تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۵۹
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۷۹۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر ذوب مس سرچشمه خبر داد:

تولید 7 هزار تن آند در کوره فلش مس سرچشمه

می متالز - مدیر ذوب مجتمع مس سرچشمه گفت: با تغییر تکنولوژی به روش فلش و با وجود اینکه خط نوپایی است، میزان آند تولید شده از دوم تا 30 آبان ماه حدود 7 هزار تن بوده است.
تولید 7 هزار تن آند در کوره فلش مس سرچشمه

به گزارش می متالز، حامد مددی در حاشیه بازدید خبرنگاران از کوره فلش مس سرچشمه اظهار کرد: خنک‌‌کاری سیستم کوره فلش از آب است و مرتب دمای آب را کنترل می‌کند و جدای از کنترل مسئولان دستگاه‌ها، فلش کل کار را کنترل می‌کند.
وی افزود: پس از سال‌ها شرکت ملی صنایع مس ایران موفق به تغییر تکنولوژی شد و با توجه به شرایط محیطی اقلیمی و آلودگی که کوره‌های ریورب داشتند شرکت مس در راستای حفظ محیط زیست و پایبندی به صنعت سبز و همچنین تولید بهتر و باکیفیت تر طی سالیان سال تصمیم گرفت این کار را انجام دهد.
وی با بیان اینکه این کار ماحصل زحمات تیم‌های بسیاری از جمله همکاران توسعه و پیمانکار است، افزود: به شرایط نرمال نرسیده‌ایم و امیدواریم به شرایط نرمال و تولید خوب برسیم.
مدیر ذوب مس سرچشمه تصریح کرد: با تغییر تکنولوژی به روش فلش و با وجود اینکه خط نوپایی است، میزان آند تولید شده از دوم تا 30 آبان ماه مقدار حدود 7 هزار تن بوده است.
مددی در خصوص حادثه‌ای که برای کوره فلش رخ داد، توضیح داد: در مرحله اول راه‌اندازی با اتفاق ناخواسته روبرو شدیم. زمانی که مجرای سرباره را باز کردند مذاب از مجرا جاری شده طی دو مرحله سعی می کنند مجرا را ببندند اما مجرا بسته نمی شود و در اثر خورده شدن لاندر سرباره و تماس آب با مذاب انفجار رخ می‌دهد که همکاران موفق به بستن مجرا نمی‌شوند و مذاب به محوطه می‌رسد و وارد کانال‌های برق می‌شود.
وی ادامه داد: صبح جمعه 17 شهریور این اتفاق رخ داد و روز اول صحبت از یک تا دو سال توقف کوره بود و سپس صحبت از 6 ماه توقف شد که با لطف خدا و کمک همه همکاران در شرکت ملی صنایع مس ایران از بالا تا پایین‌دست موفق شدیم ظرف 45 روز کوره را برگردانده و به شرایط تولید برسانیم.
مدیر ذوب مس سرچشمه تأکید کرد: این یک رکورد جاوادنه و کار ملی برای کشور از سوی همکاران ذوب محسوب می‌شود، قطعه‌ای که موجب انفجار شده بود حذف شده و الان با جرم نسوز، لاندر بازسازی شده است.
مددی با بیان این مطلب ظرفیت تولید سالانه فلش با 100 درصد تولید را به 311 هزار تن تولید خواهیم رساند، بیان کرد: با کوره فلش ظرفیت تولید بیشتر خواهد شد به نحوی که ظرفیت تولید ماهیانه 12 هزار تن آند با کوره‌های ریورب بود که پیش بینی این است در آذر ماه 21 هزار تن آند تولید خواهد شد.
مدیر ذوب مجتمع مس سرچشمه با بیان اینکه از زمانی که کوره فلش آغاز بکار کرده 38 نفر کاهش نیرو در بحث سازماندهی داشتیم، یادآور شد: فلش یک تکنولوژی روز دنیاست و مزیت‌های زیادی دارد و تمام کشورهایی که به این سمت رفتند این مزیت‌ها برایشان روشن بوده است.
مددی عنوان کرد: 2500 قطعه و ابزار در این تکنولوژی بکار رفته و تیمی مجرب از پرسنل ذوب، توسعه و پیمانکار در صدد هستند که توقف های کوره را کاهش دهند.
وی با اشاره به اینکه یک کارخانه اسید در حال راه‌اندازی است و سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در بحث آلودگی هوا کوره تا به وضعیت نرمال برسد یکسری مراحل باید طی شود و اگر به آن برسیم مشکلی در این رابطه نخواهیم داشت.
وی اظهار کرد: محوطه غرب ذوب را آسفالت کرده بودیم و دود بسیار زیاد و غلیظ ناشی از انفجار و پاشش مذاب بر آسفالت بود لذا پس از حادثه، کل آسفالت و دیواره های بتنی را در ذوب جمع و از اول با کیفیت بهتری اجرا شد.
مدیر ذوب مجتمع مس سرچشمه خاطرنشان کرد: در ایران یک کوره فلش با این شرایط داریم که در همین مجتمع مس سرچشمه است و یک کوره فلش در خاتون‌آباد است که مشعل آن نوع دیگر است و سال آینده هفت ماه توقف داریم و سپس مشعل آن جت می‌شود و می‌توانیم ادعا کنیم در کشور دو کوره فلش داریم.
مددی با بیان اینکه پروژه کوره فلش بیمه شده بود و خسارت مالی بر عهده پیمانکار می باشد، یادآور شد: قطعا شرکت مس این توانمندی را دارد که بحث عقب ماندگی در تولید را جبران کند.
وی با بیان اینکه کوره ریورب تا 20 مرداد کار می کرده است، افزود: راه اندازی و کار روی پروژه کوره فلش همزمان با کار ریورب کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بود.

عناوین برگزیده