تاریخ: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۷۷۲
کد خبر: ۷۸۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قصد داشتم کاری کنم که به تقویت زیرساخت‌های آفریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بینجامد

می متالز - آلیکو دانگوته ثروتمندترین مرد آفریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست و کارش را از حوزه سیمان شروع کرده و به نفت رسیده است. این گفت‌وگو با او، چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را روشن می‌کند.
قصد داشتم کاری کنم که به تقویت زیرساخت‌های آفریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بینجامد

به گزارش می متالز، در گزارش نشریه بلومبرگ در خصوص ثروتمند ترین مرد آفریقا و مالک هلدینگ سیمانی «دانگوت» نوشت: روی میز کار آلیکو دانگوته در نیجریه لوحی قرار دارد که روی آن این چهار کلمه حک شده: «هیچ چیز غیرممکن نیست». و احتمالا او که با ثروت خالص ۱۳ میلیارد دلاری ثروتمندترین مرد قاره افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محسوب می‌شود به این کلمات باور دارد. دانگوته ۶۰ساله متعادل و آرام به نظر می‌رسد اما در تجارت به شدت بی‌پرواست. امپراتوری عظیمش در حوزه‌های مختلف از سیمان، ترابری و زیرساخت‌ها گرفته تا کشاورزی و صنایع غذایی گسترده شده و به زودی پالایش نفت را به این کلکسیون اضافه می‌کند.

دانگوته که یک بار در طول یک سال نزدیک به ۶ میلیارد دلار از دست داده‪ می‌گوید خودش انتخاب کرده که دست به حرکات بی‌باکانه‌ای بزند که بقیه جرئتش را ندارند. او اخیرا ۵ میلیارد دلار در حوزه تولید شکر، برنج و لبنیات سرمایه‌گذاری کرده، حالا هم دارد ۱۱ میلیارد دلار در ساخت یک پالایشگاه نفت خارج از لاگوس در نیجریه هزینه می‌کند و می‌گوید قصد دارد از سال ۲۰۲۰ در خارج از افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز سرمایه‌گذاری کند. او همچنین اعلام کرده که قصد دارد باشگاه فوتبال آرسنال را که جزو باکیفیت‌ترین تیم‌های حاضر در لیگ فوتبال انگلیس است بخرد. با خنده می‌گوید اگر قرار بود برای آرسنال بازی کنم نه مدیر می‌شدم و نه دروازه‌بان، بلکه مهاجم می‌شدم تا گل بزنم.

گزیده گفت‌وگوی بلومبرگ مارکتز با دانگوته را بخوانید.

 

شما کجا بزرگ شدید؟

در کینو در نیجریه مدرسه را که تمام کردم به مصر رفتم و تحصیلاتم را تکمیل کردم. بعد به لاگوس در نیجریه آمدم تا کسب و کارم را شروع کنم. پدربزرگم اهل کسب و کار بود و چیزهای زیادی از او یاد گرفتم. درواقع من با او بزرگ شدم و حتی پدر و مادرم را تا سن چهارسالگی ندیده بودم.

 

گویا مدتی را هم در برزیل گذراندید

بله. وقتی آنجا بودم واحد پول برزیل دچار فراز و نشیب‌های زیادی بود و تورم زیاد هم دردسرهای زیادی درست می‌کرد. اما آنجا متوجه شدم که برزیل کشوری کاملا صنعتی است و کارآفرین‌های زیادی دارد. بعد از حضورم در برزیل بود که به عرصه صنعت به صورت جدی فکر کردم.

 

شما میلیاردها دلار از تولید سیمان سود کرده‌اید، چیزی که بشر هزاران سال است دارد تولید می‌کند. چطور توانستید این کار را بکنید؟

فکر می‌کنم آن کاری که من کردم نگاه به کل قاره افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بود، به خصوص افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جنوب صحرا. با خودم گفتم: «ما اینجا چه می‌توانیم تولید کنیم؟» متوجه شدم که اکثر کشورهای افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی سیمان را وارد می‌کنند. با خودم فکر کردم بهترین راه این است که کاری کنم که به تقویت زیرساخت‌های افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بینجامد و خودکفایی را به همراه بیاورد.

