفت.

شاخص ارزش دلار نیز طی روز جمعه، افت 0.26 درصدی داشت و به 93.61 واحد رسید که قادر به افزایش قیمت مس نبود. علاوه بر این، هر بشکه نفت خام برنت نیز با 1.86 درصد افزایش، با قیمت 62.5 دلار معامله شد. با وجود داده‌های اقتصادی مأیوس‌کننده ایالات متحده در روز پنج‌شنبه از نرخ بیکاری، قیمت وارداتی و شاخص ساخت و تولید، تعداد مجوزهای ساخت و ساز و تعداد آغاز به کارها، به ترتیب برابر با 1.3 میلیون مجوز و 1.29 میلیون آغاز به کار بود که بیشتر از پیش‌بینی تحلیلگران رقم خورد.

نمودار 1، نوسان قیمت نقدی و تغییرات موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را طی یک ماه اخیر به تصویر می‌کشد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، طی هفته‌ای که گذشت، قیمت مس، در حالی شاهد افت یک درصدی بود که نزدیک به 12 هزار و 500 تن از ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد. طی هفته گذشته، به استثنای روز سه‌شنبه، که بیش از 500 تن به موجودی انبارها افزوده شد، در باقی روزها، روند تغییرات ذخایر بورس فلزات لندن، نزولی بود. دلیل این امر، تشدید تنش‌های سیاسی میان کره شمالی و ایالات متحده آمریکا است که باعث شده بانک‌های کره جنوبی از تضمین مالی موجودی انبارهای این کشور خودداری کنند. از این رو، میزان حواله‌های باطل شده از مس طی ماه اکتبر، به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

طی ماه‌های پایانی سال میلادی جاری، انتظار می‌رود که تقابل 2 عامل کاهش تقاضای چین و کشورهای آسیایی و کسری عرضه به‌گونه‌ای باشد که قیمت همچنان در افت و خیزهای اندک خود باقی بماند. کاهش تقاضای مس تصفیه شده در چین از یک سو و افزایش ظرفیت ذوب و پالایش از سوی دیگر، بازار جهانی مس را تحت الشعاع قرار داده است. این امر تاکنون به‌گونه‌ای پیش رفته که تیم خرید واحدهای ذوب مس در چین پس از گردهمایی لندن، جلسه‌ای داخلی در شانگهای برگزار کردند و مدعی شدند که بازار جهانی کنسانتره مس تا پایان سال جاری، شاهد هیچگونه کسری عرضه نخواهد بود.

شاخص تعرفه ذوب و پالایش کنسانتره مس مؤسسه متال بولتن هم خبر از افت 3.7 درصدی طی 2 هفته نخست ماه نوامبر می‌دهد. بر اساس گزارش این مؤسسه، تعرفه‌های ذوب و پالایش در نیمه نخست ماه نوامبر برابر با 85.9 دلار بر تن و 8.59 سنت بر پوند بود. گفتنی است که در ابتدای هفته، خبر عرضه کاتد مس توسط شرکت مس پن پسیفیک نشان از عرضه کافی مس تصفیه شده در بازار سال آتی داشت.

عناوین برگزیده