تاریخ: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۸۰۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کوهکن:

بانک یک نهاد اقتصادی است نه امدادی/سهم بانک در سرمایه‌گذاری‌ها از ۸۰ درصد باید به ۲۰ درصد برسد

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توضیحاتی درباره ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی ارائه داد.
بانک یک نهاد اقتصادی است نه امدادی/سهم بانک در سرمایه‌گذاری‌ها از ۸۰ درصد باید به ۲۰ درصد برسد

به گزارش می متالز، محسن کوهکن در خصوص پرداخت تسهیلات به صنایع و میزان تاثیر آن بر خروج تولید داخلی از رکود با توجه به سود آنها، اظهار داشت: به محض اینکه سرمایه‌گذار یا در ابتدای راه و یا برای سرمایه در گردش در زمان تولید منابع ریالی را مطرح می‎‌کند این ذهنیت به‌وجود می‌آید که بانک‌ها باید ورود پیدا کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بانک یک نهاد امدادی نیست بلکه یک نهاد اقتصادی است، گفت: اگر تولیدی که در حال انجام آن هستیم اقتصادی باشد دلیلی ندارد که به بانک فشار وارد کنیم تا به تولیدکننده وام پرداخت کند، سرمایه بانک قطعا نباید خواب داشته باشد و باید این سرمایه در گردش باشد و سود آن دریافت شود.

 

نقش بانک‌ها در تولید و تامین سرمایه در گردش بیش از حد پر رنگ شده است

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه نقش بانک‌ها در تولید و تامین سرمایه در گردش بیش از حد پر رنگ شده است، ادامه داد: به فردی که قصد سرمایه‌گذاری دارد گفته می‌شود 80 درصد سرمایه‌گذاری از سوی بانک تامین می‌شود که نباید شرایط به‌اینگونه باشد، اعتقاد دارم اگر فردی مانند بسیاری از نقاط دنیا شرکت تعاونی تشکیل داد و سرمایه اطرافیان را جذب کرد و همچنین سهم کمتری از بانک درخواست کرد وام او باید سریع‌تر پرداخت شود.

 

سهم‌ سرمایه‌گذاری بانک‌ها باید کاهش داده شود

وی با تاکید بر اینکه باید سهم بانک در سرمایه‌گذاری‌ها را از 80 درصد به 40 تا 20 درصد برسانیم، عنوان کرد: معنا و مفهوم آن این است که میزان سرمایه‌گذاری بانک‌ها پاسخگوی نیاز افراد بسیار بیشتری باشد و کارشناسان بانک به‌عنوان یک نهاد سرمایه‌گذار باید سریعا برررسی کنند که سرمایه‌گذاری در کدام پروژه ها اقتصادی‌تر است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه منابع بانک‌ها پول مردم است و بانک ها پول‌های مردم را باید مدیریت و برنامه‌ریزی کنند و پاسخگوی آن نیز باشد تصریح کرد: اگر بانک پاسخگو نباشد باید بالاترین مجازات‌ها را برای آنها در نظر گرفته شود و بانک در کشور ما به یک نهاد امدادی تبدیل شده و قصد داریم مشکلات را با پول حل کنیم، مخالف استفاده افرادی که با مشکل مواجه شده‌اند از منابع بانکی نیستم  اما این شیوه که در مسیر آن حرکت می‌کنیم و فکر می‌کنیم نجات تولید در هدایت وام‌ها به سوی آن است معلوم نیست که خدمت به تولید باشد.

 

نمونه مشابه تولیدات داخل با تعرفه پایین وارد کشور می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه موانع و مشکلات دیگر تولید را باید برطرف کنیم، عنوان کرد: تولیدکننده داخلی محصولی را تولید می‌کند اما نمونه مشابه آن با قیمت پایین مجوز واردات دریافت می‌کند، لذا  نمی‌توان واردات کالا را با تعرفه پایین داشته باشیم و تولیدکننده داخلی نیز نتواند با آن رقابت کند آن زمان بگوییم تنوع، تقاضا و عطش موجود در بازار را می‌خواهیم فروکش کنیم، زیرا تولید داخلی آسیب می‌بیند.

 

 اختلاف 2 و نیم درصدی هزینه‌های بانکی ایران و اروپا

کوهکن با بیان اینکه زمانی که سیستم تولید اصلاح و سیستم بانکی مانند یک شریک در تولید ورود کند دیگر به بحث‌های موجود و ارائه تبصره تکلیفی نیازی نیست، گفت: این مسئله به معنای نادیده گرفتن تخلفات برخی از موسسات نیست، هزینه های بانکی در اروپا 1 و نیم درصد اما در ایران 4درصد است.

 

تعادل بین عرضه و تقاضا راه حذف فساد از سیستم بانکی

وی با تاکید بر اینکه باید با یک نگاه نو به این مسئله نگاه کرد و باید بار فشار تقاضا را از سیستم بانکی کم کنیم و مسئولیت پذیری بانک را ارتقاء دهیم تا بتوانیم درست رفتار کنیم، اضافه کرد: اگر قصد رفع فساد را از سیستم بانکی داریم باید بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: نباید رقبای مجازی و غیرتخصصی مانند موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را برای بانک‌ها در جامعه تعریف کنیم.

عناوین برگزیده