تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۱۹۱۷
کد خبر: ۷۹۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر انبارها و سفارشات مس منطقه کرمان خبر داد:

کدگذاری 120 هزار کالا در مس منطقه کرمان با راه اندازی سیستم کدینگ

می متالز - مدیر انبارها و سفارشات مس منطقه کرمان از راه اندازی سیستم کدینگ در مجتمع مس سرچشمه خبر داد و گفت: با راه اندازی این سیستم برای حداقل 120 هزار کالا در مس منطقه کرمان باید کدگذاری شود و با توجه به اینکه ایجاد سیستم کدینگ ظرافت های خاص خود را دارد برای کدگذاری هر کالا با داشته های کنونی، 45 دقیقه زمان لازم داریم.
کدگذاری 120 هزار کالا در مس منطقه کرمان با راه اندازی سیستم کدینگ

به گزارش می متالز، مهندس نجف شیخی اظهار کرد: سیستم کدینگ حاصل یک عارضه یابی بود برای شرایط کنونی که کالاها با مشخصات ناقص یا یک کالا با مشخصات متفاوت در انبارهای مختلف قرار گرفته است. همچنین کالایی با مشخصات مشترک اما با کد متفاوت ثبت شده بود. وی افزود: وقتی مشخصات کاملی از کالا داشته باشیم می توانیم آن را به جایی که نیاز بالاتری وجود دارد منتقل کنیم علاوه بر این برای خرید و سفارشات کالا سریعتر اقدام ‌شود.
وی تصریح کرد: بعد از این عارضه یابی و شناسایی مشکلات، در نهایت پروژه کدینگ برای حل آن تعریف شد و از ابتدای آذرماه سال95 کار خود را آغاز کرد. در اجرای این پروژه برای کالاهای کاملا یکسان صرف نظر از اینکه در کدام انبار باشند یا کالاهایی که شاید در دو تجهیز استفاده شوند اما کاملاً مشابه هستند یک کد صادر می‌شوند.
مدیر انبارها و سفارشات مس منطقه کرمان خاطرنشان کرد: مشخصاتی که برای کالا تهیه می‌شود کاملاً نظام‌مند و مبتنی بر الگویی‌ست که بعد از ساعت‌ها جلسه و مذاکره و استفاده از تجربه کارشناسان امور انبارها و سفارشات منطقه کرمان تهیه شده است.
شیخی توضیح داد: این مشخصات برای واحدهای تولیدی ( دفاترفنی ) ، واحدهای سفارشاتی که تکمیل مشخصات را بر این اساس انجام می‌دهند و هم برای بازرگانی از اهمیت بالایی برخوردار است .
مدیر انبارها و سفارشات مس منطقه کرمان خاطر نشان کرد : در واقع پروژه کدینگ علاوه بر تضمین صحت اطلاعات، سرعت تامین را بالا می‌برد و در نهایت زبان مشترکی بین دفاتر فنی، واحدهای سفارشاتی و خدمات بازرگانی و شرکتهای تامین کننده بوسیله کدینگ ایجاد می‌شوند و روند تامین با کیفیت را تضمین می‌کند .
شیخی با بیان اینکه سیستم کدینگ در صنایع مس ایران از لحاظ دقت در الگوها منحصر به فرد بوده و این کد منحصراً مربوط به مس است ، افزود: انتخاب الگوریتم این پروژه کاملاً دقیق و مبتنی بر نیاز شرکت می باشد و در مقیاس جهانی کاری بسیار علمی و دقیق است.
وی بیان کرد: این پروژه از تامین به موقع و درستی قطعاتی که در طول سال چند صد میلیارد تومان برای شرکت هزینه دارند حمایت می کند و در واقع برای اصلاح روند تامین کالا و جلوگیری از هدررفت و هدفمند نمودن هزینه ها اجرا گردیده و در قبال هزینه های صرف شده برای آن، پروژه ای ارزان قیمت و ماندگار است.
مدیر انبارها و سفارشات مس منطقه کرمان با اشاره به اینکه پروژه کدینگ برای کل صنایع مس ایران تعریف شده است، یادآور شد: این پروژه در ابتدا در سرچشمه و پس از آن در میدوک اجرا شده است و پس از آن در منطقه سونگون نیز اجرا خواهد شد.
شیخی تبیین کرد : ابتدا کالاهای جدید را در سرچشمه کد گذاری می‌کنیم و بعد از 14 روز در میدوک این کار صورت می‌گیرد، بعد از آن از ابتدای اردیبهشت سال 97 درخواست‌های جدید را با الگوهای این پروژه انجام می‌دهیم.
مدیر انبارها و سفارشات مس منطقه کرمان بیان کرد: با راه اندازی این سیستم برای حداقل 120 هزار کالا در مس منطقه کرمان باید کدگذاری شود و با توجه به اینکه ایجاد سیستم کدینگ ظرافت های خاص خود را دارد برای کدگذاری هر کالا با داشته های کنونی، 45 دقیقه زمان لازم داریم.  در نهایت از همه عواملی که در به ثمر رسیده این پروژه با ما همکاری کردند بخصوص سرپرست کاردان و سختکوش واحد کالاشناسی و کدینگ سرکارخانم مهندس محمدی  و مشاور پروژه مهندس شجری صمیمانه سپاسگزارم .


