تاریخ: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۸۱۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سهام شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در سال جاری چگونه تغییر کرد؟

می متالز - سهام شرکت‌های چندملیتی فعال در صنعت آلومینیوم، همراه با رشد قیمت این فلز در کنار روند صعودی پریمیوم‌های آن در بسیاری از مناطق جهان، طی سال جاری افزایش مناسبی داشته است. در این میان، سهام واحدهای آلومینیوم در ایالات متحده که از هر 2 عامل بهره خوبی بردند، توانستند رشد بسیار خوبی ثبت کنند.
سهام شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در سال جاری چگونه تغییر کرد؟

به گزارش می متالز، شرکت آلکوا که بیشترین ظرفیت تولید آلومینیوم ایالات متحده را در اختیار دارد، بزرگترین و مهم‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در این کشور محسوب می‌شود. بنا بر عملکرد این شرکت و قیمت‌های آلومینیوم تا پایان نوامبر، مؤسسه تحقیقاتی مارکت ریئالیست تخمینی از میزان سود هر سهم این شرکت ارایه کرده است؛ بنا بر این تخمین، انتظار می‌رود که سود این شرکت در سال مالی 2017 به حدود 47.8 درصد برسد که عمده این سود مرهون جهش قیمت آلومینیوم در ماه‌های آگوست و سپتامبر بوده است. این میزان از رشد در سهام این شرکت در حالی است که در ماه نوامبر، میزان معاملات این شرکت از آنچه انتظار می‌رفت کمتر بود و باعث شد تا سهام آن از رشد بازماند. این امر در پی تحت فشار قرار گرفتن قیمت آلومینیوم در ماه نوامبر بود.

تغییرات قیمت آلومینیوم در سال جاری و در پی آن تغییر قیمت سهام بسیاری از تولیدکنندگان آلومینیوم در سرتاسر جهان، وابستگی شگرفی به اصلاحات طرف عرضه در چین داشته است. این کشور به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده آلومینیوم که سهمی بیش از نیمی از بازار آلومینیوم جهانی را در اختیار دارد، برنامه کاهش انتشار آلاینده‌ها از صنایعی همچون فولاد، زغال‌سنگ و آلومینیوم را دنبال می‌کند. گرچه در ماه نوامبر که قرار بود با شدت بیشتری به مرحله اجرا درآید، تأثیر کمتر و حتی منفی در بازار داشت؛ چرا که بنا بر مطالعات مشخص شد که تأثیر چنین برنامه‌ای کمتر از میزان مورد انتظار خواهد بود. بدین جهت بازار عکس‌العمل منفی نسبت به این برنامه نشان داد و قیمت آلومینیوم در بسیاری از بازارهای جهانی از جمله بورس فلزات لندن روندی نزولی را طی کرد. در نمودار 1، تغییرات قیمت 3 ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن از ابتدای سال 2016 نشان داده شده است.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، از ابتدای سال گذشته، قیمت آلومینیوم روند صعودی خود را پیش گرفت. در ابتدا، افزایش هزینه‌های تأمین مواد اولیه در کنار کاهش صادرات آلومینیوم چین از رشد قیمت آلومینیوم در این بازار حمایت کردند (شماره 1 در نمودار). پس از آن در اواخر سال گذشته، با روی کار آمدن دونالد ترامپ که وعده‌های بسیاری را برای بهبود و توسعه زیرساخت‌ها داده بود، قیمت آلومینیوم جهش دیگری را تجربه کرد (شماره 2 در نمودار)؛ در این دوره انتظار می‌رفت که بهبود و توسعه زیرساخت‌ها در ایالات متحده تقاضای آلومینیوم را در کنار بسیاری از فلزات اساسی دیگر گسترش دهد. در نهایت نیز از ماه آگوست و سپتامبر، قیمت آلومینیوم به‌دلیل احتمال کاهش عرضه ناشی از شدت گرفتن برنامه‌های کاهش ظرفیت و همچنین تشدید تقاضابه دلیل رشد تولید خودروهای الکتریکی در سال‌های آتی، جهش پیدا کرد و به بیشترین مقدار خود طی دوره مورد بررسی رسید (شماره 3 در نمودار). البته ناگفته نماند که کاهش تولید چین طی 3 ماه متوالی منتهی به اکتبر که نسبت به ماه گذشته و همچنین نسبت به دوره مشابه از سال گذشته در این افزایش قیمتی مؤثر بوده است.

علاوه بر قیمت جهانی آلومینیوم (بورس فلزات لندن) که تأثیر مهمی در افزایش سودآوری شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در ایالات متحده داشت، افزایش پریمیوم‌ها نیز در این منطقه بی‌تأثیر نبود. پریمیوم که خود هزینه‌ای است مازاد مقدار قیمت جهانی که خریدار برای تحویل از انبار باید بپردازد، با توجه به شرایط بازار در هر منطقه تعیین می‌شود. در ایالات متحده پریمیوم‌ها از ماه جولای به‌شدت افزایش یافت که عمدتا ناشی از وقوع طوفان‌های هاروی و ایرما در این منطقه بود و راه‌های دسترسی و ارسال کالاها را با اختلال همراه کرد. گرچه طی این دوره نیز پریمیوم آلومینیوم در بسیاری از مناطق دیگر از جمله کشورهای اتحادیه اروپا نیز تا حدی افزایش یافت که سبب سودآورتر شدن و افزایش ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم شد.

عناوین برگزیده