تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۲۴
بازدید: ۵۴۷
کد خبر: ۸۰۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

گریبان‌گیر بازار کاتد مس متوسط نرخ بهره‌برداری از واحدهای معدنی، 4.9 واحد کاهش یافت

می متالز - بررسی تولید جهانی مس معدنی طی 8 ماه منتهی به آگوست سال 2017، نشان داد که کاهش تولید همچنان گریبان‌گیر بازار مس است و به احتمال قریب به یقین، سال 2017 با کسری عرضه مس تصفیه شده همراه خواهد بود. میزان کاهش تولید کنسانتره مس از ژانویه تا آگوست، حدود 1.5 درصد و تولید کاتد مس به روش استخراج حلالی و الکترووینینگ، نزدیک به 5 درصد کاهش یافت.
گریبان‌گیر بازار کاتد مس متوسط نرخ بهره‌برداری از واحدهای معدنی، 4.9 واحد کاهش یافت

به گزارش می متالز، بر اساس آخرین گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG)، تولید جهانی مس معدنی طی 8 ماهه نخست سال 2017، افت 2.2 درصدی را نسبت به دوره مشابه از سال گذشته پشت سر گذاشت. در این میان، طی دوره مورد بررسی، تولید جهانی کنسانتره مس شاهد کاهش 1.5 درصدی بود، در حالی که تولید کاتد مس به روش استخراج حلالی و الکترووینینگ، نزدیک به 5 درصد افت پیدا کرد. کاهش تولید جهانی مس معدنی، با توجه به رشد تقاضای کنسانتره مس وارداتی به چین می‌تواند باعث افزایش تعرفه‌های ذوب و پالایش شود. از طرفی، در چنین شرایطی، تمایل واحدهای ذوب به خرید قراضه مسی افزایش می‌یابد.

در بررسی عوامل کاهش تولید جهانی مس معدنی توسط گروه بین‌المللی مطالعات مس، افت تولید شیلی، آرژانتین، کانادا، مغولستان، اندونزی و ایالات متحده آمریکا گزارش شد. در شیلی، به دلیل وقوع طولانی‌ترین اعتصاب تاریخ صنایع معدنی آمریکای جنوبی، حجم تولید بزرگترین معدن مس جهان یعنی اسکوندیدا دچار کاهش شد. علاوه بر این، تولید در برخی معادن مس شرکت دولتی کودلکو نیز با کاهش همراه بود. به‌طور کلی، تولید مس شیلی، بزرگترین کشور تولیدکننده مس معدنی در جهان، طی 8 ماهه نخست سال میلادی جاری نسبت به دوره مشابه از سال گذشته، افت 5 درصدی داشت.

در همین دوره، تولید کنسانتره مس آرژانتین، کانادا و مغولستان نیز به ترتیب با افت 50، 19 و 18 درصدی همراه بود که اساسا به‌دلیل افت عیار ناشی از تغییر لایه‌های استخراجی و نزدیک شدن معدن مس آلومبررای آرژانتین، به پایان عمر خود بود. علاوه بر این، ممنوعیت صادرات مواد معدنی شامل کنسانتره مس از اندونزی نیز که طی ماه‌های ژانویه تا آوریل اتفاق افتاد به سبب افت 15 درصدی تولید کنسانتره مس طی 8 ماهه منتهی به آکوست سال جاری بود. با اجرایی شدن این قانون، شرکت فری‌پورت مک‌موران بهره‌بردار اصلی معدن گراسبرگ، اقدام به تعدیل نیروی کار کرد که در نتیجه این امر، اعتصابات متوالی توسط اتحادیه‌های کارگری این معدن شکل گرفت.

شایان ذکر است که کاهش عیار مس معادن ایالات متحده آمریکا، افت نرخ استخراج و معدن‌کاری و همچنین شرایط جوی نامناسب در ابتدای سال 2017، از جمله عواملی بودند که سبب شدند تا حجم تولید مس معدنی این کشور، طی 8 ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، افت 11 درصدی را تجربه کند. البته علی‌رغم کاهش تولید مس در برخی کشورها، قزاقستان و پرو شاهد افزایش به ترتیب 35 و 5 درصدی تولید کنسانتره مس بودند. دلیل این امر نیز، بهره‌برداری کامل از برخی پروژه‌های جدید و توسعه‌ای در این 2 کشور گزارش شد که در سال گذشته، فعالیت خود را آغاز کردند و در سال جاری به بهره‌برداری کامل رسیدند.

همچنین تولید مس معدنی در مکزیک، میانمار، اسپانیا و سوئد نیز با افزایش همراه بودند. بر اساس گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس، تولید مس معدنی طی 8 ماهه نخست سال 2017 در آفریقا، آمریکای شمالی و لاتین و اقیانوسیه، به ترتیب به میزان 1.5، 4 و 2 درصد افت کرد؛ در حالی که مناطق آسیا و اروپا (به همراه روسیه) به ترتیب به میزان یک و 2 درصد افزایش تولید داشتند. نمودار 1، آمار تولید مس معدنی و متوسط نرخ بهره‌برداری از کل واحدهای معدنی طی 8 ماهه نخست سال 2017 را با دوره مشابه از سال 2016 مقایسه می‌کند. شایان ذکر است که به‌رغم افزایش ظرفیت تولید مس معدنی طی ژانویه تا آگوست سال جاری، تولید مس و طبعا نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود، کاهش 4.9 واحدی داشت و از 85.8 درصد به 80.9 درصد رسید.

عناوین برگزیده