 

آغاز کسب و کار سیمان در لاگوس چطور پیش رفت؟

اولین کارخانه سیمان ما در نیجریه ظرفیت تولید سالانه ۵ میلیون تن را داشت و این در حالی بود که پیش‌تر در کل نیجریه، این ظرفیت سالانه ۲ میلیون تن بود. همه کارهای راه‌اندازی کارخانه سیمان با سختی و هزینه خیلی زیادی انجام شد. سال ۱۹۷۸ بود. حالا نیجریه سالانه ۴۲ میلیون تن تولید سیمان دارد که ۲۹ میلیون تن از آن را ما تولید می‌کنیم. ما در ۱۷ کشور افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی دیگر هم در حوزه سیمان فعال هستیم.

 

چه چیزی درباره این کسب و کار شما را هیجان‌زده می‌کرد؟

همه‌اش به پول مربوط نبود. می‌خواستم تاثیرگذار باشم. ۲۰ سال پیش دانگوته فقط یک شرکت تجاری بود اما من می‌خواستم که به یک غول صنعتی تبدیل شویم.

 

اگر بخواهید کسب و کار خود را برای کسی که با شما آشنایی ندارد توضیح بدهید، چه می‌گویید؟

ما ظرف ۴ سال، ۱۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم و این در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بی‌سابقه بوده است. اکثر مردم دنیا نمی‌دانند که در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چه خبر است. ما اولین شرکت افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی هستیم که دارد در حوزه‌های مختلفی- از سیمان گرفته تا کشاورزی- در داخل افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سرمایه‌گذاری می‌کند. خیلی اوقات می‌بینم که افراد در مورد من از خودشان می‌پرسند که این یارو دیگر از کجا پیدا شد؟ علتش این است که آنها افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را جنگلی قلمداد می‌کنند که چیزی برای سرمایه‌گذاری در آن پیدا نمی‌شود. بنابراین تا خودشان به کسب و کارهایی مثل ما توجه نکنند، درک نخواهند کرد که در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چه می‌گذرد.

 

حالا به عنوان بیزینس‌من چه فرصت‌هایی در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینید؟

عرصه کشاورزی از نظر من خیلی مهم است، نه‌فقط در نیجریه بلکه در کل افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اکثر کشورهای افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی مواد غذایی زیادی وارد می‌کنند. این خیلی بد است که در غرب افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جمعیتی ۳۵۰ میلیون نفری وجود داشته باشد اما از خودکفایی خبری نباشد. بنابراین مهم‌ترین فرصت در عرصه تامین مواد غذایی است. ما در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زمین و آب و هوایش را داریم و دلیلی ندارد که این‌همه مواد غذایی وارد کنیم. ما در گروه دانگوته حالا روی روش‌های جدید کشاورزی متمرکز شده‌ایم و احتمالا سال آینده بین ۵ تا ۱۰ شرکت جدید هم در این حوزه به ما اضافه خواهند شد و تا سال ۲۰۱۹ قادر خواهیم بود که ۲۹۰ هزار شغل جدید در این بخش در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد کنیم. این وضع در زندگی مردم به خصوص در روستاها تحول بزرگی ایجاد می‌کند.

 

چرا این کارها قبلا در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام نشده است؟

در ۲۵ تا ۳۰ سال اخیر، اکثر کسب و کارها در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولتی بوده‌اند و دولت‌ها هم نمی‌توانند کسب و کار را به درستی اداره کنند. حالا ما در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کارآفرینی داریم و روندهای کسب و کار را به گونه‌ای دیگر پیش می‌بریم. مناطقی از دنیا مثل آسیا از گذشته زیرساخت‌های کارآفرینی را داشته‌اند و همین مسئله به اوج‌گیری بسیاری از اقتصادهای آسیایی انجامیده است. اما ما آن‌قدر خوش‌شانس نبوده‌ایم و با مسئله کمبود سرمایه هم مواجه بوده‌ایم. با وجود این، داریم آهسته‌آهسته در این مسیر حرکت می‌کنیم.

 

اینکه روی مسئله امنیت غذایی افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متمرکز شده‌اید نکته جالبی است؛ به خصوص با توجه به اینکه تغییرات آب و هوایی دارد تاثیری منفی روی این موضوع می‌گذارد. چطور قصد دارید در این مسیر پیش بروید؟

مسئله امنیت غذایی و ارتباط آن با تغییرات اقلیمی اهمیت خیلی زیادی دارد. در همین سال‌های اخیر با باران‌های شدیدی در نیجریه مواجه شده‌ایم که غیرعادی بوده‌اند و نشانه‌ مستقیمی از تغییرات اقلیمی‌اند. به همین خاطر دو محصول مهم برای افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ – یعنی برنج و شکر- را به شدت در برنامه‌هایمان تحت نظر داریم و تحولات کشاورزی را دنبال می‌کنیم.

