تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۳۵
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۷۹۹۰
سرویس خبر : انرژی
زنگنه:

قرارداد توتال یک روز از برنامه پیش‌بینی شده عقب نیست/ ماندن سرمایه‌های توتال در ایران با ترک قرارداد

می متالز - وزیر نفت گفت: اگر تحریم‌هایی توسط شورای امنیت علیه ایران اعمال شود و توتال ایران را ترک کند سرمایه‌های این شرکت در کشور باقی می‌ماند.
قرارداد توتال یک روز از برنامه پیش‌بینی شده عقب نیست/ ماندن سرمایه‌های توتال در ایران با ترک قرارداد

به گزارش می متالز، بیژن نامدار زنگنه با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در خصوص قرارداد توتال گفت: در حال حاضر کنسرسیومی که متشکل از توتال، CNPC چین و پتروپارس برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی تشکیل شده بر اساس برنامه زمان‌بندی فعالیت‌ها را پیش می‌برد و تمام مطالعاتی که باید در این بخش انجام شود از اسناد مناقصه‌ای که باید تهیه کند و مناقصاتی که باید انجام دهند هم اکنون در حال اجرا است.

 

تعهد 56 میلیون یورویی توتال برای اجرای قرارداد فاز 11 پارس جنوبی

وزیر نفت با بیان اینکه قرارداد با توتال بر اساس CPM پیش می‌رود و حتی یک روز عقب نیست، افزود: تاکنون شرکت توتال 56 میلیون یورو تعهد کرده و بر اساس آن در حال پیشروی است اما صحبت‌های مدیرعامل توتال را به خوبی ترجمه نمی‌کنند.

وی در تشریح نقش تحریم‌های شورای امنیت و ترک قرارداد توسط توتال ادامه داد: اگر تحریم‌هایی توسط شورای امنیت علیه ایران اعمال شود، توتال ممکن است قرارداد را ترک کند که بر این اساس سهم توتال به دو شرکت دیگر می‌رسد اما در این زمان سرمایه‌های توتال در ایران می‌ماند و پس از رسیدن به مرحله تولید از محل فروش بخشی از تولیدات سرمایه آنها پرداخت می‌شود.

زنگنه تصریح کرد: اگر توتال بدون اعمال تحریم‌های شورای امنیت اعلام کند که قصد ترک قرارداد را دارد هیچ سرمایه‌ای به این شرکت باز نمی‌گردد و هیچ مبلغی به این شرکت تعلق نمی‌گیرد.

 

شرکت های ایرانی بدون رقابت نمی توانند در مناقصه برنده شوند

وزیر نفت با تأکید بر اینکه تاکنون عمده اقداماتی که در مراحل اجرایی قرارداد توتال صورت گرفته با شرکت‌های ایرانی بوده است، افزود: امیدوارم که در آینده فعالیت‌ها با شرکت‌های ایرانی انجام شود و بنده معتقدم که این 70 درصد سهمی که برای شرکت‌های ایرانی در نظر گرفته شده عملیاتی است اما شرکت‌های ایرانی باید رقابت کنند و اینگونه نیست که بدون رقابت بتوانند در مناقصات برنده شوند.

وی ادامه داد: برای اولین بار شرکتی غیر از شرکت‌های رایج با قیمت مناسب در مناقصه‌ مربوط به جَکِت یا پایه‌های سکو برنده شد.

زنگنه با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی‌ها باید توانمندی‌های خود را بالا برده و بتوانند با یکدیگر رقابت کنند، یادآور شد: بنده یک مشاور تعیین کردم که تنها وظیفه‌اش ارتقاء توانمندی شرکت‌های ایرانی برای برد در مناقصات است.  

وزیر نفت با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر در پالایشگاه‌ها افزود: پالایشگاه‌ها دو نوع هستند یکی دولتی و دیگری پالایشگاه‌های واگذار شده که در پالایشگاه‌های واگذار شده مشکل وجود دارد و امیدوارم با کمک کمیسیون انرژی ضوابط نظارتی قوی بر کار این پالایشگاه‌ها از لحاظ قانونی برای وزارت نفت برقرار شود.

 

اعمال حاکمیت وزارت نفت بر پالایشگاه ها ضعیف است

وی با بیان اینکه اکنون دوستانه با مدیران پالایشگاه‌ها صحبت می‌شود و اعمال حاکمیت وزارت نفت در این بخش ضعیف است، ادامه داد: همه تلاش می‌کنند حادثه‌ای برای فرآیند تولید در کشور رخ ندهد چرا که  تقریباً معادل 9 میلیون بشکه در روز تولید نفت و گاز صورت می‌گیرد و تأسیسات متعدد دائما با مواد آتش‌زا، خطر مسمومیت و فشار بالای کار و انفجار روبرو هستند.

 

بیشتر حوادث پالایشگاه ها ناشی از عوامل انسانی است

زنگنه با تأکید بر اینکه با عمر کنونی تأسیسات در مجموع پالایشگاه‌ها به خوبی اداره می‌شود، تصریح کرد: نباید از ایرادات و اشکالات چشم پوشید البته بیشتر حوادث ناشی از عوامل انسانی بوده و گاهی ناشی از تجهیزات نامناسب است.

عناوین برگزیده