تاریخ: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۴۵۷
کد خبر: ۷۸۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برای تعیین تکلیف کارخانه سیمان خرم آباد تصمیم‌گیری می‌شود

می متالز - کارخانه سیمان خرم‌آباد یکی از پروژه‌های ناکام لرستان است که پس از گذشت ۱۲ سال هنوز به سرانجام نرسیده است.
برای تعیین تکلیف کارخانه سیمان خرم آباد تصمیم‌گیری می‌شود

به گزارش می متالز، کارخانه سیمان خرم‌آباد یکی از پروژه‌هایی است که سال ۸۴ در دور اول سفر هیئت دولت به لرستان تصویب شد.

این کارخانه در همان ابتدا اقدام به فروش سهام خود کرد، به‌گونه‌ای که امروز بیش از ۴۶ هزار سهامدار دارد اما پس از گذشت ۱۲ سال هنوز در حالتی نیمه راکد مانده و پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است.

سیمان خرم‌آباد در ابتدای احداث با مشکلاتی مواجه شد به‌طوری‌که مقررشده بود که عملیات اجرایی این کارخانه ظرف مدت سه سال پایان یابد تا برای افراد زیادی ایجاد اشتغال کند اما در همان ابتدا دچار مشکلاتی شد و نه‌تنها در راستای ایجاد اشتغال در لرستان گامی برنداشته شد، بلکه سبب بلاتکلیفی سهامداران آن نیز شد.

امروز که سال‌های زیادی از وعده احداث این کارخانه و اشتغال جوانان گذشته است، به نظر می‌رسد تعیین تکلیف این پروژه به یک کار خیلی سخت تبدیل‌شده و مسئولان نیز هیچ اقدامی برای برداشتن موانع آن انجام نداده‌اند.

 

ضعف مالی سرمایه‌گذار سیمان سبب مشکلات شد

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در رابطه با این کارخانه اظهار داشت: شرایط لازم برای برطرف شدن مشکلات این کارخانه فراهم‌شده و این در حالی است که سرمایه‌گذار این طرح نیز باید در راستای رفع مشکلات موجود اقدام کند.

وی بیان کرد: مقررشده بود که سرمایه‌گذار این کارخانه مبلغی را به‌عنوان سرمایه شرکت در بانک قرار دهد تا بانک نیز چند برابر این مبلغ برای این شرکت سرمایه‌گذاری کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: متأسفانه سرمایه‌گذار این طرح به علت ضعف مالی که دارد این کار را انجام نداد و لازم است سرمایه‌گذار نسبت به رفع مشکلات مالی خود اقدام کرده و سرمایه خود را افزایش دهد تا بتوان مشکلاتی که با بانک دارد را حل کنیم.

 

سرمایه‌گذار سیمان خرم‌آباد اهلیت خود را اثبات کند

وی بابیان اینکه سرمایه‌گذار این طرح باید به‌عنوان سهامدار اصلی برای این طرح سرمایه‌گذاری کند، بیان کرد: افزایش سرمایه سرمایه‌گذار با بالا بردن قیمت ارزش‌افزوده زمین و سهام امکان‌پذیر نیست و باید اقدام دیگری انجام شود.

صفی خانی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذار باید اهلیت خود را اثبات کند گفت: لازم است تا بررسی وضعیت طرح توسط کارشناسان انجام شود و برای رفع مشکلاتی که با بانک دارند نشستی برگزار شود.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های زیادی در لرستان انجام‌شده که منجر به نیمه‌کاره شدن پروژه‌ها شده است بنابراین  لازم است تا از سرمایه‌گذاران خوب استقبال شود.

 

سرمایه‌گذار ۴.۵ میلیارد تومان تسهیلات گرفت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: سرمایه سهامداران این کارخانه ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده و این در حالی است که سرمایه‌گذار این مبلغ را خرج کرده است.

وی افزود: سرمایه گذار ۴.۵ میلیارد تومان نیز تسهیلات گرفته‌ است پس سرمایه‌گذار این طرح باید در مورد این اعتبارات صورت مالی شفاف ارائه کند.

صفی خانی عنوان کرد: متأسفانه امروز ماشین‌آلات این پروژه به ارزش ۱۷ میلیون یورو چندین سال است که در معرض سرما و گرما قرار دارند و هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود پس لازم است هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات مربوط به این طرح اقدام اساسی انجام شود.

 

تکلیف سهام سهامداران این کارخانه مشخص شود

محمدی یکی از سهامداران این کارخانه در این ارتباط اظهار داشت: سال ۸۴ که کلنگ این پروژه بر زمین زده شد با وعده‌های رنگارنگ در راستای خرید سهام و سرمایه‌گذاری در این طرح فریب خوردیم و بخشی از سهام این کارخانه را خریداری کردیم.

وی افزود:  براساس وعده‌ای که به ما دادند قرار بود ظرف مدت سه یا چهار سال این کارخانه به کار بیافتد تا از سهاممان سود ببریم اما این وعده محقق نشد و تا امروز که ۱۲ سال از این وعده می‌گذرد تکلیف سرمایه‌ای که برای این طرح گذاشتیم مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر این سرمایه را در جای دیگری هزینه می‌کردیم در طی این سال‌ها سرمایه ما چند برابر می‌شد اما امروز حتی مبلغ اولیه سرمایه‌مان را هم نداریم.

این سرمایه‌گذار تصریح کرد: از مسئولان درخواست داریم که هر چه سریع‌تر تکلیف سهام‌های را مشخص کنند و این امر‌ مطالبه جدی من و سایر سهامداران این کارخانه است.

 

برای تعیین تکلیف کارخانه سیمان تصمیم‌گیری می‌شود

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در  این رابطه اظهار داشت: برخی پروژ‌ه‌ها در لرستان وجود دارند که از سال‌های پیش آغازشده‌اند اما هنوز به سرانجام نرسیده‌ و راکد هستند.

وی افزود: کارخانه سیمان خرم‌آباد نیز یکی از این طرح‌ها است که بخش قابل‌توجهی از آن انجام‌شده اما مشکلات ارزی و عملیات فیزیکی دارد، اگرچه بخشی از این مشکلات نیز رفع شده‌اند.

استاندار لرستان با اشاره به وجود مشکلات در حوزه صنعت سیمان در کشور، عنوان کرد: مشکل اساسی سیمان خرم‌آباد، طرح اختلافات با سرمایه‌گذاران سهامداران و شرکا است.

وی با تأکید بر لزوم ‌رفع مشکلات این کارخانه، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا با برگزاری جلسه‌ای مشکلات موجود در این واحد را بررسی کرده و برای رفع مشکلات آن تصمیم‌گیری کنیم.

عناوین برگزیده