 

اما در همین میان دنبال تاسیس پالایشگاه نفت هم بوده‌اید. چرا نفت؟ فکر می‌کنید سرمایه‌گذاری در نفتی که در دهه‌های آینده اهمیتش افول می‌کند عاقلانه است؟

استراتژی ما این است که یک کمپانی افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی باشیم. اما برای تجارت در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌های خیلی مختلفی جدا از کشاورزی وجود ندارد. در سال ۲۰۱۵ در گروه دانگوته به این نتیجه رسیدیم که قابلیت میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای غیر از کشاورزی را داریم و به همین دلیل وارد صنعت نفت و گاز شدیم.

 

چرا قبلا وارد صنعت نفت نشده بودید؟

در نیجریه همه دیوانه صنعت نفت هستند. این‌طور تصور می‌شود که فقط در صورتی که در صنعت نفت حضور داشته باشی آدم موفقی هستی. البته این صنعت پر از فساد مالی هم هست. پیش‌تر من نمی‌خواستم وارد این حوزه شوم ولی در نهایت، راه سرمایه‌گذاری، من را هم به این حوزه کشاند. حالا به‌جز نفت، در حوزه گاز هم فعال هستیم و در تلاشیم که خطوط لوله گاز را به نیجریه برسانیم.

 

آیا سرمایه‌گذاری در غرب نسبت به افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آسان‌تر است؟

بله، همه‌چیز قبلا تعریف شده و سر جای خودش است. مسئله کاهش دائمی ارزش واحد پول هم وجود ندارد. اما در مقابل در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توان سود بیشتری به دست آورد چون جا برای سرمایه‌گذاری زیاد است.

 

به عنوان یک بیزینس‌من در افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مشکلات متنوعی وجود دارد. مثلا در مورد پالایشگاه نفت مجبور بودیم همه‌چیز را وارد کنیم. بسیاری از بندرهای افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی نیز قابلیت دریافت تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین را ندارند. در همین بندر لاگوس نیجریه، ۷۵ درصد از تجهیزات وارداتی پالایشگاه را نمی‌توانستند تحویل بگیرند. بنابراین ما مجبور شدیم خودمان یک اسکله مخصوص بسازیم که هزینه زیادی به همراه داشت. در عین حال مجبوریم تعداد زیادی از کارکنان متخصص را از خارج از افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب کنیم که آن هم دشواری‌های زیادی دارد.

 

آیا قصد دارید وارد کسب و کار انرژی‌های تجدیدپذیر هم بشوید؟

بله. باید شرکای مناسبی را در زمان مناسب پیدا کنیم. برنامه‌مان این است که در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری در این حوزه را در اروپا و امریکا شروع کنیم.

 

قصد دارید چه میزان در خارج از افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سرمایه‌گذاری کنید؟

از سال ۲۰۲۰ به بعد، ۶۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های ما در خارج از افریقا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهد بود. احتمالا بیشتر در اروپا و امریکا. ولی آسیا و مکزیک هم گزینه‌های خوبی هستند.

 

آیا قصد ندارید در استارت‌آپ‌های تکنولوژیک سرمایه‌گذاری کنید؟

البته که می‌شود هرکاری را انجام داد. اما حوزه تکنولوژی حوزه‌ای است که اگر بخواهم واردش شوم فقط باید سهام بخرم. حوزه‌ای که بیشتر مورد علاقه من است صنعت بوده و هست.

 

پیش‌تر گفته‌اید که قصد دارید در آینده باشگاه فوتبال آرسنال را بخرید. آیا هنوز هم بر سر این عقیده هستید؟

بله، ولی اول باید تکلیف پالایشگاه را کامل روشن کنم. بعد از آن دوست دارم باشگاه را بخرم. به نظرم می‌توان آنجا را حتی بهتر هم اداره کرد.

 

آیا برنامه‌ای برای کاندیداتوری ریاست جمهوری هم دارید؟ شما الان ۶۰ سال دارید و سنتان برای این کار مناسب است.

علاقه چندانی به ریاست جمهوری ندارم. در حوزه کسب و کار می‌توان کارهای خیلی گسترده‌تری انجام داد. نمی‌خواهم سیاست آن چیزهایی را که دارم از من بگیرد.

عناوین برگزیده