تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۷۹۲۱
سرویس خبر : انرژی
زنگنه:

اعضای اوپک موافق تمدید طرح کاهش تولید نفت هستند/مخالفت بیمارگونه با قرارداد توتال

می متالز - وزیر نفت با بیان اینکه نسبت به قرارداد توتال به صورت بیمارگونه مخالفت می شود، گفت: بیشتر اعضای اوپک در نشست آتی این سازمان موافق تمدید طرح کاهش تولید نفت هستند.
اعضای اوپک موافق تمدید طرح کاهش تولید نفت هستند/مخالفت بیمارگونه با قرارداد توتال

به گزارش می متالز، بیژن زنگنه روز دوشنبه(29 آبان) در حاشیه امضای تفاهمنامه با بنیاد مستضعفان برای طرح تامین پایدار خوراکی پالایشگاه فجر جم در جمع خبرنگاران درباره وضعیت اجرای قرارداد با توتال گفت: بحث مخالفت با قرارداد توتال٬ بیمار گونه شده است.
وی با بیان اینکه یک مریضی است که عده ای مرتب می گویند مرد یا نه؟ گفت: یک قرارداد معتبر با توتال داریم که در حال پیشرفت است.
زنگنه درباره میزان صادرات نفت ایران گفت: میزان صادرات نفت و میعانات گازی به بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است‌.
وزیر نفت درباره تکلیف طرح کاهش تولید نفت در نشست آتی اوپک نیز گفت: بیشتر اعضا موافق تمدید این طرح هستند اما تصمیم نهایی در نشست اوپک گرفته می شود.
وزیر نفت درباره آخرین وضعیت مهار آتش میدان نفتی رگ سفید گفت: کارها در 2 بخش در حال انجام است، دکل ها برای حفاری چاه ها مستقر شده اند تا از پایین، برای خاموش کردن چاه اقدام شود.
زنگنه اضافه کرد: همچنین بر روی سطح نیز کارها در حال انجام است و علاوه بر پاکسازی سطح، آب مورد نیاز برای خاموش کردن چاه نیز تامین شده است.
وی با بیان این که سعی می کنیم همکاران ما با آرامش کار کنند تا اتفاق جدیدی رخ ندهد، ادامه داد: تلاش می شود که از بالا و سطح، چاه را خاموش کنند، اما در صورتی که عملیات خاموش کردن چاه از بالا موفق نباشد از زیرزمین برای خاموش کردن چاه اقدام می شود.
وزیر نفت درباره زمان خاموش کردن میدان رگ سفید نیز گفت: نمی دانم، در حال انجام دادن کارها هستیم.
زنگنه درباره انتقادات مربوط به تاخیر در امضای قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: عده‌ای به ما فشار می آورد که چرا در امضای این قراردادها تاخیر دارید، اما پس از امضا می ‌گویند چرا امضا کردید.
وی درباره سرنوشت قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: کارهای مربوط به مذاکره با شرکت مرسک دانمارک به خوبی پیش می رفت تا اینکه شرکت توتال فرانسه اقدام به خرید این شرکت کرد.
وزیر نفت خاطر نشان کرد: با توجه به این که شرکت توتال در بخش قطری لایه نفتی پارس جنوبی نیز مشغول کار است، خرید مرسک که در حال مذاکره با ایران برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بود، ملاحظاتی برای ما ایجاد شد.
زنگنه با بیان این که شرکت مرسک دانمارک را از مذاکرات برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی کنار نگذاشته ایم، اضافه کرد: از شرکت های دیگری نیز برای توسعه این لایه نفتی دعوت کردیم که البته بیشتر آنها استقبال نکردند.
وی درباره امضای 10 قرارداد جدید نفتی تا پایان امسال گفت: من این مساله را مطرح نکردم، افراد دیگری این موضوع را اعلام کردند.
وزیر نفت بیان داشت: در روزهای پایانی هفته جاری برای حضور در نشست کشورهای صادرکننده گاز، عازم بولیوی می شوم که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در این نشست شرکت می کند.
زنگنه درباره پایین بودن قیمت گاز تحویلی به شرکت نروژی برای تولید ال.ان.جی نسبت به گاز پتروشیمی ها و گاز صاراتی به ترکیه گفت: نرخ گاز تحویلی به آنها، پایین تر از قیمت گاز پتروشیمی ها نیست.
وی درباره صادرات گاز به ترکیه نیز بیان داشت: قیمت صادرات گاز به ترکیه، بحث دیگری است، اگر بخواهیم گاز را به قیمت گاز صادراتی به ترکیه به سایر مناطق بفروشیم، باید دختر خود را بدون شوهر در خانه نگاه داریم.
وی با ذکر مثالی گفت: ما چهار دختر داریم که یکی از آنها با پسر شاه، ازدواج کرده است،اگر بخواهید که بقیه دخترها نیز با پسر شاه ازدواج کنند، این دختران ترشیده و در خانه خواهند ماند.
زنگنه درباره پایین بودن قیمت گاز تحویلی به شرکت نروژی برای تولید ال.ان.جی نسبت به گاز پتروشیمی ها و گاز صاراتی به ترکیه گفت: نرخ گاز تحویلی به آنها، پایینتر از قیمت گاز پتروشیمی ها نیست.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده