تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۷۸۶۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودروهای برقی، بازار جهانی حمل و نقل را قبضه می‌کنند

می متالز - ارزیابی بازار خودروهای برقی در جهان حاکی از آن است که فروش این خودروها (شامل برقی باتری‌دار و هیبریدی قابل اتصال به شارژر) طی 9 ماهه نخست سال 2017 نسبت به دوره مشابه از سال 2016 و 2015، به ترتیب شاهد رشد 46 و 124 درصدی بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در فصل چهارم از سال میلادی جاری، میزان فروش جهانی خودروهای برقی، با افزایش بیشتری همراه باشد.
خودروهای برقی، بازار جهانی حمل و نقل را قبضه می‌کنند

به گزارش می متالز، فروش جهانی خودروهای برقی تا سپتامبر سال 2017، بیش از 764 هزار دستگاه بود. این رقم در مقایسه با دوره مشابه از سال 2016، رشد 46 درصدی را نشان می‌کند. این آمار شامل تمامی خودروهای باتری‌دار و قابل اتصال به شارژر، خودروهای برقی سبک در ایالات متحده آمریکا و کانادا و همچنین کلیه خودروهای تجاری سبک در اروپا می‌شود. در 3 ماهه سوم سال میلادی جاری، 66 درصد از فروش کل خودروهای برقی، متعلق به خودروهای فقط برقی (باتری‌دار) بود و 34 درصد دیگر به خودروهای هیبریدی قابل اتصال به شارژر، اختصاص می‌یافت. گفتنی است که با رشد بازار خودروهای برقی در چین، سهم تمامی خودروهای برقی رو به افزایش بوده است.

نرخ رشد فروش خودروهای برقی در فصل سوم از سال جاری، بیش از همه تحت تأثیر رشد سریع بازار چین و پس از آن ایالات متحده و اروپا بود. در ژاپن، خودروی هیبریدی قابل اتصال به شارژر تویوتا پریوس، پرفروش‌ترین خودرو انتخاب شد و باعث رشد قابل توجه بازار در این کشور بود. سپتامبر؛ طلایه‌دار فروش خودروهای برقی در سال جاری بود، چرا که رقم ثبت شده در این ماه به 122 هزار و 800 دستگاه می‌رسد. این رقم درمقایسه با بهترین میزان فروش طی کل دوره‌ها (یعنی دسامبر سال 2016 معادل 102 هزار و 800 دستگاه) رشد 19 درصدی داشت.

با بررسی پیش‌بینی فروش خودروهای برقی در فصل چهارم از سال جاری، انتظار می‌رود که رشد فروش همه انواع خودروهای برقی در بازارهای اصلی و به ویژه در ایالات متحده آمریکا (با توجه به توسعه مدل 3 تسلا و نزدیک شدن به پایان سال)، با افزایش قابل توجهی همراه باشد. نمودار 1، آمار فروش جهانی خودروهای برقی را برای کل سال 2017 به تفکیک هر ماه به تصویر می‌کشد. در این نمودار، همچنین میزان فروش ماهانه خودروهای برقی با مدت مشابه از سال‌های 2016 و 2015 نیز مورد مقایسه قرار می‌گیرد. پیش‌بینی فروش ماهانه فصل چهارم سال جاری نیز در نمودار 1، قابل مشاهده است.

اگرچه بازار خودروهای برقی در سطح جهانی، در حال حاضر، در دست کشورهای انگشت‌شماری از قبیل چین، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی است، با این وجود، فروش خودروهای برقی، رشد قابل توجه و البته سالمی را نشان می‌دهد. طی 2 سال گذشته، همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، روند افزایش فروش جهانی خودروهای برقی برای 9 ماهه نخست سال 2016، حدود 54 درصد نسبت به دوره مشابه از سال 2015 بود و این رقم برای سال 2017 نسبت به 2015، به 124 درصد رسید. از آن رو که حدود 28 درصد از میزان آلایندگی کره زمین در دستان صنعت حمل و نقل جهانی است، انتظار می‌رود که با افزایش تولید و فروش خودروهای برقی، زمین باز هم بتواند نفس تازه‌ای بکشد.

با رونق بازار خودروهای برقی، بازار مصرف فلزات پایه از قبیل مس نیز افزایش چشمگیری می‌یابد. با توجه به گزارش‌های ارزیابی انجمن بین‌المللی مس، ساخت هر خودروهای هیبریدی، حدود 2 برابر و هر خودروی برقی حدودا 3 تا 6 برابر خودروهای احتراق داخلی، به مس نیاز دارد. علاوه بر این، ساخت زیرساخت‌های شارژر مورد نیاز برای این خودروها نیز، از جمله عوامل افزایش تقاضای مس محسوب می‌شود. رونق بازار خودروهای برقی در سطح جهان، سبب خواهد شد تا از شکاف قیمتی میان این خودروها با خودروهای رایج کاسته شود و روند جایگزینی خودروهای برقی، با سرعت بیشتری انجام پذیرد.

عناوین برگزیده