ضریب بالای ایمنی کدینگ

سرپرست کالاشناسی و کدینگ امور انبارها و سفارشات مس منطقه کرمان نیز با بیان اینکه پروژه اجرای کدینگ از 18 آبان ماه 95 آغاز گردید و در زمان تعیین شده یعنی اول آذر 95 پروژه شروع شد، اظهار داشت: پروژه سیستم کدینگ یکپارچه شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از پروژه های زنجیره تامین کالا می باشد که از زمان معاونت آقای مهندس وحید سلطانی شروع و با پیگیری ها و پشتکار آقای حمید اخلاقی معاونت محترم مالی و آقای مهندس نجف شیخی مدیریت محترم امور انبارها و سفارشات منطقه کرمان ادامه و با تلاش همکاران امور فاوا  و حمایت های بی دریغ آقای مهندس حسنی مدیر محترم مس منطقه کرمان  ،طبق قول و تعهد اعلام شده با یاری همه ی عوامل انجام شد.مهندس مریم محمدی یادآور شد: با توجه به اینکه این سیستم در بستر مس وجود نداشت لذا بوسیله همکاران مجموعه فاوا در نرم افزار مس قرار گرفت و اکنون هر اطلاعاتی که در سیستم نرم افزار کدینگ سما قابل استفاده باشد به بستر نرم افزار مدیریت کالا راه یافته و برای امور تولیدی و بازرگانی شرکت قابل استفاده می باشد.
وی بیان کرد : سیستم کدینگ، سیستمی است که در آن هر یک از اقلام موجود در انبار دارای یک شماره اختصاصی می باشد که البته این نامگذاری بر اساس قواعد و قوانین است.دامنه و تنوع اقلام سازمانهای صنعتی به دلیل پیچیدگی منابع گسترش یافته است و به همین دلیل نیاز به سیستمی که به کمک آن بتوان این دامنه وسیع اقلام را با سرعت و به گونه ای مؤثر شناسایی و طبقه بندی نمود بیش از پیش احساس می شود.
محمدی ادامه داد: استفاده از نام‌های متداول اقلام (میز ، صندلی، پمپ و …) برای رفع احتیاجات روزمره کافی هستند ولی از آنها نمی‌توان در قالب مدیریت موجودی انبار،فرایند برنامه ریزی و تعمیرات،فرایند تامین کالا و تدارکات یا به عبارتی زنجیره تامین کالا به دلیل مشکلات مشروحه زیر استفاده نمود.
وی با برشمردن اهمیت و مزایای این پروژه بیان کرد: این پروژه برای استفاده های کلان مجتمع اهمیت دارد چرا که مشخص می کند هر برندی به چه میزان در انبار وجود دارد و هر کالایی مربوط به کدام قطعه و کدام قسمت است. همچنین قطعات انحصاری در کارخانه که کالاهای استراتژیک به شمار می‌روند در این سیستم مشخص می شوند.
سرپرست کالاشناسی و کدینگ امور انبارها و سفارشات مس منطقه کرمان ایجاد بانک اطلاعاتی کامل از اقلام با ایجاد دیتا شیت های مدون  مطابق با نیاز شرکت مس ، ایجاد بانک اطلاعاتی مدون از استانداردها ،شرایط بسته بندی و نگهداری کالا ،تصاویر ،نقشه ها و مستندات کالا ، ایجاد بستر مناسب برای سیستم های مکانیزه و تکنولوژی های روز ، استفاده از منابع نرم افزاری مشترک و تجمیع اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی سیستم‌های زنجیره تامین کالا ، طبقه بندی بر اساس اهداف ،ماموریت ها و سیاست های سازمان و سازمان دهی و اولویت دادن به اقلام مهم و استراتژی را دیگر مزایای این سیستم عنوان کرد.
وی امنیت این پروژه را بالا دانست و گفت: امنیت اطلاعاتی که پشتوانه آن می شوند در اختیار مجموعه فاوا است و افرادی که ذیصلاح نیستند، نمی‌توانند از آنها استفاده کنند چون در بستر نرم افزارهای مس است و ضریب امنیت آن بالا است.

عناوین برگزیده